Recenze Čmeláci v srdci - Petra Hülsmannová (Šárka Fofoňková)

11. 11. 2015
cmelaci_v_srdci_3D
„V srdci mi tancovalo milión čmeláků do rytmu Love is in the air a málem mi puklo štěstím.“

„Hele, láska tě nesmí vodrovnat,“ moudře radí Leně taxikář Knut. To se sice moc snadno řekne, ale mnohem hůř udělá, obzvlášť když je její snoubenec pěkná nula a ona sama zničehonic přijde kvůli hloupé chybě o práci. Na sebelítost jí však nezbývá čas. Lena je nucena změnit svůj život od základů. Nastěhuje se do neuspořádaného bytu ke své nejlepší kamarádce, což ji, milovnici pořádku, pořádně vyvádí z rovnováhy. Navíc Leně leze na nervy spolubydlící Ben! Je totiž neuvěřitelně arogantní a k tomu sukničkář. Ale když na něj pomyslí, srdce jí okamžitě začne bít rychleji.

Hlavní hrdinkou románu Petry Hülsmannové je třicetiletá, trochu potrhlá, neohrabaná, pořádkem posedlá, ale zároveň citlivá Lena. Přesně v den svých třicátých narozenin se má provdat za dlouholetého přítele Simona. Kostel je objednaný, honosná vila na hostinu zamluvená a princeznovské svatební šaty přichystané na ramínku. Simon však šest dní před svatbou Leně přizná, že je zamilovaný do jiné ženy a nemůže se s ní tedy oženit.

Lena si sbalí věci a v slzách se uchýlí do bytu k bratrovi, který ovšem nežije sám. Byt sdílí společně s přítelkyní a zároveň Leninou nejlepší kamarádkou, a přítelem z dětství Benem. Ben Lenu velmi irituje svým bezbřehým sebevědomím. Je to sice úspěšný lékař a velmi pohledný muž, ovšem notorický sukničkář a nenapravitelný bordelář.

Zanedlouho na to přijde Lena ještě hloupou chybou i o práci. Benovo dobírání a nepříjemné poznámky, kterými ji velmi rád častuje, přinutí Lenu se nad sebou zamyslet. Rozhodne se, že stará, ustrašená Lena zmizí a místo ní se objeví nová, lepší... zajímavá, sexy, úspěšná a sebevědomá. Vysní si kariéru a pouští se do boje. Protože chce být na hledání nové práce připravená, vydá se do starého, zašlého antikvariátu koupit příručku, která by jí měla nasměrovat, jak nejlépe se o nové zaměstnání ucházet. Místo ní tam však objeví pouze starého, nerudného majitele, ovšem také ceduli, která hlásá „HLEDÁME VÝPOMOC“.

čmeláci v srdci
„No není to krása?“ zeptala jsem se Bena nadšeně, když jsme se courali svátečně vyladěnými a zasněženými vánočními trhy s nádherně nazdobenými stánky. „Podívej se, jak je to všechno zasněžené a krásné! A tak krásně to voní! Cítíš to? Pražené mandle, svařené víno a skořice.“ Zhluboka jsem se nadechla a zářivě se na Bena usmála. Jééé, Vánoce jsou tak báječné!
„Hmm, nádhera.“ Ukázal na stánek se svařeným vínem.
„Hele a tamhle vepředu, nejsou to zvratky?“ Ben vánoční trhy moc nemusel. Dalo by se říct, že je nesnášel a že se k nám přidal jen proto, aby strávil večer se svými kamarády.
Vyčerpaně jsem protočila oči. „Uvolni se, Grinči. Dojdu nám pro svařák. A tobě do něj něco přisypu.“

Knížka Čmeláci v srdci pro mě byla velmi příjemným překvapením. Jde o velmi zdařilý román, který je vtipný, ale zároveň i dojemný, který vás rozesměje, ale také pohladí po duši a někoho možná nakonec i rozpláče. Hrdinka je někdy strašně potrhlá a zbrklá, ale určitě si získá vaše sympatie. Samotný název by ve mně asi nevzbudil až takový zájem, že bych si nutně musela vyhledat anotaci. A to by byla opravdu velká škoda. Tato kniha rozhodně stojí za přečtení. Nechá vás nakouknout do života několika na první pohled úplně rozdílných lidí, kteří ale nakonec zjistí, že mohou mít hodně společného. Čtení jsem si opravdu moc užila. U některých pasáží jsem se smála nahlas a v poslední třetině knihy jsem si i poplakala. A v neposlední řadě v knize velmi význačné místo zaujímá antikvariát a antikvariáty já miluji. Není co víc dodat :)
Knížka má krásnou, výraznou obálku, tudíž doufám, že ji v knihkupectví nepřehlédnete.
Petra Hülsmann se narodila v malém dolnosaském městečku v roce 1976. Studovala kulturologii a germanistiku a po přestěhování do Hamburku deset let pracovala v advokátních a patentových kancelářích jako sekretářka. Čtenářský vkus přesně zasáhla už literární prvotinou, úspěšným romantickým a humorným příběhem Čmeláci v srdci, který se několik týdnů udržel na renomovaném žebříčku bestsellerů časopisu Spiegel.

Čmeláci v srdci
Autorem recenze je: Šárka Fofoňková