Recenze E.A. Poe - Zánik domu Usherů a jiné povídky (Kateřina Kopišťová)

19. 3. 2014
zanik_domu_usheru
Proč jsem si knihu vybrala
Příběhy Edgara Allana Poea mne lákaly odjakživa, jelikož jsem velkým fanouškem hororových příběhů. Od tohoto autora jsem navíc jako první četla Havrana, tudíž jsem byla zvědavá i na další autorovy povídky. Navíc jsme jeho příběhy měli i v seminářích, tudíž jsem neodolala a rozhodla se vyzkoušet Dům Usherů a spol.
Něco málo k novému grafickému zpracování
Nové grafické zpracování této knihy se mi velmi zalíbilo. Je jednoduché, černá k příběhům skvěle ladí. Velkou výhodou je i to, že kniha vypadá stejně skvěla i bez přebalu. Takovéhle elegantní obálky mám nejraději - nemusí být zbytečně přeplácané, stačí jednoduchý vzor a jsou moje.

Celá kniha se skládá ze skoro 40 příběhů, ať už kratších či delších. Ústřední povídkou, podle které získala kniha svůj název, je Zánik domu Usherů, mysteriózní a depresivní příběh o pomalém rozkladu a pochmurném osudu starobylého rodu Usherů. Náš vypravěč je svým starým přítelem z dětství, Usherem, pozván na návštěvu do jeho sídla, nalézajícího se v močálech. Vypravěč je postupně vtažen do tísnivého světa jednoho starobylého rodu. Jeho starého přítele stíhá duševní choroba, jeho sestra Madeline na tom není o mnoho lépe. Jaké temné tajemství na našeho přítele čeká v domě, kde mrtví nespí?

Kniha nabízí i další příběhy, příkladem třeba Rukopis nalezený v lahvi, Berenice, Ztracený dopis, Sfingu a mnohé další. Ve svých povídkách autor využívá své mistrovské umění vyprávění a navozuje tísnivou, prakticky hororovou atmosféru. Využívá netradičních prostředků a témat, jako je pohřbení za živa, různé psychické nemoci a další "fascinující" věci, z kterého vás bude mrazit v zádech.

"Ve skutečnosti to, čeho se obávám, není nebezpečí samo, nýbrž jeho nutný účinek - hrůza."

Zánik domu Usherů a další povídky jsou čtivo, které bych budoucím maturantům rozhodnědoporučila do povinné četby, pokud Poeovu tvorbu v seznamu máte. Stejně tak i fanouškům hororových příběhů. I když jsou autorovy příběhy občas trochu hůře srozumitelné (tedy alespoň já osobně jsem se musela občas některými příběhy prokousávat), výsledek stojí rozhodně za to.

A jak jsem si čtení Poeových povídek užívala ? Abych pravdu řekla, tak mne tento autor naprosto uhranul a nemůžu se dočkat, až si přečtu nějakou další tvorbu tohoto amerického zakladatele hororu. Psychické poruchy mne fascinovaly prakticky odjakživa, a tak jsem byla při čtení této sbírky spokojena. Rozhodně nedoporučuji číst v případě, že máte velmi dobrou představivost - hlavně ne v noci. Mohlo by se vám tak snadno stát, že se na vás přenese atmosféra povídek. ¨

Pokud hledáte nějakou klasiku, u které byste se chtěli trochu bát, pak je dílo Edgara Allana Poea to pravé ořechové. Celá ta atmosféra knihy byla vážně úžasná.
zanik_domu_usheru
Hodnocení: 85%