Recenze Blackout - MARC ELSBERG (Dominika Tlapáková )

28. 9. 2017
Blackout_3D
Už jste někdy přemýšleli nad tím, jaké by to bylo, kdyby vypadla elektřina? Teď nemyslím jen výpadek na pár hodin, ale pořádný dlouhodobý výpadek. Ne? TakBlackout od Marca Elsberga vás k tomu rozhodně přiměje. Tato kniha je totiž takovým teoretickým scénářem, jak by to vypadalo, kdyby ve většině Evropy a částech USA došlo ke globálnímu výpadku elektrického proudu. Přestane fungovat veřejná hromadná doprava, výtahy, všechny vymoženosti, na které jsme zvyklí. Samozřejmě je to okořeněné dávkou fikce. To by jinak nebyla beletrie. Italský bývalý hacker a programátor Piero Manzano si všimne podezřelého kódu na elektroměrech a věří, že dokáže přijít na to, kdo je za tento výpadek zodpovědný.

Pokusí se to tedy sdělit odpovědným orgánům, ale nikdo ho nebere vážně. Nikdo mu nevěří až na francouzského komisaře Europolu Francois Bollard, který je ochoten mu naslouchat. Ale když mladá americká novinářka Lauren Shanonnová objeví, že z Pierova počítače byly odeslány podezřelé emaily, začne klást nepříjemné otázky a Bollard ho začne podezřívat. Manzano má proti sobě vychytralého a neviditelného soupeře a stává se z něj lovná zvěř. Mezitím se situace na ulicích vyostřuje, nic nefunguje, lidé mrznou a mají hlad. Několik evropských jaderných elektráren má problémy a ohrožují tisíce životů. Závod s časem začíná... Podaří se odhalit pachatele včas?

Kniha Blackout je dělena na krátké kapitoly nesoucí vždy název místa, kde se zrovna děj odehrává. To ději přidává na napínavosti, ale na druhou stranu jsem z toho na začátku byla lehce zmatená. Byla jsem ztracená v množství měst a postav, o kterých čtete vždy jen krátkou chviličku. Ale jak už se pak dostanete do děje a ty postavy se trochu zredukují, tak už je to lepší. Kniha mne však začala bavit až když jsem se dostala ke kapitole "hlavní velitelství"(což nebylo daleko), kde byla naznačena hloubka celého problému. Kniha ve mě také probudila skrytého filozofa. Opravdu jsem totiž přemýšlela nad tím, kolik věcí v současné době považujeme za samozřejmost, že si ani neuvědomujeme, o co všechno bychom při výpadku elektřiny přišli. Já jsem se třeba nikdy předtím nezamýšlela nad tím, že  by bez elektřiny nefungovaly benzínové pumpy a ani netekla voda z kohoutku. Ta voda by mi opravdu chyběla... Takže pokud si chcete přečíst něco napínavého s apokalyptickým scénářem (a řekla bych, že ne až tak nereálným), tak určitě sáhněte po knize Blackout. Zakoupíte ji v prodejnách Knihy Dobrovský a tímto děkuji nakladatelství Omega za poskytnutí recenzního výtisku.

20170811_182821
Autorka recenze:  Dominika Tlapáková
Hodnocení: 90%