Recenze Charlotte Bronte - Jana Eyrová (Bára Kuzniková)

21. 2. 2014
Jana Eyrová, dílo Charlotte Brontëové, se řadí k těm nejznámějším a také nejoblíbenějším klasikám. Už před dlouhou dobou mě svým námětem zaujala, a když vyšla v novém vydání u nakladatelství Omega s krásnou obálkou, neváhala jsem ani chvilku a hned si ji pořídila. Bohužel jsme ji ale neměli na maturitním seznamu knížek, což by byla škoda, protože tam podle mě rozhodně patří. Tak jsem zašla za ředitelem a poprosila jsem, ať ji tam zařadí. Takže ji tam nakonec máme a určitě bude jedna z těch 20, které si napíšu na svůj seznam k maturitě.

Příběh vypráví o dívce Janě Eyrové, jejíž osud sledujeme od jejího neveselého dětství. Rodiče Jany zemřeli a proto se o ní stará její teta - paní Reedová -, která jiale nemá vůbec ráda. Jana je často trestána a zavírána o samotě do pokoje. Nakonec ji paní Reedová nechá poslat do Lowoodského ústavu, kde se má Jana učit.
Pro mladou dívku je to krutá zkušenost, vychovatelky v Lowoodu jsou přísné, dívky bývají často bity i za maličkosti. Přesto se zde Janě dostane slušného a důkladného vzdělání, takže zde pak nějakou dobu sama pracuje jako učitelka. Jenomže Jana je dívka 19. století a ráda by získala své místo ve světě. Proto si najde místo vychovatelky v dalekém sídle v Thornfieldu, kde se setká s panem Rochesterem, nepříliš sympatickým a náladovým mužem, který ji však záhy čímsi okouzlí...
JE1
Byla jsem zvědavá, jak se do knížky dokážu začíst, protože přece jen jsem  klasiky zatím zase tolik nepřečetla a Jana Eyrová má bezmála 500 stran. Málokdo z mé třídy by si k maturitě vybral takhle dlouhou knihu (a to nemluvím o Bídnících, na které se brzy chystám), ale já se snažím vybírat si hlavně podle obsahu a ten mě tady hodně zaujal. Četla jsem některé názory, že zpočátku je Jana Eyrová trochu nezáživná a že část, kdy je v Lowoodu není tak zajímavá jako zbytek. S tím já ale rozhodně nemůžu souhlasit, protože jsem se do knížky začetla od prvního okamžiku, od první věty. A právě ta část, kde se Jana učí v Lowoodu pro mě byla jednou z nejzajímavějších. Šokovalo mě, jakým způsobem se podobné ústavy vedly a jak tam byly dívky trestány za maličkosti.

Další věcí, která se mi na této knížce tak líbí je ta úžasná, pochmurná a tajemná viktoriánská atmosféra příběhu. Oblíbila jsem si především tu linku, která se zabývá tajemnou osobou v Thornfieldu. Občas jsem byla až neskutečně napnutá a říkala jsem si, jak je skvělé, že i klasika může být tak napínavá a čtivá. Jistě, místy se určitě najdou některá trochu zdlouhavější místa, popisující prostředí nebo pocity a emoce hlavní hrdinky, ale ani ta mi vůbec nevadila.

Co se hlavní hrdinky týče, oblíbila jsem si ji a působila na mě hodně sympaticky. Líbilo se, jak se snažila prosazovat svá práva a vůbec práva všech žen. Ukázala, že ženy jsou také inteligentní, vzdělané a navíc ještě odvážné. Ale přiznám se, že občas jsem její chování prostě nechápala, zvlášť, co se pana Rochestera týče, nicméně, tady musíme vzít v úvahu dobu, ve které se román odehrává a za které také vznikl. Přístup lidí byl tehdy zkrátka jiný a nám dnes může připadat nepochopitelný...
S panem Rochester to u mě bylo už trošku horší, protože ten mi moc nesedl. Nenašla jsem na něm nic zajímavého, takže jsem si nemohla plně užít romantickou linii příběhu. Přesto jsem byla ráda, jak celá knížka skončila, a nakonec jsem se neubránila ani dojatému úsměvu.
JE2
Ještě pár slov k novému vydání z nakladatelství Omega. Obálka je jednoduše kouzelná a vyvolává velmi příjemnou atmosféru a myslím, že se k příběhu rozhodně hodí. Za mě určitě jedna z nejlepších obálek z této nové edice klasiky. Nicméně, musím říct, že mi vadily docela časté překlepy a chyby v textu a jednou jsem dokonce narazila na to, že chyběla celá jedna věta (mám totiž porovnání se starším vydáním).

Shrnuto, podtrženo: Celkově jsem byla ze čtení Jany Eyrové nadšená a její příběh jsem si naprosto zamilovala. Sedl mi autorčin styl psaní. Příběh byl čtivý, měl spád, našla se hodně napínavá místa a nechyběla ani romantika a sympatická hrdinka. Co víc si přát? Určitě vám můžu Janu Eyrovou jedině doporučit obzvlášť, pokud ji máte ve svých maturitních seznamech. Stojí to za to, i když je to knížka maličko delší, určitě nebudete přečtení litovat..
jana_eyrova_3D
Hodnocení: 5/5
Autorem recenze je Bára Kuzniková, blog autorky najdete zde.