Recenze Hluboký hrob - dítě útesů - Camilla a Viveca Sten (Alžběta Pávková)

19. 2. 2018
Hluboky_hrob_3D
Nemohu si pomoci a házím zoufalý pohled přes rameno, když vidím cosi následovat člun. Tichý šepot ve vlnách, chladný proud pod hladinou, mnohem rychlejší než já. Nemohu uniknout... Dvanáctiletá Tuva si se svými spolužáky moc nerozumí a tráví hodně času sama. Ale na Haro, kde žije, se cítí jako doma. Má ráda místní malé ostrovy a útesy jako hřbet ruky. Ale letošní podzim je to jiné. Lidé mizí beze stopy v moři, pod hladinou se vlní tmavé stíny a v korunách stromů byly spatřeny nadpřirozené bytosti. Dítě útesů je první část serie thrillerů pro dospívající mládež z pera Camilly a Vivecy Stenových. Nadpřirozené prvky ze severské mytologie se střetávají se starými námořnickými pověrami a legendami. Hlavní hrdinka Tuva má také svůj příběh: jaké to asi je vyrůstat na ostrově v souostroví, když letní sezóna skončí, turisté odjedou a hladinu oceánu pokrývá hustá mlha.

Jako milovnice hororů jsem nemohla minout ani tento počin. Kniha Dítě útesů: Hluboký hrob je nazývaná hororem pro teenagery a to je něco, co já prostě musím vyzkoušet. Kniha mě neskutečně mile překvapila...

Hlavní hrdinka, dvanáctiletá Tuva žije ve Švédsku. Žije na jedno z mnoha malých ostrůvků a to je první věc, kterou chci vyzdvihnout. Mrazivé počasí, mlha a ostrov na kterém kromě vás bydlí jen pár dalších lidí. To je děsivé (a pro mě zároveň neskutečně lákavé) samo o sobě. Toto prostředí provází Tuvu celým jejím životem a nás, čtenáře jejím příběhem. Rozhodně je to něco, co dává knize neskutečně tajemnou a mrazivou atmosféru. Samotná Tuva je (podle toho jak příběh vypráví) neskutečně chytrá dívka, která má za sebou tajemnou minulost, kterou čtenář postupně s ní pomalu odhaluje.

Kniha je prezentovaná jako horor pro náctileté, ale podle mě potěší i starší čtenáře. Kniha sice není plná brutálních scén, ale její atmosféra je skvělá a mrazivá. Příběh se postupně vyvíjí zároveň s postavami a já byla celou četbu opravdu neskutečně zvědavá, jak se celý příběh vyvine. Podle mě nadchne jak začínající čtenáře, tak čtenáře hororů, ale i lidi, kteří miluji fantasy. Rozhodně si ji musí přečíst každý milovní severské mytologie, ze které kniha jistými prvky vychází, inspiruje se jí. Líbit se bude stoprocentně milovníkům série Miss Peregrine's Home for Peculiar Children.
Kniha je neskutečně, ale opravdu neskutečně čtivá. Snažila jsem se přijít na to, jestli se mi nějaká kniha četla takhle lehce, ale žádná mě nenapadá. Přitom ale kniha není psaná nijak jednoduše. Věty jsou barvité. Kapitoly jsou kratší a to také přispívá čtivosti. V neposlední řadě jde také o to, jaké vydání bylo knize do vínku dáno. Kniha má větší odsazení od okrajů, než je zvykem a dodává jí to originální nádech. (Ukázku z knihy, kde uvidíte, jak to myslím si můžete přečíst zde, na webu nakladatelství Omega). Vydání celkově je podle mě nádherné. Obálka je opravdu výstižná. Stejný obrázek jako na přebalu naleznete i pod ním. Z vnitřní strany desek naleznete opět motiv loďky. Loďka je výstižným motivem - lodě jsou důležitým prvkem celého příběhu.

Mé srdce ochránce přírody zaplesalo také ve chvíli, kdy jsem pochopila, že kniha je protkána ekologickými náměty. Je to ovšem provedeno čistě, nenásilně. Do příběhu to zapadá,tvoří jeho podstatnou část, ale zároveň je to nenásilnou formou. Jedná se primárně o ochranu vod - konkrétně Baltského moře u kterého se příběh odehrává. Vzhledem k tomu, jak se k naší planetě chováme je podle mě výborné, že byla ekologie do knihy zapojená a doufám, že to bude jistým způsobem "průkopnice" v beletrii, tato témata by se měla v nejrůznější beletrii objevovat mnohem častěji.

28308373_1734359793273535_10927634_n
Kniha mě opravdu neskutečně překvapila. Nečekala jsem, že by mohla být až tak moc dobrá. Můžu naprosto upřímně říct, že se nemůžu dočkat dalších dílů. Jsem zvědavá, jakým směrem se bude příběh dále vyvíjet, zda se spolu se čtenáři (tak trochu jako Harry z Harryho Pottera) bude vyvíjet i samotná Tuva, zda bude příběh nabírat ještě více na temnotě. Doufám, že autorky udrží čtivost, spád i mrazivost nadále. Z knihy jsem opravdu nadšená!