Recenze Černooké zuzany - Julia Heaberlin (Lucie Horčičková)

25. 1. 2017
cernooke_zuzany_3D
"Když jí bylo šestnáct, byla Tessa Cartwrightová nalezena na poli v Texasu, polomrtvá mezi pohozenými kostmi a jen se záblesky toho, jak se tam dostala. Od té doby ji pronásleduje tisk jako přeživší "Černookou Zuzanu", což je přezdívka daná obětem této masové vraždy kvůli žluté vrstvě lučního kvítí, která vykvetla na jejich společném hrobě. Tessiino svědectví o těch tragických hodinách poslalo muže do cely smrti.

Nyní, o téměř dvacet let později, je Tessa umělkyní a svobodnou matkou. Je studený únor a Tessa pod oknem do ložnice ke svému zděšení najde trs čerstvě zasazených černookých Zuzan - květin, které kvetou jen v létě. Vyděšená tím, co by to mohlo znamenat - že poslala do vězení toho nepravého a skutečný vrah je stále na svobodě -, se Tessa obrátí na právníky, kteří se snaží muže čekajícího na popravu zprostit obvinění. Ale samotné květiny nejsou dostatečným důkazem a forenzní zkoumání neidentifikovaných kostí postupuje příliš pomalu. Nevinný život visí na vlásku. Tým právníků se snaží Tessu přesvědčit, aby podstoupila hypnózu a sdílela své kresby z terapie těsně po její záchraně, aby tak získala zpátky své ztracené vzpomínky.

Nevědí ale, že Tessa a ta vystrašená, křehká dívka, jíž byla, si kolem sebe vybudovaly pevnost plnou tajemství..."

Medailonek autorky

Julia Heaberlin je oceněná novinářka, která pracovala pro ForthWorth Star TelegramThe Detroit News a The Dallas News. Před zahájením kariéry spisovatelky pracovala jako asistentka šéfredaktora ve velkých metropolitních novinách. Editovala kriminální příběhy ze života, včetně série o vraždách náhodně vytipovaných dívek, které byly pohřbeny v mexické poušti. Vyrostla v Texasu a se svou rodinou žije poblíž Dallasu/Fort Worthu.

Na skok v kůži hlavní hrdinky

Jmenuji se Tessa Cartwrightová. Jsem jedinou ze čtyř Černookých Zuzan, které se podařilo přežít řádění sériového zabijáka. Svého potencionálního vraha neznám, nevzpomínám si na jeho tvář. Ta událost mnou otřásla tak neuvěřitelným způsobem, že si její následky nesu i nyní, o osmnáct let později, a zlé vzpomínky mě budou pronásledovat pravděpodobně až do konce mého života. Nedokážu si představit, že by se něco podobného stalo mé dceři, Charlie. Je jí čtrnáct let, tedy o dva roky méně, než byly mně, když mě našli v hrobě s mrtvou studentkou vysoké školy a hromadou dalších starších lidských kostí.

"Jsem hvězdou do očí bijících bulvárních titulků a strašidelných příběhů,
které si děti vypráví u táboráku. Jsem jednou ze čtyř Černookých Zuzan.
Tou, co měla štěstí..."

Jako památku na tuto děsivou událost si nesu jizvu pod okem ve tvaru půlměsíce, kterou mě označil granátový prsten další Černooké Zuzany... Kdo nám to udělal? A proč? Komu patří ty kosti, které byly v hrobě, do kterého se mě vrah chystal pohřbít? Zjistí můj netvor, že jsem nezemřela a vrátí se, aby svůj čin dokončil?

Recenze Zátoky papírových lodiček

V dnešním článku Vám představím knihu Černooké Zuzany. Tento temný psychothriller, který místy graduje až v hororový žánr, byl vydán v anglickém originále "Black-Eyed Susans" roku 2015. V českém překladu Bohuslavy Novákové jej v lednu tohoto roku vydalo Nakladatelství Omega. Jedná se o první dílo autorky Julie Heaberlin, které se českým čtenářům dostalo do rukou v překladu do našeho mateřského jazyka. Tuto knihu doporučuji čtenářům od patnácti let.

Domnívám se, že není moc lidí, kteří by o této knize ještě neslyšeli. Toto dílo je totiž mezinárodním bestsellerem, jehož vydání doprovází hodně slušné promo a čtenáři po celém světě nešetří svými pozitivními ohlasy na spisovatelský talent jeho autorky. Zaslouží si Černooké Zuzany tuto zvýšenou pozornost? Pojďte se na ni společně se mnou podívat, rozebereme ji společně do poslední nitky, přičemž Vám samozřejmě ponechám spoustu neodkrytých překvapení a nečekaných zvratů, na které si během čtení přijdete sami :)

Říkáte si, copak jsou to ty Černooké Zuzany... Jedná se o květiny s botanickým názvem Rudbeckia hirta. Možná je budete znát pod názvem Třapatky srstnaté. Jedná se o hojně rozšířené rostliny i v našich končinách, které se běžně vyskytují na venkovských loukách a mnohým z Vás zajisté v letních měsících kvetou na zahrádkách. Ačkoliv některý rýpal by mohl namítnout, že této květině se u nás Černooká Zuzana neříká. Je to pravda, pod tímto názvem se v naší republice označují úplně jiné drobné žluté květinky. Název Černooké Zuzany byl ponechán z originální verze knihy pro snadnější porozumění textu a příběhu. Uznejte sami, jak by vypadal napínavý psychothriller s názvem Černooké Třapatky :) ? Každopádně, tyto rostlinky mají až jeden metr dlouhé stonky a velké žluté květy, které obsahují ve svém středu velké vystouplé černé kolečko, jenž připomíná otevřené oko. Odtud tedy název - Černooké Zuzany - který v knize označuje též dívky, oběti sériového vraha, které byly nalezeny ve společném hrobě, přikryty "peřinou" z těchto květin.

Na počátku své recenze jsem se s Vámi rozhodla sdílet něco málo z výsledku své kreativní chvilky, ke které mě inspirovala kniha Černooké Zuzany autorky Julie Heaberlin. Jedná se totiž o prvotřídní knižní kousek, který Vám nedá spát ještě dlouho po dočtení poslední stránky.

Hluboko v hlavě, kde pavučina zlé vzpomínky pokrývá,
rudovlasá Tessa své temné tajemství ukrývá...

Hluboko v srdci, v místě, kam nikdo nevidí,
Černooká Zuzana ostatním lidem poklidné životy závidí...

Hluboko v sobě, Tessa strachem se souží,
se ztracenou Lydií znovu setkat se zoufale touží...

Co nám o této knize napoví její obal? Obálka je naprosto skvostná, zůstala věrna svému originálu, což byla trefa do černého. Věřím, že tento thriller měla spousta lidí v hledáčku již před vydáním jeho originální verze, tudíž se nikdo z nich nemusel dodatečně přeorientovávat na odlišnou podobu jeho kabátku. Na obálce se nachází dívka v záplavě žlutých květin s černými středy - Černookých Zuzan. Dívka si zakrývá tvář. Obálka je vyvedena v kontrastních barvách - žluté a černé, což musí okamžitě upoutat pozornost každého návštěvníka knihkupectví. Název knihy je poté tvořen velkými bílými písmeny. Kniha má matný přebal, který má stejnou podobu jako samotné desky knihy. První a poslední dvoustrana knihy je tvořena černým papírem, v jehož vrchní části se nacházejí květy Černookých Zuzan, což působí ve výsledku velmi elegantně. Černooké Zuzany mi padly do oka dlouho před svým vydáním, hned poté, co jsem je objevila v edičním plánu Nakladatelství Omega. Obálka mi přišla zajímavá na první pohled a hned mi bylo jasné, že si tuto knihu za každou cenu musím přečíst.

Ústřední postavou knihy je Tessa Cartwrightová, která se v šestnácti letech stala obětí sériového vraha. Byla nalezena na poli v Texasu, polomrtvá mezi starými lidskými kostmi. V hlavě měla pouze nepatrné záblesky toho, jak se na tomto místě ocitla. Na počátku knihy se s Tessou setkáváme o 18 let později, v době, kdy je již dospělou ženou a má dospívající dceru, Charlie. V průběhu příběhu nechá Tessa čtenáře nahlédnout do své děsivé minulosti...

Má matka měla infarkt, babička byla tou divnou a já nejsem,
ani nikdy nebudu hrdinkou z pohádky.
I když byly všechny také nejdřív oběťmi.
Sněhurka - otrávena.
Popelka - zotročena.
Růženka - zavřena.
Tessie - pohozena s kostmi..."

zdroj obrázku:archiv autorky blogu
zdroj obrázku:archiv autorky blogu
V příběhu se prolínají dvě časové roviny, které od sebe dělí hranice 18 let a spojuje je osobnost Tessy:

1) Tessie - rok 1995

- Tessie vyrůstala s otcem a mladším bratrem, matka jí v dětství zemřela
- neměla jednoduché dětství, vše ji však zpříjemňovaly tajemné příběhy milovaného dědečka
- čtenář získá přehled o událostech těsně po děsivém incidentu, přičemž Tesse v té době bylo 16 let
- Tessiin otec byl z tragédie velmi nešťastný, platil jí sezení u nejrůznějších psychiatrů
- tato část obsahuje záznamy z psychoterapeutických sezení s odborníky
- psychiatři se snaží Tessie přimět k tomu, aby podstoupila hypnózu, která by jí vrátila vzpomínky
- Tessie byla typická puberťačka, po tragédii rozzlobená na celý svět, protivná, nespolupracující, drzá
- ve svém jádru však byla především vyděšenou mladou dívkou, která se obtížně vypořádávala s prožitou hrůzou
- Tessie měla nejlepší kamarádku, která se jmenovala Lydia
- v nejhorších chvílích dělal Tesse společnost domácí mazlíček Oscar

2) Tessa - současnost

- Tessa je dospělou ženou, která má čtrnáctiletou dceru, která po ní zdědila rudé vlnité vlasy a částečně i povahu
- s dcerou žijí v obyčejném bungalovu, přičemž se snaží, aby zvenku vypadal anonymně a co nejméně nápadně
- i 18 let po incidentu čelí Tessa pozornosti médií a též zlosti zastánců muže, který byl za vraždy odsouzen
- v současné době Tessa pracuje jako umělkyně a výtvarnice, na zakázku šije originální kousky oblečení
- Tessa již není tolik výbušná, dokáže se ovládat, je však velmi citlivá, ze všeho nejvíc se snaží ochraňovat svou dceru

Kniha je psána v -ich- formě, autorka příběh rozčlenila do tří částí, které jsou tvořeny krátkými kapitolami:

1) Tessa a Tessie - nejrozsáhlejší část knihy, ve které se seznámíte s hlavní hrdinkou (Tessou), její dcerou Charlie, podivínskou sousedkou Effie a též s velkou spoustou specialistů nejrůznějších oborů, kteří se Tesse po tragédii, kterou si zažila, věnují. Poznáte Tessu ve dvou různých časových rovinách - jako šestnáctiletou pubertální dívku (Tessie) a poté již jako dospělou ženu (Tessu).

2) Odpočet - tuto část se autorka rozhodla rozdělit na dva další oddíly, přičemž v prvním z nich Vás formou dialogů nechá nahlédnout do zákulisí soudního procesu, který se odehrál roku 1995. Ve druhé části probíhá odpočet dní do popravy údajného vraha Černookých Zuzan, Terrella Goodwinna. Budete mít možnost nahlédnout do cely smrti Texaské věznice Huntsville a dozvíte se něco o tom, jak se žije vězňům odsouzeným k trestu smrti.

3) Tessa a Lydia - v posledním úseku knihy se podíváte na celý případ pohledem Tessiny nejlepší kamarádky, Lydie. Tato část se opět střídá se střípky Tessiina současného života.

zdroj obrázku:archiv autorky blogu
zdroj obrázku:archiv autorky blogu
Nyní Vám krátce představím další postavy, které v knize vystupují:

1) CHARLIE - Tessiina čtrnáctiletá dcera, která po ní zdědila původní bezstarostnou povahu a též rudé kudrnaté vlasy. Po svém otci zdědila oči s netypickou fialovou barvou, jejichž odstín se mění současně se změnou nálady. Je to vysoká dívka, která ve volném čase hraje volejbal. Charlie je vtipná, dokáže svou matku za každé situace rozesmát a odlehčit tak mnohdy nesnadnou situaci. Charlie pro Tessu znamená celý její svět, mají spolu úžasný kamarádský vztah, vzájemně si svěřují tajemství, všechno si říkají. Skoro všechno...

2) LUCAS - bývalý partner Tessy, otec Charlie. Autorka se jeho životním příběhem moc nezabývala, vylíčila jej jako statného muže s vypracovaným tělem, který je vojákem z povolání a často se účastní zahraničních misí. Na mě působil docela sympaticky. Na svou dceru pravidelně zasílá výživné, udržují spolu kontakt přes Skype. Objeví se Lucas v našem příběhu nebo o něm po celou dobu budeme vědět pouze to, že se momentálně nachází na misi v Afghánistánu?

3) BILL - právní zástupce, s nímž Tessa řeší situaci s údajným vrahem Černookých Zuzan, Terrellem Darcym Goodwinem. Autorka jej popisuje jako vysokého muže se vznešeným jménem William James Hastings III. Mimo honosného jména se Bill pyšní velkýma rukama a uhrančivýma hnědýma očima.

4) JOANNA - forenzní antropoložka, která spolupracuje s Billem na případu Černookých Zuzan. Má v plánu odkrývat kosti obětí sériového vraha, které byly nalezeny v hrobě s Tessie, a porovnávat získanou DNA s databází nezvěstných osob. Joanna je legendou ve svém oboru, je jednou z nejlepších forenzních vědců na světě.

5) Dr. GILESOVÁ - dětská psychiatrička, ke které na doporučení Billa začíná Tessa docházet. Jedná se o zkušenou sedmdesátiletou dámu, která je profesionálkou ve svém oboru. Dr. Gilesová Tessu uchvátila, má naprosto odlišný přístup než všichni psychiatři, se kterými se dosud setkala... Dokáže si Tessa pod vedením Dr. Gilesové vybavit tvář svého vraha a vzpomenout si na poztrácené střípky smutné události?

6) EFFIE - bláznivá osmdesátiletá sousedka Tessy a Charlie, která Tessu nazývá jménem své jediné dcery, shodou náhod "Zuzanou". Effie svým sousedkám často nosí vlastnoruční kuchařské výtvory a po celou dobu vyprávění pátrá po zloději, který jí odcizuje zahradní náčiní.

7) LYDIA - Tessiina bývalá nejlepší kamarádka. Znali se od druhé třídy, Lydia se s Tessou po oné události jako jediná nepřestala bavit a stýkat. Jedná se o rozumnou a chytrou dívku, která si dokáže poradit v jakékoliv situaci, má logické myšlení, je pečlivá, přesná, ráda čte a má jednu nevšední zálibu, je fascinována smrtí. Od soudního procesu se spolu neviděli... Co se stalo? Kam se Lydia poděla?

zdroj obrázku:archiv autorky blogu
zdroj obrázku:archiv autorky blogu
Když jsme si představili hlavní aktéry, pojďme se nyní v krátkosti podívat na děj knihy:

Jak již bylo výše uvedeno, příběh pojednává o tragické události, při které byla objevena polomrtvá šestnáctiletá Tessa v hrobě společně s další mrtvou dívkou a staršími lidskými kostmi, přičemž totožnost těchto obětí zůstává i osmnáct let po události neodhalena. Všechny byly částečně pokryty hlínou, ze které vyrůstaly žluté květy Černookých Zuzan. Tessa vyvázla živá jen díky své srdeční vadě, která způsobuje, že je její tep výrazně pomalejší než tep zdravých lidí. Vrah se domníval, že je mrtvá. Tessu tato událost velmi zasáhla, vlivem traumatu dočasně oslepla, a i nyní, o osmnáct let později, v hlavě slýchává hlasy ostatních Černookých Zuzan (dalších vrahových obětí, se kterými byla nalezena). Tessa o těchto hlasech tvrdí, že jí nechtějí ublížit, ale pomoci, a že se jich zbaví, když pošle skutečného vraha do vězení. Tessa si totiž nedokáže vzpomenout, co se stalo, nepamatuje si, jak se do hrobu dostala, ani kdo měl být jejím vrahem. Opravdu není schopna si vzpomenout? Nebo si vzpomenout nechce? Pamatuje si pouze barvu vrahových očí. Tessa byla svými terapeuty opakovaně pobízena k tomu, aby podstoupila hypnózu, v níž by si vybavila děsivé vzpomínky. Ona má však strach, v knihách se dočetla, že občas může dojít k vyvolání vzpomínek falešných...

"Moje kresby nejsou žádným zázračným řešením.
Neupínej své naděje na zlostnou holku se štětcem v ruce..."

Přibližně rok po děsivém nálezu byl za vraždy odsouzen Terrell Darcy Goodwin, černoch, se kterým se čtenáři v příběhu poprvé setkávají v cele smrti v Texaské věznici, kde čeká na svou popravu. Celý soudní proces, při němž byl Terrell odsouzen, byl poněkud zvláštní. Neexistoval proti němu spolehlivý důkaz v podobě stop DNA, v dostupné vzdálenosti od místa činu byla nalezena pouze potrhaná bunda s kapkou krve, která byla totožná s jeho krevní skupinou. Do vězení jej dostalo především Tessiino svědectví.

Po osmnácti letech, v den svých narozenin, nalezne Tessa pod oknem své ložnice čerstvě zasazený trs žlutých kvítků Černookých Zuzan. Tyto květiny kvetou pouze v létě. Tessa má však narozeniny v únoru! Kde se tam květiny vzaly? Kdo je speciálně pro Tessu vypěstoval? Velmi zásadním faktem je, že se to nestalo poprvé, a že Tessa nenalezla pouze květiny... Navíc ji několik let pronásledovala postarší stříbrovlasá žena, která ji vehementně tvrdila, že Terrell je nevinný... Nyní začne mít Tessa pochybnosti o tom, zda byl odsouzen skutečný vrah a z obavy o svou dceru se rozhodne kontaktovat právníka, který zastupuje k trestu smrti odsouzeného Terrella. A rozhodne se pátrat po vrahovi na vlastní pěst, vrací se do starého domu, v němž žil její dědeček, aby si zde něco vyzvedla...

"Přejíždím baterkou po stěně, dokud nenarazím na špinavou cihlu s červeným srdíčkem,
které jsem tam nakreslila, abych napálila bratra. Třikrát prsty lehce přejedu podél okrajů srdce. Pak odpočítám deset cihel nad srdíčkem a pět do strany. Vrazím šroubovák, který jsem měla v kapse, do drolící se malty
a začnu páčit. První z cihel vypadne a přistane na podlaze. Dloubám do třech dalších, vytahuji je jednu po druhé.
Úplně vzadu je hranatá šedivá hrouda. Už sedmnáct let čeká v hrobce, kterou jsem pro ni vytvořila..."

zdroj obrázku:archiv autorky blogu
zdroj obrázku:archiv autorky blogu
Nejtajemnější postavou v celé knize je zajisté Lydia, Tessina nejlepší kamarádka z dětství. Tessa prozradila, že se s ní od soudního procesu neviděla, 17 let spolu nepromluvili ani slovo, nemá nejmenší ponětí, kde se Lydia nachází... stala se Lydia též obětí onoho děsivého sériového vraha Černookých Zuzan?

Velmi oceňuji, že autorka při tvorbě knihy spolupracovala s celou řadou odborníků - vědců, terapeutů, psychiatrů, právníků, tudíž mohla čtenáři naskytnout jedinečný a reálný pohled na věc. Čtenář získá informace o tom, jak probíhá soudní řízení, jak se žije vězňům odsouzeným k trestu smrti, jak to vypadá v cele smrti, jak probíhá poprava, co se děje v mysli traumatizované náctileté dívky a též jak probíhá forenzní vyšetřování. Za zajímavé považuji též, že některé postavy v knize mají reálný základ. Například Tessiin dědeček svým vystupováním, životem i zájmy ztělesňuje skutečného dědečka autorky.

Činnost forenzních vyšetřovatelů mě velmi zaujala, autorka vzala své čtenáře na exkurzi do forenzní laboratoře, ve které odborníci provádějí složité rozbory starých kostí, aby z nich získali DNA obětí, která by posloužila k jejich identifikaci. Získané hodnoty se následně porovnávají s údaji z Databáze nezvěstných osob. Zejména mě zaujal obor forenzní geologie, konkrétně analýza izotopu, která spočívá v tom, že se dá podle složení kostí určit, v jaké oblasti planety jejich "nositel" za dobu trvání svého života žil. Kosti totiž absorbují chemické prvky z půdy, která je v každé části světa poněkud odlišná.

Autorce se podařilo každou kapitolu v knize zakončit nějakým zásadním zvratem nebo nečekaným faktem, což celý příběh učinilo velmi napínavým. Nenechá Vás knihu zavřít, dokud ji nedočtete, touha po dalších střípcích informací Vás láká číst dál a dál... Zásadní zvrat v příběhu nastává dle mého názoru v posledních padesáti stranách knihy, ty jsem přečetla na jeden zátah. Velmi příhodný byl též románek, který spojil dvě z hlavních postav. Příjemně to celý příběh oživilo a do temného thrilleru to vneslo alespoň trochu světla.

zdroj obrázku:archiv autorky blogu
zdroj obrázku:archiv autorky blogu
"Napadá mě každé klišé. Světlo a tma, život a smrt, pravda a lež, komedie a tragédie,
dobro a zlo, jin a jang. Kluk, který je úspěšným právníkem a holka označená ďáblem.
Jak si kdy můžu být jistá, že ho přitahuji já a ne třpytky Černooké Zuzany...?"

Na konci příběhu do sebe vše zapadne jako puzzle, v závěrečném epilogu Vám autorka do ruky vloží poslední dílek, zodpoví veškeré Vaše dotazy, mezi jiným též odpovědi týkající se dalších osudů hlavních postav. Když už si myslíte, že máte jasno, tak Vás poslední větou autorka opět ujistí o tom, že tomu možná ani zdaleka tak není... jako by někdo bouchnul do stolu a celé puzzle se Vám zřítilo do jedné hromádky na zem :D Co říci závěrem? Jméno vraha Vám v žádném případě neprozradím. Připomeňme si však známé rčení, že pod lampičkou obvykle bývá největší tma :)

Julia Heaberlin má v současné době na svém spisovatelském kontě další dva psychologické thrillery:

-"Playing Dead" z roku 2012 (o děsivém rodinném tajemství)
- "Lie Still" z roku 2013 (o ženě, kterou pronásleduje stalker)

...a momentálně intenzivně pracuje na novém napínavém románu, který nese pracovní název "Paper Ghosts:A Novel of Suspense", jehož ústředním tématem budou opět ztracené vzpomínky a sériový vrah. Tato kniha by měla vyjít v červnu tohoto roku. Dočkáme se českého překladu dalších autorčiných děl? Musím se přiznat, že bych si od této talentované dámy velmi ráda přečetla něco dalšího, její styl psaní a umění upoutat čtenáře ke knize mě neuvěřitelně zaujalo.

Pokud jste knihu Černooké Zuzany již četli (nebo se k tomu chystáte), jistě budete mít radost z informace, že se Černooké Zuzany chystají vstoupit na filmové plátno. Já mám rozhodně v plánu na ně do kina zajít :)

Oblíbené citace

"Nikdy jsem tátu neměla ráda víc, než v tomhle okamžiku. Cítím úlevu díky tomuto prostému, hlubokému gestu úcty od muže, který se díval, jak se jeho kdysi kurážná dcera s ohnivými vlasy scvrkává na kosti, kůži a hořkost. Můj otec drží mou budoucnost jako nějakou otlučenou cenu, která stále něco znamená, ať je jak chce těžká. Sedí před těmihle dveřmi a bojuje za mě. Každý den za mě bojuje. Chce se mi vyběhnout ven a padnout mu do náruče. Chci se omluvit za každou tichou noc, každé pečlivě připravené jídlo, které jsem nesnědla, každé váhavé pozvání, které jsem odmítla: pohoupat se na houpačce před domem, jít na procházku, vyrazit do Dairy Queen na zmrzlinu s polevou..."

"Má na sobě džíny, obyčejné bílé tričko, kolem krku přívěsek sv. Michala, který si nikdy nesundává. Její otec jí ho poslal loni k Vánocům ze zámoří. Je to design od Jamese Averyho, krále vkusných křesťanských doplňků. Své výrobky začal prodávat v garáži v oblasti Hill Country v roce 1954. Teď, o šedesát let později, jsou jeho šperky jak zbožné, tak drahé. Ale pro Charlie ten kousek kovu z kerrvillské továrny není symbolem postavení. Je to talisman, připomínka, že její tatínek v podobě světce s mečem ji

Autorka recenze: Lucie Horčičková