Recenze Bubny podzimu - Diana Gabaldon (Alena Kovářová)

12. 5. 2018
bubny_podzimu_3D

Nový život v Novém světě

Ničemný hurikán vyplavil Claire a Jamieho na pobřeží Georgie. Jsou s nimi i Jamieho synovec Ian a adoptivní syn Fergus. Ve zbídačeném stavu a na pokraji smrti zde nalezli záchranu i s hrstkou velkých cenných drahokamů, které získali za nebezpečných okolností, kdy Iana unesli piráti.

Příběh začíná okamžikem, kdy se naši hrdinové v přístavním městě účastní popravy Gavina Hayese, který byl kdysi vězněn se Jamiem v Ardsmuiru. Na šibenici má skončit i druhý odsouzený, Stephen Bonnet. Tomu se však podaří uprchnout. Náhoda mu postaví do cesty Jamieho, který se se svými blízkými postará, aby Bonnet proklouzl přes hlídky červenokabátníků. Osoba Bonneta však bude pro všechny členy výpravy důležitá i později, i když to zatím ani netuší.

Jamie chce posadit Iana na nejbližší loď do Evropy, aby se mohl v pořádku vrátit na rodný statek Lallybroch. Loď ale nestihne. Prozatím tedy budou všichni pokračovat na sever, kde plantáže River Run spravuje Jamieho tetička Jocasta, vdova po posledním ze sourozenců MacKenzieových z Leochu. Ta jim dozajista pomůže na novém kontinentu a s její pomocí si dokážou vybudovat nový domov.

A zatímco Claire s Jamiem a chlapci hledají své nové místo v kolonii, můžeme sledovat druhou dějovou linku. Rok 1969. Brianna Randallová, dcera Claire a Jamieho, zjišťuje, že ač přála své matce návrat do 17. století za milovaným Jamiem, je pro ni stále těžké žít v nejistotě. Setkala se Claire po průchodu kamenným kruhem na Craigh na Dun opravdu s jejím otcem. Jak asi žijí? Snaží se pátrat v historických dokumentech a hledat odpovědi na své otázky. V tomto ji zdárně pomáhá i historik Roger Wakefield. Pozorujeme, jak to mezi Briannou a Rogerem jiskří. Vztah komplikuje to, že Brianna žije v Bostonu a Roger ve Skotsku. Brianna se utápí v myšlenkách o Claire. Velmi se jí stýská a k tomu si stále více uvědomuje, že by chtěla poznat svého skutečného otce, kterého zná jen z vyprávění. Když objeví historický dokument, který prozrazuje vážnou hrozbu pro oba rodiče, nic ji nezastaví a rozhodne se pro cestu do minulosti. Roger ji záhy následuje.

Román přímo navazuje na předešlý díl a odehrává se v období 1667 až 1670. Mapuje obrázek kolonizace amerického území, osídlení Jižní a Severní Karolíny i vztahy kolonistů s domorodými obyvateli. Mezi indiánskými kmeny poznají Claire s Jamiem jak nové přátele, tak i nebezpečné divochy.

Přestože se jedná o více než jedenácti set stránkovou „bichli“, nejsou zde žádné zbytečně obsáhlé a rozvláčné pasáže. Autorka se ukázala jako skvělá vypravěčka. Život Claire nenabízí odpočinek. Spolu s energickým Jamiem zažívají jedno dobrodružství za druhým. V tomto dílu jim navíc zdárně sekunduje i dějová linka Brianny a Rogera. Jejich začínající a čím dál víc komplikující se vztah nemá konce.
Zkrátka nepřijdou ani čtenáři, kteří si oblíbili některé z hrdinů z minulých dílů. Zavítáme i na Lallybroch, nahlídneme do života Jamieho rázné sestry s manželem, nemineme ani zhrzenou Jamieho první manželku. Domnívám se, že pro čtenáře, kteří neznají předešlé díly, bude sice děj pravděpodobně srozumitelný, ale připraví se o spoustu nuancí a dějových vazeb. Osobně doporučuji seznámit se s předešlým dějem, abyste měli šanci prožít životní osudy našich postav naplno.

Ani v tomto dílu nepřijdeme o výborně ztvárněné charaktery postav. Oddaný, charismatický, zásadový horal Jamie s odvážnou a milující lékařkou Claire, která pro svou lásku opustila dvacáté století. Jejich vzpurná a tvrdohlavá dcera Brianna, která nezapře geny svého otce (a to bude teprve mazec, až se ty dva osobně setkají). Starostlivý, váhavý a možná tak trochu zakřiknutý Roger, který chce být Brianninou oporou v každé situaci.

Román zaujme každého, kdo má rád dobrodružství. Nehynoucí láska mezi Claire a Jamiem vás chytne za srdce. Nepřijdete ale ani o zradu a vyhrocené situace. A až dočtete poslední stránku, budete opravdu potřebovat vědět, jak to bylo dál…

Autorka recenze: Alena Kovářová