Recenze Izolovaný - Sebastian Fitzek

25. 2. 2016
izolovany_3D
Fitzek opět šokuje svou novou knihou Izolovaný

IZOLOVANÝ - S. Fitzek, M. Tsokos

Sebastian Fitzek je rodák z Berlína a je nositelem Glauserovy ceny. Fitzek je jeden z nejúspěšnějších německých autorů, který vydal celou řadu thrillerů a každý z nich se těší velké úspěšnosti, jeho knihy byly přeloženy do více jak 20 jazyků. Michael Tsokos je německý soudní patolog, který vede Ústav soudního lékařství v Berlíně, je autorem několika lékařských publikací, věnuje se také literatuře faktu.

Originální název: ABGESCHNITTEN

Nakladatelství: Omega

Rok vydání: 2015, vydání originálu 2012

Počet stran: 272

Koroner Paul Herzfeld najde v hlavě jedné velmi zohavené mrtvoly telefonní číslo své dcery. Hannah byla unesena a pro Herzfelda tak začíná děsivá hra na honěnou. Únosce totiž na ostrově Helgoland přichystal další těla s indiciemi. Herzfeld ale nemá šanci se k novým informacím dostat, protože ostrov nacházející se na širém moři je kvůli orkánu odříznut od pevniny. Kreslířka komiksů Linda, která našla mrtvé tělo na pláži, je jednou z mála osob, které na ostrově zůstaly. Herzfeld se ji snaží zoufale přesvědčit, aby dle jeho pokynů po telefonu provedla pitvu.

Kniha Izolovaný byla na mém seznamu poměrně dlouhou dobu, protože jsem jí vyhlížela a počítala dny do jejího vydání. Sebastian Fitzek je můj oblíbenec u nás vyšlo jen pár jeho knih a je to opravdu velká škoda, protože když pominu, že skvělé thrillery píší severští autoři, tak je Sebastian Fitzek jeden z nejlepších autorů tohoto žánru a je hodně smutné, že v jiných zemích mu pravidelně vycházejí knihy a tady je tak nějak zapomenut.

Příběh se rozjíždí s první kapitolou, což v mnoha případech čtenáře dokáže zmást, protože skočit do příběhu oběma nohama, když neznáte ani postavy, není zase tak časté, i když pokud znáte Fitzeka, tak víte do čeho jdete a že to bude stát za to. V další kapitole se seznamuje s mladou ženou Lindou, kterou pronásleduje její ex-přítel, i když její bratr jí ujišťuje, že to není možné a tak si Linda pokládá jednu z nejzákladnějších otázek, jestli jí nestraší v hlavě, když si myslí, že jí někdo sleduje. Na druhé straně je koroner Herzfeld, který má jisté osobní problémy a obává se o svou práci, při které nalezne v těle kombinaci čísel, zjišťuje, že jde o telefonní číslo a poté, co na něj zavolá se rozjíždí kolotoč příšerných událostí, které nejdou vrátit zpět.

Jak už jsem zmiňovala s první kapitolou přicházejí na řadu rozpaky, ale ty jsou velmi brzy minulostí a čtenáři se tak dostává to nejlepší, co si milovník thrillerů může jen představit. Díky velmi sympatickým postavám si čtenář může vychutnat dvě dějové roviny. Čtenář se dokáže velmi rychle a snadno ztotožnit se samotnými hrdiny ať už je to díky jejich povahovým rysům či díky situaci ve které se nacházejí. S každou kapitolou se ponořujete do příběhu víc a víc, děj je svižný a kapitoly jsou napsané tak, že vás nutí číst, prostě se od nich nemůžete odtrhnout.

Příběh je plný násilí, detailních popisů, ale v žádném případě to není přehnané, natolik aby to čtenáře nějak odrazovalo. Je to zcela přiměřené, i když ano, najdou se tam některé části, které jsou horší než jiné. Fitzek rozehrává krvavou hru, dokáže velmi dobře dávkovat napětí a především nutí čtenáře nad tou pointou přemýšlet. Když už čtenář myslí, že ví, jak to zřejmě bude, tak nastává bod zlomu a stává se něco zcela jiného, není to tím, že by Fitzek předhazoval falešné stopy to vůbec, pro něj je to zcela typické, že dokáže čtenářům naprosto vyrazit dech a v případě Izolovaného tomu není jinak, ostatně to je také jeden z důvodů proč ho tak ráda čtu. Jeho příběhy jsou jako puzzle, na začátku máte všechny dílky rozházené, ale postupně je skládáte dohromady a ve finále z toho je kompletní obrázek, kterým se můžete kochat ještě několik dní.

fitzek3_cr.rechte_raschkeentertainmentgmbh_fotograf_lucia.fuster
Fitzek se evidentně nechal inspirovat soudním systémem v Německu a s velkou pravděpodobností na toto téma se svou knihou upozornil. Izolovaný je perfektním mrazivým thrillerem, který stojí za přečtení, všechny jeho knihy mají vynikající atmosféru, která se skrz stránky dostává až ke čtenáři, který má nutkání knihu přečíst na jeden zátah. Izolovaný je jednou z nejlepších knih v tomto žánru a já doufám, že nakladatelství Omega, které poprvé na konci roku 2015 vydalo jeho knihu, bude ve vydávání knih stále pokračovat, protože je velká škoda přijít o takového velikána jakým je Sebastian Fitzek, kterému pomáhal soudní patolog a spoluautor Michael Tsokos, protože velké díky za přesné informace vděčíme i jemu, na což spousta lidí zapomíná.