Recenze Alexandre Dumas ml. - Dáma s kaméliemi /Zdeňka M./

23. 7. 2014
Alexandre Dumas mladší (1824 - 1895) byl nemanželským synem slavného francouzského autora Alexantra Dumase, jenž se proslavil románem Tři mušketýři. Napsal román Dáma s kaméliemi, který o proslavil a sám autor jej o pár let později také zdramatizoval, takže Alexandre Dumas ml. nebyl jen spisovatelem, ale taktéž dramatikem a členem Francouzské akademie.

Od prvního řádku je jasné, že jde o výjimečnou knihu. Čtení nelze uspěchat, jinak byste si nevychutnali každičké slovo příběhu, který se zarývá do paměti, a ještě dlouho po dočtení na něj stále myslíte. Kniha vás nutí přemýšlet nad postavami a jejich konáním. Žili v první polovině 19. století a tak láska Markéty a Armanda mohla skončit jediným způsobem, a to tragicky.
- Pochopil jsem ihned, že ubohá dívka, jíž jste daroval knihu, nebyla ve vašich očích obyčejnou ženou, neboť jsem neviděl v těch řádcích jen všední zdvořilost.
- A měl jste pravdu, pane. Ta dívka byla anděl...
(str. 24)
Dáma s Kamélii
Kniha není ucelený příběh, ale jde o vzpomínání a vyprávění. Nejdříve Armand vzpomíná a snaží se vylíčit životní osudy krásné Markéty, zároveň hledá odpuštění pro své chování a špatná rozhodnutí. Posluchač (sám autor) pak celý děj sepsal a vyprávěl, což je patrné v úvodu a závěru, kdy se zamýšlí nejen nad osudem postav, ale také nad celou francouzskou společností 19. století.
Román má autobiografické prvky, jako by se Alexandre Dumas mladší zpovídal ze své lásky ke slavné kurtizáně Marii Duplessis. Cítit spalující lásku a vášeň ke krásné ženě, ale také bolest a mučivé trápení.
Kurtizány ovšem neměli na výběr, byli zvyklé na bohatý život plný hojnosti a odmítali se vzdát přepychu. Ten jim ovšem nemohli dát mladí milenci, ti byli jen rozptýlením a často přišli úplně na mizinu, pokud jejich rozmar včas nezastavila rodina. A tak zbyli jen velmi bohatí, postarší džentlmeni, kterým nevadilo za společnost krásky platit přepychový život.
- Připadám vám asi notně pošetilým, ale to, co jsem právě viděl, způsobilo mi děsnou bolest.
- Jste velmi hodný! Ale co chcete? Nemohu spát a musím se poněkud rozptýlit. A pak, u dívek mého druhu nesejde na tom, bude-li o jednu méně.
(str. 65)
Markéta Gautierová je zvyklá na rozmarný život plný přepychu a na první pohled je zabalená do pozlátka vypočítavé, rozmazlené kurtizány, která touží jen po bohatých milencích, radovánkách a požitkách života. Jen Armand dokáže prohlédnout tuto slupku a spatřit citlivou ženu, která nemá na výběr. Je nemocná, smrt je velmi blízko, a tak žije naplno, ale k tomu potřebuje peníze a ty jí mohou poskytnout jen bohatí milenci. Uvnitř touží po lásce a skutečném vztahu, ale zároveň si uvědomuje, že je to neuskutečnitelný sen.

Armand Duval není chudý, ale také není tak bohatý, jak by mohl vyhovovat Markétě. Je to citlivý mladík, který není zvyklý na prodejné ženy, proto od Markéty a její lásky očekává příliš. On nechce být jen další z jejích milenců, kteří ji financují, ale chce být jediným mužem, s kterým bude Markéta žít. Vlastně je snílek, protože si na rozdíl od Markéty neuvědomuje, že to se nedá splnit. Následky ponesou oba dva.

Jejich rozdílné světy, ve kterých jsou zvyklý žít, je už od začátku rozdělují, přesto si dokáží vybojovat svých pár okamžiků dokonalého štěstí. Oba ovšem zaplatí vysokou cenu a to je rozdělí ještě více. Navíc je tu Armandova rodina a Markétiny milenci, kterým se jejich láska vůbec nezamlouvá. Může tento příběh skončit šťastně? Chtělo by se vám odpovědět ano, ale zároveň víte, že ne...

Svým popisováním pocitů štěstí, lásky, bolesti, žárlivosti, zrady, šílené posedlosti a smutku, je Dáma s kaméliemi naprosto neodolatelná. Určitě se k ní ještě vrátíte, protože příběh Markéty a Armanda je dech beroucí. Toto je román, který si zamilujete a přečtete jej mnohokrát.
dama_s_kameliemi_3D
Hodnocení: 100%
Autorem recenze je Zdeňka M., blog autorky najdete zde.