Bílá nemoc, Karel Čapek - nakladatelství Omega

17. 2. 2014

O čem Bílá nemoc je?

Bílá nemoc
Na světě řádí bílá nemoc. Jde o chorobu, kterou můžou chytit jen starší lidé a která způsobuje bílé skvrny na těle. Ty potom začnou zapáchat a člověk na tento mor brzy zemře. Přes všechny snahy se lékařům nedaří najít lék.

Potom se ale objevuje doktor GalénIdealista, který od Dvorního rady dostává pokoj na klinice na experimentální léčbu. A světě div se jeho metoda opravdu funguje. Jenže doktor Galén léčí jen chudé a za vyléčení bohatých požaduje jednu věc - mír. Jako doktor na frontě viděl mnoho zdravých lidí umírat, takže výměnou za vyléčení chce zastavit válku, která má brzy vypuknout.

Dvorní rada, Maršál a baron Krüg, bohatý výrobce munice, na jeho podmínky ale nechtějí přistoupit, a to ani když se nakazí. Když už vše ale vypadá, že dopadne dobře, lidé chtějí raději válku, než mír.

V knize vystupují  i postavy matky a otce. Otec je zaměstnaný u barona Krüga a díky bílé nemoci, na kterou zemřelo již mnoho lidí, se mu dostává povýšení na vedoucího účtárny. Když se ale matka nakazí, on se odmítá vzdát své pozice i výměnou za vyléčení své ženy. Oba dva zastupují naprosto obyčejné lidi, kteří žijí obyčejný život a ani si nepřipouští, že je může také něco ohrozit.

Válka nebo nemoc?

Na knize je znát Čapkova obava z války a předpoklad, že vypukne. Zároveň je zde prozíravě zachycená lidská povaha. Všem je milejší válka než vyléčení z bílé nemoci výměnou za mír. Když se Maršál, který celou zemi (do doby než se nakazil) burcoval k válce, prohlédne a uvědomí si, že je lepší být zdravý a živý než vést válku, už je pozdě. Čapek ukazuje společnost, která raději oslavuje válku než mír. Proti ní staví idealistického doktora Galéna, který nakonec končí tragicky.

Hodnocení knihy Bílá nemoc

Kniha mě příjemně překvapila a její čtení jsem si užila. Ubíhala rychle a autorovi se podařilo realisticky a přesto s nadhledem a ironií zachytit lidskou hloupost a pošetilost. I díky tomu, že je napsaná jako divadelní hra a navíc je docela krátká, četla se mi velice dobře. Je upravená do moderního jazyka a děj rychle ubíhá. Jedná se o nenáročnou klasiku, která se čte skoro sama, přesto ale čtenáře nutí přemýšlet a zamyslet se nad lidmi jako takovými i nad sebou samým.

bila_nemoc_3D
Hodnocení: 90 %
Autorkou recenze je Tereza Vlčková, blog autorky najdete zde.