2. 6. 2017
Detox_3D

Další výborný knižní titul od známé autorky Cinzie Trenchi, která je stálicí na knižním trhu již několik let prostřednictvím vydaných knih často spojených s recepty. Patří k mým oblíbeným i doporučovaným. S některými jejími knižními tituly máme možnost seznámit se i na našich knižních pultech či zapůjčit v knihovnách. Většina však vyšla u zahraničních vydavatelů. Proto je  mi velkou radostí představit Vám výše uvedenou novinku zmíněné autorky a zároveň doufat, že ji bude následovat celá řada dalších.

Ať je jejich námět či obsah věnován pouze specifickému či určitému druhu používaných ingridiencí, můžeme si být jisti, že výsledné pokrmy i nápoje vždy zaujmou svou originalitou, tolik charakteristickou pro kulinářský rukopis autorky. Ta je velice kreativní nejen při vymýšlení a přípravě svých receptů. Se stejným zápálem i vášní působí coby fotografka. Tuto dovednost dokazuje svými nádhernými, barvami oplývajícími fotografiemi na všech stránkách vydaných knih. Nejen jídlem a fotografiemi je člověk živ. Taktéž příspívá svými novinovými články do mnohých italských časopisů a periodik.

Ve všech svých dílech vhodných jak k jídlu, pití, ke čtení i prohlížení se vyznává ze své lásky k  přírodě a jejím darům. Ty tvoří ten jediný správný základ jídelníčku pro zdravého lidského jedince.Cinzia Trenchi se opět stává zářným příkladem, jak lze pomocí každodenního využivání přírodních plodů, doslova z mála surovin vykouzlit jednoduché, zároveň však nápadité a  vynikající nejen svou chutí i aroma nutričně vyvážené lahodné pokrmy.

Žije ve městě v domě obklopeným zahradou a zelení, není tedy pro ni problém, mít vždy po ruce potřebné čerstvé suroviny. Je jedno, zda se jedná  o ovoce, zeleninu, bylinky či květiny. Každé stébélko v sobě má blahodárný přínos pro posílení a  možné navrácení zdraví. Každý rok v pravidelně se střídajících ročních obdobích jsme prostřednictvím těchto plodin a jejich následnou konzumací, vždy dostatečně zásobeni všemi potřebnými živinami včetně nepostradatelných minerálů, vitamínů, stopových prvků a vlákniny.

Kniha je sice nazvána " Detox ", jež má mnohá část populace spojený s určitým časovým úsekem, po který se budou vyhýbat zakázaným potravinám. Pokud očistu těla pojmeme takto, jistě to tělu  prospěje, ale jen na určitou dobu. Je obecně známo, že zakázané ovoce chutná nejlépe. Velice častá je tedy klasická situace, vyplývající z tohoto přístupu s notnou dávkou stresu navíc. Vědomí, že je mi cosi k jídlu zakázané a odepírané, vyvolává o to větší chuť a soustředění myšlenek na danou potravinu.

Těšíme se s nedočkavostí na chvíli, kdy si ji zase po době podmíněné zákazem, ač tělu prospěšným, budeme moci opět dopřát. V tomto tolik očekávaném momentě následně sníme těžko kontrolovatelné a zároveň neadekvátní množství zapovězené potraviny. Tím se znovu ocitáme na pomyslné startovací čáře, ze které jsme vyběhli ke kýženému cíli - odlehčení organismu. Odprostit jej od veškerých nebo alespoň části všemožných toxinů a jedů z nevhodné stravy i škodlivých vlivů  ostatních faktorů nevhodného životní stylu ( nedostatek pohybu, honba za majetkem a dalšími "senzacemi moderní doby" 21.století., apod.).

1000x1000px_fb_post_detox
Můžeme v tomto stále začínajícím a opakujícím se koloběhu očisty těla pokračovat, avšak újmy na  našem zdraví budou daleko větší než předtím a také dlouhodobého charakteru. Proto je jistě lepším a především  racionálnějším řešením, žít a také jíst po celý rok v rámci svých dostupných možností, jak v bydlení, zaměstnání, rodině i způsobu získání čerstvých kvalitních surovin, co nejvíce v harmonii se svým tělem i okolím.

Postačí mu jen naslouchat, přijímat jeho požadavky a naplnit potřeby v míře odpovídající a vedoucí ke dlouhému spokojenému životu. Jedině tak docílíme vzájemné symbiózy tělesné schránky s její duševní rovinou.

Se stejnou myšlenkou a přístupem ke svému zdravému aktivnímu životu naplněným prací i relaxací zároveň, přistupuje  i Cizia Trenchi. Díky své profesi jež jí je i radostným koníčkem, má  dlouholeté bohaté zkušenosti ve formě teoretických znalostí i praktických dovedností. Ověřuje si je jednak na sobě samé i prostřednictvím čtenářů, kupující si její kuchařské knihy v hojném počtu a s velkou oblibou. I tahle jistě bude brzy vyprodána. V úvodu se dozvíme, obzvláště pro nezkušené začátečníky velice jednoduchou a srozumitelnou formou, samozřejmě s přidanými fotografiemi, informace o doporučovaných surovinách – koření, zástupce z řad ovoce, zeleniny, semínka, klíčky atd.

Recepty po něm následující je doslova povinné vyzkoušet a ochutnat. Je jedno, zda začneme u lákavých variací snídaní a přesnídávek či vyzkoušíme některý z uvedených chodu k obědu nebo k večeři. Kapitola ochucovadel s nápoji mne vyloženě nadchla, především tipy na různé druhy pikantních olejů. Neprohloupíme žádným. Ba naopak. Už pouze samotným přečtením receptů získáme přehled a lépe si zapamatujeme do budoucna ty potraviny, jež nahradí dosud užíváné a nevhodné. Pro některé budou úplnou novinkou, jiný už má s nimi jisté zkušeností.

Je to úplně jedno. Výborné a především pro své zdraví cenné je jejich zavedení do našich jídelníčku každý den. Půjde to jako po másle. V obchodech jsou dostupné, budeme volit vždy tu nejvyšší možnou kvalitu a čerstvost. Spousty surovin nakoupíme v tzv.zdravých - racio obchodech, na farmářských trzích, v bio prodejnách apod. Peněž nebude také tolik třeba, i tady můžete být klidní. K přípravě pokrmu a nákupu nepotřebujeme mnoho. Ani několik tašek, jak je často vidět při pohledu na lidi vycházející z obřích supermarketů s krabičkami typu fast- food k tomu.

Zavazadlový prostor v automobilu také nezaplníme. Buďto jej nevlastníme, což také dobře děláme. Jak pro životní prostředí, tak pro sebe, chodíme přece co nejvíce pěšky. Je to ten nejlepší a nejpřirozenější každodennní tělocvik postačující k udržení dokonalé formy. Nebo jej využíváme k jízdě na chatu, chalupu, výlety a dovolenou.  Postačí nám tedy jedna nejlépe plátěná či háčkováná taška. Jen ať každý vidí, jak jsme dobře, barevně, levně a hlavně zdravě nakoupili. Nebudeme se stydět, naopak. Jsme příkladem a jen neznalý a omezený hlupák se stará a vysmívá druhému, aniž by věděl proč. Zastírá tak svou výše zmíněnou neznalost a hloupost.

V obchodě nebo na trhu nakupujeme především u čerstvých surovin pomocí čichu a pohmatu. Rajče bude vonět po rajčeti, jablko jablkem. Vyhneme se oblouhem nahnilým, plesnivým či rozměklým kusům, ač by byli za korunu, stejně tak zabaleným v igelitových či plastových zapocených vaničkách a obalech.

Nevadí, že si domů přineseme částečky půdou vonící hlíny či písku. Tašku vyklepeme, vypereme a veškeré čerstvé věci před použitím i požitím důkladně omyjeme. Budeme se snažit co nejméně ideálně vůbec, samozřejmě u plodin, kde to není nutností loupat či škrábat vrchni slupky ovoce či zeleniny. V nich je nejvíce uložených tzv.fytogenních a fytochemických látek. To jsou rostlinnám vlastní ochranné velice aktivní složky sloučenin, jimiž se brání ve svém přirozeném prostředí, tedy v přírodě případnému nebezpečí jejich poškození např. škůdci.

detox

Na rozdíl od živočichů nemají možnost úniku, tudíž se jich soustředí nejvíce na povrchu každé rostlinny či plodu. Tedy ve slupce, kůře apod. Pokud si je v takovéto formě dopřejeme, získáme tím dvojitou dávku vitálních živin- vitamínů, minerálů, stopových prvků atd. zároveň. Jednak ty uchované ve zmíněných slupkách a ostatní schované uvnitř plodu v jeho dužině, s rostlinnou vlákninou navíc. Ta nám zajistí správně fungující peristaltiku v trávicím systému ( průchodnost střev ). To jen taková má poučná vsuvka navíc.

Máme nakoupeno, vzhůru do vaření. Zamyslete se na co máte momentálně chuť, výhodou je zhotovit některá jídla s předstihem večer, můžeme využít zbytků z předešlého oběda, večeře. Jsou i mobilní, tolik dnes oblíbené slovo. Můžeme si je tedy vzít s sebou do zaměstnání, dát dětem do školy k svačině apod.  Jdeme přikladem i v těchto institucích. Není se zač stydět, opak je pravdou. I když budeme jediní, někdo začít musí.

Vždy byl a bude zvlášť u nové, správné a prospěšné věci někdo tím prvním - průkopníkem, který to neměl lehké. O to snažší bude průběh a závěřečné finále v dlouhém, pohodovém životě ve vitální formě. K tomu svým dílem přispěje jistě i tato vynikající kniha, stejně tak nejen psaním ostřílené autorky Cinzie Trenchi. Ovšem tu největší zásluhu budete mít vy a po právu si ji zasloužíte. Vaše tělo i mysl to ocení každý den, což pocíte a náležitě si toho užijete.

detox 2
Autorka recenze: Markéta Kunzová