Recenze Černý tulipán - Alexandre Dumas st. (Kubíková Marcela)

24. 2. 2016
černý tulipán
anotace:

Černý tulipán je klamně jednoduchý příběh a nejkratší z nejznámějších románů Alexandra Dumase st. Je zasazen do prostředí Holandska roku 1672 a je chápán jako nadčasová politická alegorie, která čerpá z historie násilí a zločinů a bojuje proti tyranii za současného vytváření symbolu spravedlnosti a tolerance, kterým je Černý tulipán.

Tento historický román vás zavede do roku 1672 do holandského města Haag, přímo do ponurého vězení, kde je uvězněn Cornelius de Witt, odkud se svého bratra právě snaží dostat Johan de Witt, pokud možno zdravého a živého, ale vyhlídky nejsou moc dobré, protože davy lidí které se zatím shromáždily okolo věznice nevěstí nic dobrého. Když se jim do věznice donese zpráva, že si lid na radnici vyžádal rozkaz, aby vojsko opustilo vězení, je to opravdu zlé. Takto budou mít pramalou šanci vyváznout z vězení.

Po nějaké době se rozbouřenému davu lidí podařilo prolomit bránu vězení, ale to už bratři Wittové utíkali na povoze zadní branou. Pomohl jim pomocník žalářníka. Povoz ujížděl k městským branám, když tam ale dojeli byly brány zavřené, což bylo nezvyklé, protože brány se zavírali pouze na noc a nyní je den. Pomocník zjistil, že strážím bylo nařízeno brány uzavřít a odevzdat klíče. Mezitím si lid všiml na povoze bratří Wittových a to značilo velký problém.
Cornelius a Johan neměli kudy utéci. Lid se na ně vrhl, a oba bratry roztrhali na kusy a ještě jejich těla, nebo spíše to co z nich zbylo pověsili na popravišti, aby každý viděl, že takzvaný vlastizrádce a jeho bratr jsou jsou mrtví.

V ten samý okamžik je zatčen mladý kmotřenec bratrů Wittových Cornelius van Berle, velký milovník a pěstitel tulipánů. Bylo na něj podáno udání, že je spolčen ve vlastizradě s jeho kmotrem. Není těžké uhodnout, že za udáním stojí jeho závistivý soused, který se snaží zmocnit cibulek a návodu na vypěstování nového vzácného druhu tulipánů, které Cornelius vyšlechtil. Ten ovšem stihne vzácné cibulky vzít a ukrýt si je do kapsy.

Ve vězení se setkává s krásnou žalářníkovou dcerou Rozou, a za její milé zacházení se rozhodne jí tyto vzácné cibulky tulipánů darovat, neboť jemu zbývá pouhá hodina života, a pak ho odvedou na popraviště. Na popravišti je Cornelius rozhodnut přijmout svou popravu s hrdostí. Zaklekne, a položí hlavu na studený a vlhký špalek...
Co se stane? Bude poprava dokončena, nebo se mu podaří zachránit svůj život? A jak to dopadne s tulipány? Budou skutečně černé?

můj názor na knihu:

Kniha Černý tulipán je ukázkou toho, že závist a zloba ničili lidstvo odjakživa. Tento román nám představuje jek sílu hněvu, tak i sílu lásky. Jsem moc ráda, že jsem si knihu mohla přečíst, protože doposud jsem znala jen film, který jsem viděla jako dítě. Já moc historické knihy nečtu, ale tuto jsem si přečetla ráda, a líbila se mi. Oceňuji také krásnou obálku knihy.

černý tulipán 1
Autorka recenze: Kubíková Marcela