Recenze Emile Zola - Nana

16. 11. 2013

Nana v novém vydání

Realismus a naturalismus v literatuře 19. století byl pro mě na střední škole vcelku oblíbeným tématem. Dokonce jsem měla štěstí, že jsem si realismus vytáhla i u maturitní zkoušky – s takovým středověkem bych to nejspíš měla mnohem složitější. Na mém seznamu tehdy figurovali Anna KareninaVojna a mír,Zločin a trestPaní Bovaryová, Kulička, Miláček... A také Nana, kterou napsal Emile Zola.
Tenkrát jsem ji četla ve starším vydání, které jsem objevila v naší městské knihovně. Nakladatelství Omega ovšem v letošním roce připravilo vydání zbrusu nové a navíc s obálkou, která vás uhrane už na první pohled. Co ale od Nany čekat?
nanas

Nana je součástí velkého románového cyklu Rougon-Macquartové, na kterém Emile Zola (1840–1902) pracoval přes dvacet let svého života. Emile Zola v tomto cyklu zachytil potomky rodu Rougon-Macquartů, kteří se pohybují v nejrůznějších společenských sférách, od politiků a vědců až po horníky. Podtitul celého cyklu koneckonců zní "přírodopisná a sociální studie jedné rodiny za druhého císařství". Autor svou dobu zachytil realistickým a místy až naturalistickým pohledem, což se jeho mnohým současníkům nezamlouvalo. Ve světě literatury ho ale právě tento cyklus zařadil mezi největší francouzské spisovatele všech dob.

Čím si získat muže

Nanu autor vydal v roce 1880 jako devátý román z celého cyklu. Volně navazuje na předcházející román Zabiják, jehož hlavní hrdinkou byla Gervaisa, Nanina matka, která svůj život skončila v bídě a z jejíž dcery se stala prostitutka. Román Nana ukazuje, jak snadno se krásná žena může dostat do přízně i těm nejvlivnějším mužům. Mladá a přitažlivá Nana, která si vydělává peníze na ulici je jednoho dne obsazena do divadelního představení, ve kterém okouzlí celou Paříž

Z prostitutky Nany se tak stává jedna z nejžádanějších žen v Paříži a Nana toho umí náležitě využít. Muže si dokáže omotat kolem prstu a jejich peníze považovat za své. Brzy si zvykne na přepych a zůstává jen s tím, kdo jí ho dokáže poskytnout. Na pozadí toho všeho je ale láska k synovi, kterého  místo Nany vychovává její tetička a který je Naniným zranitelným místem. Zajímavé na její postavě je také to, že ač z celého příběhu jednoznačně čiší zkaženost jejího charakteru, ona sama na sebe vždycky nahlíží jako na oběť.

Naturalismus každým coulem

Příběh Nany je fascinující a plný intrik, které ovšem mohou být nebezpečné, pokud se na ně přijde. Právě díky všem těm intrikám a neustálé přítomnosti jakéhosi zakázaného ovoce je čtení Nany svým způsobem vzrušující a do určité míry i napínavé. Připravte se ale také na pořádnou dávku naturalismu. Je totiž dost možné, že budete znechuceni nejen charakterem hlavní hrdinky, ale i mnohými popisovanými scénami. I na dnešní dobu jsou některé pasáže poměrně "drsné" a není divu, že Nana v 19. století své současníky pobouřila.
nana

Uhrančivá obálka

Velké plus ode mě získala také díky novému vydání, jehož obálka mě okamžitě upoutala. Hned jsem si vzpomněla na podobnou obálku slavného vydání knihy The Great Gatsby. Zajímavě řešená je i grafická úprava obálky pod přebalem, což je něco, co mnozí nakladatelé často odbývají. Vydání od nakladatelství Omega tedy může být i velkou ozdobou nejedné knihovničky - snad jen škoda, že s novou obálkou nevznikl třeba i nový překlad. Výchozím textem pro vydání této knihy bylo totiž vydání z roku 1921, které bylo pouze redakčně upraveno do dnešního pravopisného úzu.

Pokud se chystáte doplnit si četbu klasické literatury 19. století, Nana je podle mě zajímavou volbou. Kromě počátečních pasáží, které se mi zdály možná až příliš zdlouhavé, se čte dobře a myslím si, že po přečtení nebudete litovat, že jste jí věnovali svůj čas. A navíc ta obálka! Za mě tedy velká spokojenost.