Recenze Beatles skrz naskrz – Tom Adams (Hana Wielgusová)

17. 10. 2016
beatles obálka

Tato nádherná bílá kniha, s pevnými deskami ve velkém formátu, navíc v samostatném obalu, vás uchvátí sama o sobě ještě dříve, než jí otevřete. A když vás překvapí ještě přiložená kopie kalendáře The Beatles Book z roku 1964, budete si už jen přát mít jí v knihovně. Beatles skrz naskrz vydalo nakladatelství Omega podle anglického originálu Looking Through You. Zde si jistě nejeden příznivec The Beatles hned vzpomene na písničku z roku 1965 I´m looking through you. A připravte se, nebude jediná. Máte se na co těšit!

Nemyslím si, že existuje někdo, kdo tuto skupinu nezná, ale mnozí ji už nepamatují. A těm knihu Beatles skrz naskrz doporučuji zvlášť. Obsahuje totiž více než 300 fotografií z archivu Seana O´Mahonyho. Muže, který od roku 1963, pod pseudonymem Johnny Dean, vydával jediné periodikum autorizované samotnými Beatles – The Beatles Book.

Časopis vycházel dlouhých šest let a na svém vrcholu dosahoval jeho náklad až 300 000 kusů za měsíc. Dodnes je považován za čtenáři nejrespektovanější tištěný magazín všech dob. Autorem fotografií je Leslie Bryce. Jeho velmi kvalitní, autentické a přirozené snímky z let 1963 – 1968, jsou momentkami z koncertů, zákulisí, natáčení, nahrávání ve studiu a zachycují Johna Lennona, George Harrisona, Paula McCartneyhoRingo Starra i v jejich soukromí a doma. Jsou opravdu unikátní. Mnohé z nich nebyly nikdy publikovány.
slide kino

Dokonce ani v tak kvalitní knize, jakou je The Beatles Anthology z roku 2000. Nemohli jste je vidět ani v žádném čísel The Beatles Book z šedesátých nebo osmdesátých let. A právě tím je tato další publikace o Beatles tak významná. Zkrátka budete první, kdo tyto záběry uvidí. Hezky pohromadě, s popisky u každé z nich. A ať už je váš názor na Beatles jakýkoliv, prostřednictvím tohoto dokumentu zcela jistě, téměř plasticky, nasajete atmosféru doby a úplně se do ní vžijete. S Johnem, Paulem, Georgem a Ringem tam budete.

S chutí si přečtete také poutavé a napínavé vyprávění hudebního historika Andy Neilla v úvodu.  Poví vám, co vedlo Mahonyho k rozhodnutí vydat první číslo časopisu The Beatles Book, jaké události tomu předcházely a zvláště, co pak následovalo. Dozvíte se něco víc o životě samotných členů Beatles, jakou roli v něm hrály jejich fanynky, drogy a strmě stoupající popularita. Zjistíte, zase z jiného úhlu pohledu, mnohé o nelehkých okolnostech rozpadu skupiny a co k němu přispělo.

Beatles_Twist_and_Shout_Cover--crop

V předmluvě vás pak Mahonyho dcera, Jo Adams, zasvětí do svých pocitů ve chvíli, kdy s bratrem Tomem fotografie poprvé uviděli. Jak byli uneseni Brycovýmuměním a profesionalitou. Ale hlavně tím, jak úžasně svým objektivem dokázal zachytit celý, jak hudební, tak i osobní vývoj skupiny od jejich počátku až do konce. Archiv, podle ní, bylo nutné zachovat. Fotografie tedy digitalizovali, vytvořili depozitář a Tom později autorizoval knihu Looking Through You. Jo pak tento počin vyjádřila slovy: „Jsme nezvratně přesvědčeni, že je v této knize něco víc než jen nezveřejněné fotografie. Tyto fotografie mají ohromný historický význam a kniha dává příležitost nejen ukázat všechny tyto úžasné fotografie Beatles, ale také doložit, že můj otec a The Beatles Book byli nedílnou součástí tohoto příběhu.“

Závěrem mohu jen souhlasně přikývnout a poděkovat za pozoruhodný zážitek, díky němuž jsem si opět připomněla, jak moc Beatles ovlivnili celý svět. A nejen ten hudební. Jejich vrstevníkům zůstala dodnes jiskra v oku a i když se to někdy nezdá, pro mladou generaci mají v duši stálé pochopení. A já dávám klobouk dolů!

Autorka recenze: Hana Wielgusová