Recenze Cizinka - Diana Gabaldon ( Táňa Moučková)

27. 10. 2015
Cizinka

Cizinka | Dojemný příběh o lásce dvou naprosto odlišných osob a touze, které překoná století

Příběh začíná roku 1945 ve Skotsku, kde bývalá vojenská sestřička Claire Randall tráví dovolenou nebo spíš druhé líbánky. Náhodou se dotkne zvláštního kamene a to ji přenese do osmnáctého století. Není to ale klidné období, v zemi zuří občanská válka, lidské mysli jsou plné pověr i nenávisti. Jak si v takové situaci poradí žena navyklá na racionalitu dvacátého století? A jak její život ovlivní nečekaná láska? Román Cizinka je kombinací dobrodružného a romantického příběhu na perfektně vykresleném historickém pozadí.

Píše se rok 1945, lidé oslavují konec 2SV války a vítězství nad Německem. Život se zase může pomalu vrátit do zajetých kolejí. Pro Clairy to znamená být konečně se svým mužem. Na druhé líbánky se rozhodli odjet do Skotska. Frank je ohledně historie velmi vzdělaný a skládá dohromady střípky z jeho rodokmenu. Povedlo se mu vypátrat předka i z osmnáctého století, kapitána Randalla. Clair by nikdy nevěřila, jak si s Frankem můžou být navenek podobní.

Craigh na Dun je dosti podobné místo jako Stone hange v Jižní Anglii - akorát v menším provedení. Historikům jejich účel zůstává i nadále skryt a Clair toto místo podivně přitahuje. S Frankem byli svědky něčeho neuvěřitelného. Na vlastní oči spatřili místní ženy tancující kolem kamenů ve skrytu měsíce. Claire je okouzlena nejen z tance, ale také z jedné rosliny, kterou tam spatřila. Druhého dne se rozhodla znovu podívat na ono tajemné místo

Rozhodně ale nečekala, že to otřese s jejím životem. Skok do minulosti je poslední věcí, co by ji napadla. Ocitla se v osmnáctém století, kdy Anglie nebyla zrovna přátelskou zemí Skotska a nebyl na blízku nikdo, koho by znala. Neznámí skotové se rozhodli poskytnout ji útočiště, tedy až po té, co jimi byla zajata a nedobrovolně unesena.

Zachovat si klidnou hlavu. To se lehce řekne, ale těžko udělá. Claire je jednou z hrdinek, které nebrečí nad rozlitým mlékem. Je velmi inteligentní a lhaní patří k jejím skrytým vlastnostem. Jak by totiž vysvětlila, že pochází z dvacátého století? Věřil by ji někdo? To těžko, při nejlepším by ji upálili jako čarodějnici či pověsili jako šílence a lhářku. Žít v osmnáctém století není procházka růžovým sadem.

"Ležte, vy, vy zatracený spratku!" zařvala jsem.
Rozhostilo se naprosté ticho. "Ježíš," hlesl obtloustlý Rupert, "Nikdy v životě jsem neslyšel ženskou takhle mluvit."
str. 68

Outlander
Na knize se mi líbilo, jak autorka popisovala tehdejší uspořádání společnosti a měla vše do puntíků promyšlené. Zasadila svůj příběh do dějin, které jsou obecně známé a to přidalo knize na reálnosti a autentičnosti. Chvilkami jsem totiž věřila, že v osmnáctém století doopravdy jsem a prožívám příběh s hlavní hrdinkou.

Děj knihy pro mne nebyl překvapující, jelikož jsem neodolala a před knihou zkoukla celou první řadu stejnojmenného seriálu. Jsem ráda, že se tvůrci dost drželi námětu a jen sem tam jsem zaznamenala nějaké nesrovnalosti. Postavy jsem měla v hlavě uložené ze seriálu a nebyla si schopna utvořit jinou podobiznu Claire či Jamieho, ale popravdě mi to vůbec nevadilo. S obsazením jsem totiž spokojené.

Diana Jean Gabaldon Watkins se narodila v Arizoně. Otec byl Američan mexického původu, matčiny kořeny sahaly do Anglie. Vystudovala zoologii, mořskou biologii a behaviorální ekologii. Po studiích pracovala na Arizonské univerzitě a v roce 1984 založila významný vědecký čtvrtletník Science Software Quarterly. S literaturou začala o čtyři roky později a rozhodla se pro historickou tématiku okořeněnou dávkou fantasy. Na začátku psala proto, aby si dokázala, že to zvládne, ale když výsledek ukázala známým, přesvědčili ji, že by svůj příběh měla publikovat. Debutovala knihou Cizinka, která se pak stala první částí velmi oblíbené série.

James Alexander Malcolm Mackenzie Fraser; jedno jméno, mnoho smíšených pocitů. Jamieho mám ráda, nejen jako obyčejnou knižní postavu, ale jako jednoho z mých nejoblíbenějších knižních crush. Chování gentlemana, věrnost a nehynoucí láska ke Clairy. To všechno mě mnohdy vyvádělo z míry a nebyla si jistá, co si o něm doopravdy myslet. Ale přidám se davu. Jamieho nejde nemilovat.

cizinka4
"Bez ohledu na to, o jakého panovníka se jedná?" opakoval pomalu. "Myslel jsem, že nerozumíte galštině.
"Ne, nerozumím," řekla jsem zpříma. "Ale mám mozek, kterým přemýšlím, a dvě uši, kterými poslouchám."
str. 179
Knihu Cizinka především doporučuji lidem, co mají rádi historické romány, inteligentní hlavní hrdinky a neodolatelné mužské postavy. Příběhu nechybí akce ani napětí, takže se při čtení rozhodně nebudete nudit a tuhle bichličku do pár dní přečtete - bude pro vás těžké ji odložit, věřte mi. Po romantické stránce jsem byla nadmíru spokojená, Jamie a Claire tvoří vskutku překrásný pár.

I když často zmiňuji jen ClaireJamieho, oblíbila jsem si i spoustu dalších postav. Například paní FitzGibbonsouvou či Geilie, obě jsou to ženské postavy, dosti obětavé a v mnoha ohledech mě překvapily. Skotové jsou neurvalí chlapi, co se rádi perou, takový obrázek jsem si o nich udělala, ale právě díky nim jsem se mnohokrát smála.
Sečteno a podtrženo, kniha se mi velmi líbila. Cizinka se řadí k nejlepším knihám, které jsem kdy přečetla a už se těším na další díly. Leckoho by mohla vyděsit tloušťka knihy, ale jakmile se začtete a obrátíte poslední stránku, budete se divit, že už jste na konci. V Cizince se objeví záporák, kterého budete k smrti nenávidět, pár, jenž budete milovat a mnoho dobrodružství, co prožijete s hlavní hrdinkou. Ode mě si kniha odnáší pěkné 4 hvězdičky.