Recenze Izolovaný - Sebastian Fitzek (Šárka Fofoňková)

izolovany_3D
Autoři: Sebastian Fitzek, Michael Tsokos
Překlad:Aneta Hubinová
Nakladatelství:Omega
Rok vydání v ČR: 2015
Počet stran:272

Koroner Paul Herzfeld najde v hlavě jedné velmi zohavené mrtvoly telefonní číslo své dcery. Hana byla unesena a pro Herzfelda tak začíná děsivá hra na honěnou. Únosce totiž na ostrově Helgoland přichystal další těla s indiciemi. Herzfeld ale nemá šanci se k novým informacím dostat, protože ostrov nacházející se na širém moři je kvůli orkánu odříznut od pevniny a většina obyvatelstva již byla evakuována. Kreslířka komiksů Linda, která našla mrtvé tělo na pláži, je jednou z mála osob, které na ostrově zůstaly. Herzfeld se ji snaží zoufale přesvědčit, aby dle jeho pokynů po telefonu provedla pitvu. Jenže Linda v životě nedržela v ruce skalpel, natož aby někoho pitvala…

Na ostrově Helgoland se ukrývá mladá kreslířka komiksů Linda před svým bývalým přítelem, ze kterého se vyklubal nebezpečný stalker. Ovšem ani tam se necítí v bezpečí, neustále má pocit, že je Danny někde poblíž, dokonce cítí i jeho vodu po holení ve své vlastní posteli. Je tedy psychicky úplně na dně a k tomu všemu objeví na pobřeží mrtvolu muže.

Paul Herzfeld pracuje již několik let jako vrchní soudní lékař na Spolkovém kriminálním úřadě. Právě provádí pitvu neskutečně zohaveného ženského těla. V jeho útrobách, konkrétně v hloubce ústní dutiny, nachází malé kovové pouzdro. V něm je ukrytý papírek s telefonním číslem jeho dcery Hany. Paul je doslova v šoku. Posléze se z nahrávky v hlasové schránce dozvídá, že Hana byla unesena a hrozí jí smrt, pokud Paul nebude spolupracovat a řídit se danými pokyny, které by ho měly za Hanou dovést.

izolovaný
Objevují se další mrtvá těla, která obsahují indicie k nalezení Paulovy dcery. Protože jsou zohavené mrtvoly objeveny na ostrově Helgoland, setkáváme se opět s Lindou, která je Paulem požádána, aby místo něj těla pitvala a indicie našla. Paul se kvůli nepřízni počasí nemůže z Berlína na ostrov dostat. Linda si myslí, že se Paul zbláznil, je přece kreslířka a ne patoložka. Ale protože s Paulem soucítí a chápe jeho strach o dceru, poslechne ho. Čas běží a Hana je stále ve smrtelném nebezpečí. Není však jediná, o život bojuje také Linda i Paul.

Izolovaný je první kniha, kterou jsem od Sebastiana Fitzka četla a rozhodně se brzy pustím do dalších, které na mě v knihovně čekají. Izolovaný je výborně napsaný thriller, se svižným dějem, gradujícím napětím a nečekanými zvraty. Kniha se mi moc dobře četla a velmi mě zaujaly detaily z prostředí patologie. Jelikož jde o thriller, kde se mrtvolami opravdu nešetří, obsahuje kniha několik dost drsných pasáží, nad kterými možná budete šokovaně kroutit hlavou.

Spodní čelist byla vytržena z kloubů pravděpodobně toutéž hrubozubou pilou, kterou pachatel odstranil i horní čelist. Zda před smrtí, nebo po ní, to bude Herzfeld schopný říci teprve po vyšetření průdušnice a plic neznámého.
„Mrtvá je žena, středoevropanka, odhadovaný věk na základě stavu orgánů mezi padesáti a šedesáti lety,“ popisoval do diktafonu. „Rektální teplota přibližná okolní teplotě v místě nálezu, projev posmrtné ztuhlosti a mrtvolné skvrny značí nástup smrti před maximálně osmačtyřiceti a nejméně šestatřiceti hodinami.“
Herzfeld měl hlasitý a sytý hlas, kterým uměl vzbudit i nejunavenějšího studenta v posluchárně, ale při práci na pitevně si navykl mluvit potichu. Už jen z úcty před mrtvými, ale také aby ulehčil práci asistentkám, když později píšou pitevní protokoly. Čím hlasitěji člověk zde dole mluvil, tím silnější pak byla ozvěna odrážející se od kachlových zdí a ztěžující srozumitelnost nahrávky.

izolovaný
Co dodat závěrem? Knihu rozhodně doporučuji k přečtení všem milovníkům drsných thrillerů. Věřím, že nikdo nebude zklamaný. Co se mého pocitu z četby týče, Izolovaný dostává plný počet v hodnocení, i když pár drobností, které mě v příběhu úplně neoslovily, bych našla. Nesedl mi moc závěrečný epilog, ale nijak to neovlivnilo můj celkový, pozitivní dojem z knihy. A možná jsem čekala trošku jiné rozuzlení Hanina únosu. Nechci víc prozrazovat, až budete číst, možná vás napadne, co jsem měla na mysli. Ale i přes tyto „mušky“ je to výborná kniha, u které se rozhodně nebudete nudit, a dost možná vám bude místy naskakovat husí kůže.

O autorech:

fitzek3_cr.rechte_raschkeentertainmentgmbh_fotograf_lucia.fuster
Sebastian Fitzek
Autor se narodil v Berlíně v roce 1971. Fitzkova literární prvotina Terapie vyšla roku 2006 a okamžitě se stala bestsellerem. Dokonce se jí podařilo z prvního místa žebříčku nejprodávanějších knih sesadit Šifru mistra Leonarda. Byla také nominována na prestižní Glauserovu cenu za nejlepší krimi debut. Od té doby píše tento berlínský rodák jeden úspěšný román za druhým. Vystudoval práva a ve své dizertaci, již lze s mírnou nadsázkou považovat za jeho první knihu, se věnoval autorskému zákonu. Poté pracoval jako šéfredaktor a programový ředitel v rádiu a televizi. Sebastian Fitzek, dobře známý „emailoholik“, je velmi komunikativní, rád jezdí na autorská čtení a je (téměř) pořád online. S rodinou žije v Berlíně.

13-11-12-rechtsmedizin-berlin-charite-by-RalfR-02
Michael Tsokos:
Michael Tsokos je německý soudní patolog řeckého původu. Od roku 2007 vede Ústav soudního lékařství v Charité – renomované univerzitní nemocnici v Berlíně. Je autorem několika významných lékařských publikací a navíc se věnuje i literatuře faktu a beletrii. V roce 2012 vydal jako spoluautor Sebastiana Fitzka thriller Izolovaný, a o tři roky později publikoval i vlastní román.

Hodnocení: 5/5
Autorem recenze je: Šárka Fofoňková