Recenze Blízko obzoru - Jessica Koch (Denisa Mišinová, DiS.)

20. 2. 2018
Blizko_obzoru_3D nee
Vím, že je to trošku trapné, ale knížku "Blízko obzoru" jsem si pořídila jen a jen kvůli pěkné obálce, přestože klasické romanťárny téměř nikdy nečtu. (A když už se k nějaké dostanu, tak se mi v devadesáti procentech případů nelíbí.) Takže jsem se dost bála, jak u mě tento parádně "oháknutý" román pochodí. Dokonce i mamka mě od recenzního konkurzu odrazovala, ale já ji neposlechla. Když jsem pak rozbalila balíček s recenzáčkem a vzala ho do ruky, lekla jsem se. Obálka byla naživo ještě krásnější, než na fotce, ale o to víc jsem se bála, že se mi nebude líbit příběh - vážně jsem nechtěla dát tak pěkné knížce špatné hodnocení jen proto, že jsem nenažraný kniho-křeček a musím mít každou hezky vypadající knížku v knihovničce. Naštěstí to taková tragédie nebyla, právě naopak... ;)

ANOTACE: Když sedmnáctiletá Jessica poznala o tři roky staršího Dannyho, nikdy by neřekla, že se do něj může zamilovat, ani že dokáže ve vztahu překonávat ty nejtěžší překážky. Danny je neodolatelný, úspěšný a sebevědomý, vždy má výbornou náladu a nic ho nerozhází. Silný muž, který opustil rodinu a žije sám daleko od domova. S Dannym nabírá její bezstarostný život puberťačky úplně jiný směr. Brzy pozná, že její první dojem z Dannyho byl velmi klamný. Čím blíže ho poznává a odhaluje pravdu o jeho dětství, tím beznadějnější se stává jejich společná budoucnost. Zatímco Jessica má před sebou zářnou budoucnost, Dannyho vyhlídky jsou temné. Jejich vztah se brzy změní na závod s časem, který nelze vyhrát. Unese Jessica tíhu Dannyho osudu?

Hlavní hrdinkou románu je sama autorka knížky - Jessica Koch. Děj začíná v jejích 17 letech, kdy se na slavnostech seznámí s nadpřirozeně krásným modrookým blonďákem Danijelem, který na první pohled překypuje až nezdravým sebevědomím.

"Kdo mě má rád, říká mi Danny," pokračoval.
"A kdo tě rád nemá?"
Na zlomek vteřiny jsem ho rozhodila, ale okamžitě se zase chytil.
"Všichni mě mají rádi!" (s.9)

Přestože se jí na první pohled okamžitě zalíbí, tvrdohlavě mu odmítá dát své telefonní číslo. Danny se totiž s kamarády baví hrou "na čísla" a tu vyhraje ten, který vytáhne telefon z nejvíce holek. Jessica rozhodně nechce být jen dalším zářezem, proto odvážně odolává. Danny se ale nevzdává, přemlouvá a slibuje, že zavolá, tak Jess nakonec povolí. Ale Danny nezavolá...

Osud jejich cesty ale opět spojí. Po několika týdnech jde Jessica na diskotéku, kde se zjeví i Danny. Jess díky několika drinkům brzo zapomene na svou uraženost a večer stráví nečekaně u Dannyho doma. Jaké je však její překvapení, když ráno zjistí, že nebydlí sám! Za spolubydlící má zelenookou krasavici Christinu. V Jessice to okamžitě spustí vlnu žárlivosti. Navíc to bude ještě horší, Tina má totiž temnou minulost - je to bývalá prostitutka a feťačka. Jak bude Jess reagovat, když zjistí, že Danny Tinu živí, opečovává a dokonce jí občas dovolí spát v jeho posteli?

"Mám strach, že pak vyskočíš, poběžíš pryč a už se nikdy nevrátíš." (s.130)

Jessica brzy pozná temnou stránku života. Je vtažena do světa bolesti, neštěstí, zoufalství a smrti. Jak zvládne fakt, že se s Dannym nikdy nedočká šťastného konce? Dokáže překousnout jeho velké temné tajemství? Nebo to prostě neunese a od svého krásného prince uteče? Tohle není žádná romantika, jak jsem se původně bála. Jde o smutnou výpověď malého chlapečka, kterému jedno lidské monstrum zničí celý život. Je to příběh velkého přátelství, důvěry a pochopení. Je to o tom, že na konci nechce být nikdo sám...

4b0694692d_104825199_o2
Co se mi líbilo: Tohle dílko má mnoho kvalit. První třetina knížky, kde se Jessica s Dannym teprve seznamujou a poznávají, je dost vtipná. Hlavní hrdinka má chytlavý ironický humor, který já osobně prostě zbožňuju a nad některými jejími poznámkami jsem se pořádně nasmála. Vždy jsem měla nejradši takový typ hrdinek - které se nebojí říct svůj názor a umí si do ostatních pěkně rýpnout. Jessica se Dannymu rozhodně nevzdá bez boje, a to i přesto, že jí z jeho krásného úsměvu od první chvíle podlamují kolena,... To je holka podle mého gusta! :)

Aha. Mistr Dostanu-všechno-co-chci zatoužil po odmítnutí.
No tak to je u mě na správné adrese. (s.13)

Nejvíc jsem se nasmála, když hlavní hrdina Jessice poslal romantický dopis. Tvrdohlavou Jess si ale nějakou anglicky napsanou emo básničkou rozhodně nezíská... :D

I když jsem to po prvních kapitolách nečekala, hlavní hrdinka mi přirostla k srdci. Přestože se ze začátku chová dětinsky, přihlouple a často až přehnaně hystericky, její osobnost prochází vývojem. Každý další měsíc je o něco dospělejší a ke konci příběhu jsem ji dokonce obdivovala ze její sílu. Absolutně si neumím představit, co bych v její kůži dělala a jak reagovala. Určitě bych nedokázala být tak odvážná a silná, jako ona. Stejně tak jsem se po odtajnění Dannyho dětství jinak dívala na postavu hlavního hrdiny. Ze začátku mě štval (stejně jako Jessicu), ale potom... Tahle kniha dokonale ukazuje, jak velkou sílu mají předsudky. Hodnotíme lidi jen podle prvních pár vteřin společného rozhovoru, podle vzhledu, jejich vystupování a taky podle drbů, které o těchto osobách někde zaslechneme. Ale co o nich doopravdy víme?

Co se mi nelíbilo: Mám jen jednu drobnou výtku. První třetina knihy mi příšerně připomínala světoznámou trilogii "50 Shades". Ono se téměř vždy najde nějaká podobnost s jiným dílkem - přeci jen je momentálně na světě tak obrovské množství knížek, že se tomu asi ani nedá vyhnout. Přesto... Při čtení jsem se nemohla zbavit pocitu, že Jessica Koch vypráví až neuvěřitelně podobným stylem, jako E.L.James a i samotný děj je stylizovaný hodně podobně. Průměrně krásná dívka potká Bad Boye, který je bohatý a božsky krásný. Navíc má skryté trauma z dětství a strach z dotyků. Překvapivě má oči jen pro naši šedou myšku, o které si všechny ženské myslí, že je nic moc, ale všichni chlapi jsou z ní hotoví. Navíc i ten kámoš Alexandr, který chce využít chvilky opilosti... úplně stejná scénka byla i v první díle "Odstínů". Já nepochybuju o tom, že se to tak mohlo stát a dokonce mi ani nevadila všechna ta podobnost, jen mě to zaujalo. Nedokázala jsem se pak ubránit porovnávání, kdo daný příběh zvládnul líp. A pokud vás zajímá, jestli by za mně vyhrála E.L.James nebo Jessica Koch, tak stoprocentně Jess. Líbil se mi její styl psaní, získala si mě i hlavní hrdinka a nakonec jsem chápala i motivaci krasavce Dannyho... Ideální kombinace a důkaz dobře odvedené práce spisovatele.

027e15075e_104818211_o2
Hodnocení:

Tahle knížka mě opravdu překvapila. Po přečtení anotace čekala jen nějakou béčkovou romantiku, ve které se hlavní hrdinka zamiluje do těžce nemocného frajírka a společně budou kňourat nad jeho tragickým osudem až do poslední kapitoly. Omlouvám se! Měla jsem vůči tomuto dílku předsudky a tím jsem autorce dost křivdila, protože její příběh mi dal mnohem víc. Přitom právě o tom knížka je - že by lidé neměli soudit druhé jen podle prvního dojmu. Nikdy nemůžeme vědět, co se skrývá pod povrchem, dokud se s dotyčným pořádně neseznámíme. A i potom nám můžou zůstat mnohá tajemství utajená. Jessica měla to štěstí, že se dokázala hrdinsky vyrovnat s každým dalším Dannyho tajemstvím, ať už bylo jakkoliv temné a nepříjemné. Líbil se mi vývoj hlavní hrdinky z obyčejné puberťačky do dospělé ženy, která se snaží neztrácet naději a podporovat svého partnera i v nejtěžších životních momentech. Chválím i to, že autorka do knížky vměstnala i několik kapitol psaných z pohledu jiných postav - bylo zajímavé vidět hlavní hrdiny očima pěstouna, poradkyně, homofobního agresora, zdravotní sestry a Dannyho bývalé. Výborně zvolila i označení kapitol, kde místo klasického číslování uvedla vždy měsíc a rok, kterého se daná příhoda odehrála. Celý příběh díky těmto drobným detailům vyznívá o to víc reálněji a opravdověji.

Když odhlédnu od stylizace textu, musím ocenit i samotný příběh. Vzhledem k tomu, že ho autorka napsala podle jejích skutečných zážitků, nemůžu pochválit výborný nápad na knihu či fantazii. Popisovala to, co se opravdu stalo. Ale můžu (a musím) pochválit všechny ty emoce, kterými dokázala své dílko nabít. Pro autorku určitě nebylo lehké vylít si srdíčko před miliony čtenářů. Přesto to udělala a knížku s podporou manžela vydala. Díky tomu můžeme držet v rukou něco tak skvělého a zároveň nekonečně smutného. Když už nic, musím minimálně vyzdvihnout autorčin styl psaní. Kdyby totiž stejný příběh napsal někdo jiný, nemusel by být ani z poloviny tak úžasný. Jessica dala do psaní všechno - humor, ironii, romantiku, strach i smutek. A při čtení to s ní pociťujeme i my, čtenáři. To je poznávacím znamením dobrého spisovatele. Nakonec už jen dodám, že já u knížek nebrečím skoro nikdy, ale "Blízko obzoru" mi dalo vážně zabrat...

"Jednoho dne," spustil, "až tady nebudu. V momentě, kdy budeš blízko obzoru, budeš i blízko mě..."
"Přestaň," přerušila jsem ho poněkud nevrle. "Mám z toho husí kůži!"
"Prostě si to pamatuj, Ducky. Pro všechny případy."(s.161)

Nakonec jsem ráda, že jsem se dala zlákat hezkou obálkou, i když mě anotace tolik nezaujala. Tahle knížka je důkazem, že ne vždy je vybírání očima špatnou volbou. I na první pohled romantická slaďárna může ukrývat neuvěřitelně silný životní příběh, na který po přečtení jen tak nezapomenete. Dannyho trilogii rozhodně doporučuju!

f6b6cc17ab_104826788_o2
Autorka recenze: Denisa Mišinová, DiS.