Recenze Hluboký hrob - dítě útesů - Camilla a Viveca Sten (Denisa Mišinová, DiS. (Knižní Mixér)

20. 12. 2017
Hluboky_hrob_3D
Po "Zimních lidech" jsem nepočítala s tím, že mě do konce roku 2017 stihne ještě nějaká knížka tak mile překvapit. Jenže ono se to stalo! A to jsem prvních pár stránek dost pochybovala. Od úvodního dílu nové švédské série "Dítě útesů" jsem totiž čekala pořádný horor. Jenže pak jsem si všimla, že má hlavní hrdinka jen 12 let a došlo mi, že to asi nebude čtivo pro dospělé čtenáře. Ne že bych se dětským knížkám vyhýbala, ale podle obálky jsem se těšila na něco trošku temnějšího. Nakonec jsem ale zklamaná nebyla. Tahle knížka v sobě totiž skrývá mnohem víc, než se na první pohled může zdát...

1.DÍL: HLUBOKÝ HROB

ANOTACE: Dvanáctiletá Tuva si se svými spolužáky moc nerozumí a tráví hodně času sama. Ale na Haro, kde žije, se cítí jako doma. Má ráda místní malé ostrovy a útesy jako hřbet ruky. Ale letošní podzim je to jiné. Lidé mizí beze stopy v moři, pod hladinou se vlní tmavé stíny a v korunách stromů byly spatřeny nadpřirozené bytosti. Dítě útesů je první část serie thrillerů pro dospívající mládež z pera Camilly a Vivecy Stenových. Nadpřirozené prvky ze severské mytologie se střetávají se starými námořnickými pověrami a legendami. Hlavní hrdinka Tuva má také svůj příběh: jaké to asi je vyrůstat na ostrově v souostroví, když letní sezóna skončí, turisté odjedou a hladinu oceánu pokrývá hustá mlha.

Tuva bydlí s rodiči a pejskem Bellmanem na jednom z malých ostrůvků v Baltském moři. Má jen jednoho postaršího souseda a do školy jezdí s ostatními dětmi loďkou. Přestože její život může vypadat zajímavě, Tuva šťastná není. Spolužačky ji šikanujou, nikdo se s ní nechce bavit, nemá žádné kamarády a navíc vidí věci, které neexistujou. Jak jinak si totiž vysvětlit, že jejího prvního pejska napadl obr? A proč na ni z lesa mávají skřítci? Musí to být jen výplod její fantazie!
Jenže pak se stane svědkem neuvěřitelné události. Jejího nového spolužáka Rasmuse očarují víly a pokusí se ho vlákat do lesa. Druhý spolužák beze stopy zmizí. Případem se okamžitě začne zabývat Policie, která naší hlavní hrdince vůbec nevěří. Stejně tak jí nevěří její vrstevníci. Dokonce se zdá, že ji podezírají i vlastní rodiče s babičkou. Jediného spojence má v Rasmusovi, který je rozhodnutý ztraceného kamaráda najít za každou cenu. Je ale naživu? A jaké nebezpečí na naše hrdiny číhá v znečištěných hloubkách Baltských fjordů? Kolik životů si tyto vody ještě vyžádají, než se lidé naučí spolupracovat s přírodou? Pravěké zlo jménem Nurmandir se probudilo a zastavit ho nebude vůbec jednoduché...

Pode mnou se rozprostírá mořské dno, ale něco mě na něm zaráží. Místo bující zelené vegetace vidím jen šedožlutou, rozkládající se podvodní krajinu. Nic tu neroste. Žádné řasy, chaluhy... To všechno nahradila nevýrazná rozbředlá masa, jakou jsem nedávno viděla ve škole v dokumentu, který nám promítali. (s.223)

Hluboky_hrob_3D
Odporují přírodě. To je ono!

Voda jim ukázala cestu. Zašeptala jim, že se někde odehrává zločin proti přírodě. Všechno je znečištěné, zašpiněné, zkažené... a "Nurmandir" jsou navlas stejní. Zničí všechno, co jim stojí vcestě. (s.329)

Co se mi líbilo: Autorské duo Viveca a Camilla jsou ve skutečném životě matka s dcerou. Na jejich tvorbě to jde hodně poznat. Vzah hlavní hrdinky s její maminkou je napsaný úžasně realisticky - přišlo mi, jako bych četla o mě a mojí mamince. Obě autorky daly do svého díla hodně ze sebe samotných a tím si mě okamžitě získaly. Tuva navíc není hloupá. Většina teenegerovských postav se chová iracionálně, trapně a nezodpovědně. Tuva ne - chová se rozvážně, není příliš dětinská, ani přehnaně přemoudřelá. Občas sice šlápne vedle, ale umí si přiznat chybu. Spisovatelky prostě přesně vystihly hranici mezi dítětem a dospělostí. Stejně dobře ztvárnily i Tuvinu osamělost a uzavřenost, která je reakcí na ošklivé chování spolužaček. Tuva je postavou, která na papíře ožívá, čtenář se s ní díky tomu dokáže snadno propojit a vytvořit si k ní vztah, o což se snaží každý spisovatel. Vivece a Camille se to povedlo.

Co se mi nelíbilo: Žádné velké negativum jsem nenašla. Trošku se mi nepozdávala postava Rasmuse... i když by asi měl být kladným hrdinou, přišel mi nepříjemně agresivní a výbušný. O jeho postavě toho ale stále mnoho nevíme, proto předpokládám, že se v dalších dílech jeho pravý charakter více odhalí a rozvine. Zatím mi ale bůhvíjak sympatický není.

První díl švédské série mě naprosto uchvátil!

Velkým pozitivem (kromě sympatické hlavní hrdinky) bylo využití severské mytologie v kombinaci s námořnickými legendami. Příběh přesto stále vyznívá reálně - nemáte dojem, že byste četli fantasy nebo pohádku. Prostředí, ve kterém se děj odehrává je popsaný ponuře a mrazivě jako u každého správného thrilleru. Největším plusem pro mě však bylo ekologické poselství skrývající se za oponou Tuvina vyprávění. To mě opravdu dostalo a neuvěřitelně mile překvapilo! Existuje mnoho knížek o ochraně životního prostředí, ale ještě jsem nečetla tak šílený mix žánrů jako je "Hluboký hrob": ekologicky zaměřená thrillerózní fantasy pro děti se šikanovanou teenagerkou v hlavní roli. :D Nejlepší ale je, že tento zajímavý koktejl jako celek dokonale funguje a každičký detail ladí se zbytkem dílka. Skvělé a poučné zároveň! Na konci knížky autorky přidaly ještě pár typů na pomoc Baltskému moři, za což ode mě dostávají ještě nějaké ty body navíc. :) Ještě bych ráda zmínila čtivost, protože mi stránky doslova mizely pod rukama. Na vině je jak rozložení textu, velké mezery mezi řádky a větší písmo, tak i napínavá zápletka. Zejména u posledních kapitol jsem nebyla schopná přestat číst. Málem jsem zapomněla vystoupit z autobusu!
Doufám, že další díly budou minimálně stejně vydařené a nemůžu se dočkat českého překladu. Kéž bych už měla v ruce i pokračování!

Autorka recenze: Denise Mišinová, DiS. /Knižní Mixér)