Recenze Hluboký hrob - Dítě útesů - Viveca Sten a Camila Sten (Anita Gingerová)

28. 12. 2017
Hluboky_hrob_3D
Fanoušci a nadšenci z řad YA knihomolů již určitě postřehli, že nakladatelství Omega nedávno vydalo první díl série Hluboký hrobDítě útesů si zaslouží mimo toto zařazení i označení tajemný a napínavý thriller, jelikož přiřadit a doporučovat ho pouze mladým čtenářům by byla veliká chyba. Sice jsem se četby bála, protože se snažím vyhýbat knihám, kde jsou hlavní hrdinové mladší než já, ale nakonec jsem ráda, že jsem knihu získala a mohla si toto tvrzení "Hluboký hrob je i pro dospělé" ověřit na vlastní oči.

Viveca a Camila Sten společnými silami vytvořily báječný příběh. I když je kniha poměrně silná a může se zdát, že čtení bude trvat dlouho, vůbec tomu tak není. Stránky obsahují poměrně veliký font a úvody do dalších kapitol přidávají další listy navíc. Samotný příběh tak zabere něco málo pod dvě stovky, což je přesně pro mladého čtenáře, který by si rád něco přečetl, ale nechce knížce věnovat příliš času. Mě si tajemný děj získal hned na začátku, proto jsem knihu přečetla za jeden podvečer a musím se přiznat, že i když je mladé hrdince Tuvě polovina let než mně, strašně se na ní těším v dalším díle a doufám, že celá tato série bude tak báječná, tajemná a napínavá jako Dítě útesů.

Mimo všudypřítomné baltské mrazivé atmosféry se čtenář setká i severskou mytologií, námořními legendami a podivným tajemstvím, které ukrývá hustá mlha. Jakoby toto všechno mělo svou vlastní hlavu a řídilo se zvláštními nepředvídatelnými kroky. Už jen prostá situace, že Tuva se svou rodinou žije na ostrůvku v Baltském moři, kde neexistuje jiný způsob dopravy než člunem, vzbuzuje ve čtenáři pocit děsivého ohromení a nepředstavitelného neznáma. Všichni obyvatelé se v tomto zvláštním ostrůvkovém rozpoložení znají, ale pouze ti nejstarší z nich vědí o tom, co se skrývá v tmavém stínu rozbouřené ledové vody, co odpočívá na jejím dně v těch nejtemnějších koutech a čeká na svůj čas, kdy bude moci vyrazit na hladinu. Jen málo z ostrovních lidí tuší, co se děje, když se v neústupné mlze ztratí chlapec z místní školy, Tuvin spolužák.

Dvanáctiletá hrdinka Tuva je sice ještě dítě, ale Viveca a Camila si s její povahou, myšlením a chováním dokonale pohrály, proto působí rozumně, jedná chytře a je odlišná od svých spolužáků. Na druhou stranu jsou v příběhu i situace, kdy čtenář cítí, že je to opravdu pořád dítě a jen těžko jí může vidět jako bojovnici a ochránkyni celého souostroví. To se mi líbí a právě díky těmto odchylkám a promyšleným celým příběhem si Tuvu oblíbí jak dětští čtenáři tak i ti starší, třeba jako já.

Snímek obrazovky 2017-12-27 v 11.24.04
Kniha skončila napínavě, trošku bláznivě a šokovaně, ale to do této kategorie patří, YA čtenáři to milují a určitě netrpělivě vyhlížejí její pokračování. Příběh otevřel několik záhad, proto se ani nedá říct, jaké konkrétní se bude věnovat další díl. Čtivý příběh a severská mytologie je zaručeně skvělá kombinace, právě ta čeká v Hlubokém hrobu. Jaké obrovské tajemství Tuva skrývá, přičemž o tom vůbec netuší?

Nemohu si pomoci a házím zoufalý pohled přes rameno, když vidím cosi následovat člun. Tichý šepot ve vlnách, chladný proud pod hladinou, mnohem rychlejší než já. Nemohu uniknout...
Dvanáctiletá Tuva si se svými spolužáky moc nerozumí a tráví hodně času sama. Ale na Haro, kde žije se cítí jako doma. Má ráda místní malé ostrovy a útesy jako hřbet ruky. Ale letošní podzim je to jiné. Lidé mizí beze stopy v moři, pod hladinou se vlní tmavé stíny a v korunách stromů byly spatřeny nadpřirozené bytosti. Dítě útesů je první část série thrillerů pro dospívající mládež z pera Camilly a Vivecy Stenových. Nadpřirozené prvky ze severské mytologie se střetávají se starými námořnickými pověrami a legendami. Hlavní hrdinka Tuva má také svůj příběh: jaké to asi je vyrůstat na ostrově v souostroví, když letní sezóna skončí, turisté odjedou a hladinu oceánu pokrývá hustá mlha.