Recenze H. R. Haggard - Kleopatra (Barbora Obstová)

28. 4. 2014
kleopatra_3D

Jak krásná Kleopatra ke zkáze přišla

Za vším hledej ženu, neboť jen láska k ženě je největší slabostí muže. Své o tom ví i sličný a učený Harmachis, v jehož hrobě se nalezly svitky vyprávějící o jeho vzestupu i pádu. První vydání bylo v originále již v roce 1889, v českém překladu pak o deset let později. Teď po více než sto letech vyšla kniha znovu pod vedením nakladatelství Omega. Vychází právě z prvního překladu od Josefa Bartošky. Až na úpravy pravopisu a současného spisovného úzu, ponechává autorovy jazykové a stylistické zvláštnosti. Pojďte a slyšte příběh z Egypta, kouzelné to starověké zemi. Příběh o nádherné, chytré, ale lstivé královně Kleopatře. Příběh o lásce, moci, intrikách, naději, pomstě a především zradě. Neb ten, kdo miluje, může být zrádcem i zrazeným zároveň.

Tam, kde rozprostírá se řeka Nil, sličný Harmachis se narodil. Jeho matka těsně po porodu předpověděla, že Harmachis je potomkem faraonů a že v jeho rukou leží budoucnost Egypta. Právě on může svrhnout dynastii makedonských Ptolemaiovců a navrátit tak Egypt zpět do rukou králů egyptských. Je seznámen se všemi tajemstvími a uměním božským. Po mnoha letech učení vydává se do Alexandrie, vloudit se do přízně královny Kleopatry. Má s pomocí sestřenice Charmiony přivodit Kleopatřinu smrt, nastoupit na její místo a dopřát své rodné zemi opět svobodu od cizinců. Jenže, Kleopatra je především krásná žena, která nešetří medovými slůvky a jejíž kráse podlehl i samotný Caesar. Uspěje Harmachis se svým úkolem či zůstane uvězněn v síti, kterou Kleopatra tak ráda splétá? Zradí svou zemi kvůli lásce k této obdivované ženě? Jaké neštěstí může způsobit jiná žena, jež miluje a jejíž láska není opětována?
Při čtení této knihy nemusíte cestovat do Egypta, abyste si vychutnali jeho krásy. Autor H. R. Haggard totiž nešetří popisy této starověké země. Stačí jen číst a otevřít svou fantazii, brzy budete spolu s Harmachisem plout po řece Nil až do nádherné Alexandrie. Kniha se skládá ze tří částí, přičemž každou Vás provází postava Harmachise. První část se týká počátku jeho života a především jeho vzdělávání a seznamování se s náboženskými zvyklostmi a praktikami. Tato část je na čtení trošku složitější, kdo nikdy neslyšel o Božstvu starého Egypta bude trošku ztracen, ale to hlavní pochopíte i tak. Druhá část pojednává o samotném seznámení Harmachise s Kleopatrou, o jejich vztahu, o lásce, zradě i politice. Třetí část pojednává o pomstě a konci krásné Kleopatry a jejího milého Marca Antonia.

Největším plusem tohoto příběhu o královně Kleopatře není jen dokonalý, starý, uctivý a kouzelný styl a popis krás Egypta, ale také úžasně vykreslené postavy. Jak Harmachis a Kleopatra, tak i Charmiona a Marcus Antonius byly nejen krutými vládci či neohroženými bojovníky proti nadvládě cizinců, ale také obyčejní lidé se svými slabými i silnými místy. Kleopatra není jen krutá žena, nýbrž skvělá královna, jíž opravdu leží na srdci blaho Egypta.

„Zda mohl být v celém světě ještě jiný muž tak ponořený v strast, jako já dnešní noci? Zajisté žádný. Kam se mám obrátit? Co mám počít? A i bouří mého rozervaného srdce volal hlasitě hořký hlas žárlivosti. Neb já jsem miloval tu ženu, jíž jsem dal všechno, a ona v tom okamžiku – byla – Ach! Nesměl jsem na to pomyslet, a v mém neskonalém zoufalství propuklo srdce moje v řeku slz, jež pláčou se tak hrozně!“

Shrnutí

Dílo, jež ve starém jazyce popisuje úžasným stylem krásy a tajemství Egypta, jeho královny Kleopatry i učeného Harmachise, jež měl Egyptu navrátit svobodu. Dílo plné lásky, intrik, lží, naděje i bolesti. Dozvíte se zajímavé informace o náboženství starověkého Egypta i o příběhu, jež nedá spát umělcům celá staletí. Díky zachování starého jazyka se začátek knihy čte hůře, ale brzy si zvyknete a už Vám nic nebrání se díky několika stránkám přenést do doby dávné a čarovné.
kleopatra_3D
Hodnocení: 85%
Autorem recenze je Barbora Obstová, blog autorky najdete zde.