Recenze Hostina ledu a ohně - Chelsea Monroe - Cassei a Sariann Lehrer (Šárka Hubáček)

29. 7. 2016
Hostina-ledu-a-ohně-680x1020

Když mi přišla nabídka z Knih Dobrovský, jestli bych nechtěla napsat recenzi na oficiální kuchařku ke Hře o trůny, dlouho jsem se nerozmýšlela. Sérii čtu a sleduji a jídlo je obrovskou součástí příběhu (toho knižního víc než seriálového). Pokud vás láká vyzkoušet misku hnědého (bowl of brown), pečeného hada z Dornu (hodně štěstí při shánení očištěného a vykuchaného chřestýše!), tyrošské hruškovice nebo si připravit velkolepou hostinu, za kterou by se nestyděli ve Winterfellu ani King’s Landing, čtěte dál.

Kuchařka vznikla jako nadšenecký projekt dvou fanynek Game of Thrones – Chelsea Monroe-Cassel a Sariann Lehrer. Od roku 2011 píšou blog The Inn at the Crossroads, na kterém se snaží vytvořit recepty zmíněné v knihách od George R. R. Martina. Velkou inspirací je jim středověká kuchyně, protože z ní a prakticky i z celého období středověku příběh vychází. V kuchařce tak jsou jak recepty, které jsou předlohou, tak i modernější úpravy a recepty více odpovídající samotnému prostředí Game of Thrones.

Kuchařka je rozdělená podle oblastí (the Wall/Zeď, the North/Sever, the South/Jih, King’s Landing / Královo přístaviště, Dorne a Across the Narrow Sea / za Úzkým moře). Ke Zdi patří jednoduchá a hutná jídla z masa a luštěnin – pečeně, masové koláče, syté polévky. Severská kuchyně je jí trochu podobná, i tady najdeme maso, kořenovou zeleninu v podobě koláčů a pečení, ale i pečenou a dušenou zeleninu. Naopak kuchyně Jihu je bohatá na ryby, jarní zeleninu a lehčí, sladší chutě.

Velkou část kuchařky tvoří recepty z Králova přístaviště, které je díky své poloze rozhodně pestřejší – ryby, saláty, masové koláčky (včetně slavného holubího), sladké ovoce a dezerty. Pro opravdové gurmety pak nechybí miska hnědého. Dorne mi připomíná okolí Středozemního moře – hummus, nadívané vinné listy, citronáda; ale i zmíněný pečený chřestýš s pálivou omáčkou. Za Úzkým mořem najdeme hodně medových receptů: kořeněné kobylky v medu, medové prsty, hruškovici nebo slazené víno.

Hostina-ledu-a-ohně-3-680x454
Vyzkoušela jsem výborný salát z letních listů (recept bude!), osvěžující zelený ledový čaj a citronádu jako ze 17. století. Čím dál víc se těším na podzim a zimu, kdy zkusím masové koláče, dušená jídla a hutné polévky ze Severu.

Co v ní najdete?

• moderní středověkou kuchyni

Proč ji koupit?