Recenze Dar jménem Alzheimer - Maggie La Tourelle (kultura21.cz)

18. 2. 2016
dar_jmenem_alhezimer_3D
Přečíst si tuhle dojemnou knížku pro mě nebylo vůbec jednoduché. Nezhltneš ji v průběhu několika večerů. Právě naopak, pomaloučku se prokousáváš duchovním textem, přemýšlíš o přečteném a necháváš jednotlivá sdělení na sebe působit. Téma je velmi náročné: jak přistupovat k lidem s Alzheimerovou nemocí? V osobním sdělení se o to pokusila Maggie La Tourelle, holistická terapeutka, žijící v Londýně. Ukazuje, čím ona a její matka prošly, poskytuje nám vhled do nejhlubších aspektů této nemoci.

Autorka se charakterizuje jako „dcera své mámy, její společnice a věrná zapisovatelka na společné Cestě srdce a duše.“ Tuhle cestu totiž spolu se svojí maminkou v průběhu několika let urazí. Přivede je do dvou světů – fyzického (našeho) a Jiného – a obě dvě značně obohatí. Její maminka Pat byla učitelkou tělocviku, vášnivě milovala tanec a hudbu. Když onemocněla, popisovala fyzický svět (svět, který prožíváme skrze pět našich vnějších smyslů), ve kterém prodělávala všechny běžné ztráty a omezení spojené s Alzheimerovou nemocí.

Ale také mluvila o jiném světě (vnímáme jej vnitřními smysly), ve kterém byla v naprostém klidu, neměla zde starosti ani strach a cítila univerzální lásku ke všem. Maggie La Tourelle jí skrze svou lásku umožňovala pociťovat tuto lásku také. Rozuměly si spolu na mimosmyslové úrovni. A tak se mohly připravit a prožít dobrou smrt. Ukázalo se, že samotná tato nemoc se tak může stát spirituálním darem pro pacienta i pro pečující členy rodiny.

Autorka z prožitého vyvozuje několik důležitých závěrů. Nadčasové prožitky, které jsou spojené s Alzheimerovou nemocí v pokročilém stádiu, nám poskytují cestu zpátky do světa, po němž naše duše touží na své nejhlubší úrovni. Když k této nemoci přistupujeme s vědomou pozorností, může se jednat o úžasný a obohacující zážitek. Zkoumání smrti a Jiného světa pro nás představuje nejlepší příležitost poučit se o našich životech přímo teď a tady.

Knížka obsahuje řadu velmi moudrých myšlenek, které nelze jenom tak prostě přehlédnout. Prakticky na každé stránce nalezneme inspiraci pro vlastní úvahy na jedno z nejdůležitějších témat lidského bytí. Při jejím čtení jsem se nesmírně obohatila a inspirovala. Je tak mnohovrstevnatá, že se k ní budu ráda vracet.

Věřím, že tahle knížka si snadno najde své čtenáře. Je určena všem, kteří znají někoho, kdo trpí Alzheimerovou chorobou, stejně jako těm, kteří se o takového člověka starají. Ale také všem, kteří se chtějí něco dozvědět o sobě samém.

Hodnocení: 100 %
Autorka recenze: Jana Vyskotová (kultura21.cz)