Recenze Deník fejsbukové matky - Lucie Nachtigallová (Šárka Fofoňková)

24. 4. 2016
Deník fejsbukové matky
„Jak mám vysvětlit svému dítěti, že ty pecky v melounu nejsou klíšťata a že je může jíst?“

Knížka, kterou držíte v ruce, je naprostým unikátem. Je to totiž zřejmě jediná kniha na světě, která je napsaná pouze s pomocí statusů. Je to kniha, ve které nenajdete klasický začátek ani konec. Nemá strhující děj, ba ani žádnou hlavní dějovou linku. Nemá ani ilustrátora či slavného spisovatele, jak bývá zvykem. Nemá dokonce kladného či záporného hrdinu. Můžete ji začít číst zepředu, zezadu, nebo třeba i odprostřed, a přesto vám nic neuteče. Je plná statusů. Obyčejných, ale přesto neuvěřitelných, vtipných, nepředvídatelných minipříběhů, které přináší sám život. Příběhů matky tří dětí, věčně pracujícího manžela, psa, želvy, šneků a několika koček. Matky, která má neobyčejný smysl pro humor, sebeironii a schopnost vypointovat své příběhy coby maminky na mateřské dovolené do statusů, ve kterých se budete možná poznávat i vy a u jejichž čtení se budete nepřetržitě usmívat. Knížka, kterou (a v tomto případě nejde o klišé) napsal s úsměvem na rtech sám život.

Trčíme doma. Všechny děti mají to samé (jako ostatně celý zbytek republiky) - nudle, kašel a teploty. Zatímco holky trpělivě staví zoologickou zahradu z kostiček, komunikují, pomáhají a jsou v rámci možností milé, tak synáček řve, kňourá, umírá... Chlap!

Deník fejsbukové matky je útlounká knížka plná FB statusů. Vlastně je tvořena pouze a jedině statusy, jejichž autorkou je novinářka, později dramaturgyně, produkční, šéfredaktorka..., nyní maminka na mateřské dovolené.

No, ta dovolená je opravdu hodně nevýstižné a zavádějící slovo. Jakmile začnete pročítat jednotlivé minipříběhy z autorčina života, rozhodně si nejednou řeknete, jak to ta Lucie zvládá, že ještě neskončila v blázinci, ale dokonce si stále uchovává smysl pro humor a dobrou náladu? Starat se o tři malé děti, které mamince uchystají denně nejednu pernou chvilku, manžela, medvěda, tedy pardon... trošku většího pejska :)... byt a chatu, no prostě nechápu a smekám pomyslný klobouk. Potřebovala bych alespoň jednu maxi dávku autorčiny energie :)

Deník fejsbukové matky
Na této knížce je fajn, že pokud nechcete, nemusíte ji číst od začátku, můžete klidně od konce, od prostředka nebo si jen tak nalistovat, jakou stránku právě chcete. A zaručuji vám, že se pobavíte a zasmějete úplně na každé. Já jsem si vzala knížku do nemocnice a opravdu jsme si nemohla vybrat lepší čtení. Jen jsem se musela občas držet, abych nevybuchovala smíchy a nerušila ostatní pacienty :)

Deník fejsbukové matky se mi moc líbil a je to opravdu originální počin. Sice jsem ji přečetla úplně celou od začátku do posledního statusu, ale to mi nebrání, se k ní kdykoli znovu vrátit. Vím, že mi rozhodně zvedne náladu, pokud bude právě na bodu mrazu.

Bydlím už několik týdnů jak Robinson Crusoe se třemi Pátky na venkově u Zbiroha. V Praze jsou bacily, tady je jen bahno. Manžel pravidelně dojíždí, vyhrabává zapadlé auto z pole a vozí proviant. Dnes pouze volal. Manžel: „Ahoj, šel jsem naložit gril na chatu do auta, mám na sobě jen župan a bačkory a představ si, někdo mi zabouchl dveře od bytu... a klíče zůstaly uvnitř. A leje!“

Deník fejsbukové matky
Nebojím se, že by si knížka nezískala čtenáře, NAOPAK. Většina maminek se alespoň v jedné situaci... minimálně :) najde a s uspokojením si oddechne, že v tom není sama. Osobně tedy hodnotím jednoznačně pozitivně, že nakladatelství Omega knihu začátkem května vydá. U mě vidíte brožovanou verzi, ale to je pouze recenzní výtisk, knihu si budete moci zakoupit v pevné vazbě.

Dosud jsem neznala autorčinu stránku Deník fejsbukové matky, ale nyní už pilně sleduji a bavím se.

A co říct na konec? Knihu rozhodně doporučuji a paní Lucii přeji stále tak dobrou  náladu, kterou zjevně oplývá... nebo, že by to občas byl i šibeniční humor? Rozhodně má moje velké sympatie.

Lucie Nachtigallová (1977), absolventka Fakulty sociálních věd UK, přispívala do tištěných médií jako novinářka už od šestnácti let. Postupně zastávala post produkční, dramaturgyně a šéfredaktorky pro řadu českých deníků, časopisů a televizí. Mnoho let žila a pracovala ve Velké Británii, Španělsku a Itálii. Mimo jiné natáčela pro americkou televizní společnost CNBC dokumentární sérii The Players o nejbohatších podnikatelích světa. Je spolumajitelkou firmy Velká dobrodružství. Z manželství s Františkem Nachtigallem, který působí v médiích, má tři děti (osmiletá dvojčata a sedmiletou dcerku). Pokud zrovna neleze s dětmi po horách, cvičí pilates a jezdí na koni. Peripetie z jejího života sledují denně desítky tisíc lidí na FB stránce Deník fejsbukové matky.

Autorka recenze: Šárka Fofoňková
Hodnocení: 5/5