Recenze Charles Dickens - David Copperfield (Vojtěch Hamerský)

30. 1. 2014
David Copperfield

DAVID COPPERFIELD JE KNIHA O VELKÉ ŽIVOTNÍ PŘEKÁŽCE

David Copperfield. Kniha Charlese Dickense, jednoho z nejlepších romanopisců 19. století. Takhle to říkají a mají pravdu. U nás i ve světě je znám jako autor Olivera Twista či Vánoční koledy, kteréžto příběhy ho proslavily nejvíce. Pozornost však zasluhují i méně známé tituly, ke kterým se David Copperfield může řadit.
Vše začíná příchodem Davida Copperfielda na svět. Jeho matka, Klára Copperfieldová, je sama, stará se o ni pouze služka Peggotka a tak malý David vyrůstá ve společnosti těchto dvou žen. Vše je v pořádku, chlapec je šťastný, ale jen do té doby, než do jeho života (i života jeho matky) vstoupí pan Murdstone, který neváhá a s Klaárou Copperfieldovou se ožení.
Aniž by si to David uvědomoval, už v té chvíli má doma jistý tvrdý režim, navíc si pan Murdstone přivede do svého nového domova svou sestru, jež mu má vypomoci s Davidovou domácí výukou. Pro Davida, jeho matku i Peggotku nastávají krušné časy. V dohledné době se má však stát neštěstí ještě víc.
mr_dick_and_david_by_ejbeachy-d696eid
KLASIKA V NOVÉM HÁVU
Po obsahové stránce je David Copperfield vcelku prostý, příběh však skrývá mnoho aspektů a poselství, které byly poplatné své době a i dnes může být stále aktuální. Kniha skrývá plno emocí, ruku v ruce s nimi přichází i dané prožitky. Čtenář soucítí s hlavním hrdinou v místě, kde je zcela bezmocný vůči panu Murdstoneovi, usmívá se nad situacemi, kdy klučina pociťuje lásku k dívce Emilce. A v neposlední řadě také chápe Davidovy pohnutky, které ho nakonec vedou k dlouhé cestě za pratetou. David Copperfield je příkladem knihy, kdy i jednoduchý scénář v sobě nese silný příběh.
Co se týče formy, tak ta je dost rozporuplná. Omega má pro své knihy připravené ve většině případů velmi kvalitní obálky, ne jinak je tomu i Davida Copperfielda. Lze si troufnout říct následující: Jestliže se bude kniha prodávat (či obecně další knihy z produkce nakladatelství), bude tu buďto kvůli obálce nebo slavnému jménu autora.

Je dost velká škoda, že Omega vydala Davida Copperfielda ve zkrácené podobě. Na jednu stranu je to dobře, jelikož téměř nikdo ze žáků maturitního ročníku nebude mít čas číst okolo osmi set stránek, raději sáhne po této zkrácené verzi. Na druhou stranu by si kniha zasloužila, aby byla k dispozici i v nezkrácené podobě. Od toho se odvíjí důležitý poznatek. V některých místech na sebe jednotlivé části – respektive kapitoly – navazují pouze nepřímo. Čtenář tak nabývá pocitu, že něco chybí a je o nějakou část ochuzen.
david_V2_3D
Hodnocení: 80%
Autorem recenze je Vojtěch Hamerský, blog autora najdete zde.