Recenze Jana Eyrová - Charlotte Brontëová (Nikol Waloszková)

10. 7. 2014
jana_eyrova_3D
Příběh osudové lásky je současně i historií citového a myšlenkového osvobození ženy viktoriánského období, zbavené malosti a předsudků. Chovanka ze sirotčince přichází na venkovské panství jako vychovatelka a v domě opředeném nevysvětlitelným tajemstvím, prožije velkou osudovou lásku. Než však prosadí svou svobodnou vůli a právo rozhodnout o vlastním osudu, zažije mnoho utrpení a odříkání. Hrdinčina morální síla, jasný rozum a upřímný cit překonají všechny překážky a dovedou jí po boku milovaného muže ke štěstí. (.)
Janu Eyrovou má většina studentů na střední škole v povinné četbě. To byl také jeden z důvodů, který mě k Janě přivedl. Jana má prvky klasické četby, a proto většina čtenářů v této době na Janu narazí pouze z důvodu nutnosti. Najdou se tu ale také ti, kteří čtou Janu, protože jim toto dílo přirostlo k srdci, připomíná jim minulost, či jsou pro něj díla dnešní doby nezajímavá.
Já osobně jsem Janu Eyrovou četla jak z toho důvodu, že tuto knihu mám v povinné četbě, tak také proto, protože si toto dílo spoustu čtenářů vychvaluje, a já chtěla znát i svůj vlastní názor. Můj názor je kladný. Celou dobu čtení jsem si užila. Knížka je čtivá, napínavá, zajímavá a velice propracovaná. Je to příběh, u kterého se musíte posadit do křesla a přemýšlet nad životem, protože některá utrpení, která se v knize odehrávají dokáží čtenáři změnit názor na okolní svět, či také jim mohou vhrnout slzy do očí.

Styl psaní autorky je velice čtivý, ačkoliv již na prvních stranách můžeme poznat, že se jedná o dílo z dávnější doby, tak bych mohla říci, že tato kniha je první z povinné četby, která ve mně něco zanechala, dokázala mi změnit pohled na svět, a dokonce jsem měla chuť ji nejen začít číst, ale i dočíst.  Charlotte Brontë napsala jedinečnou knihu, a i když již není mezi námi, tak její dílo stále žije a bude žít dalších spoustu let.
jane-eyre-1996-jane-eyre-15173390-500-734
Hlavní hrdinku knihy Janu jsem si již na prvních stránkách oblíbila. Je to velice statečné, pravdomluvné a zajímavé děvče, které nikdy nebylo milováno tak, jak by si dítě zasloužilo. Jana tuto pravdu vnímá již u své tetičky, která bere Janu jako nepotřebnou, nadbytečnou, dítě pekla. Když se Jana dostane do rodiny, kde se stará o malou Adélku její svět se změní. Cítí se být milována. Cítí, že ji všichni okolo vnímají jako stejně důležitou. Jana je šťastná.
Pan Rochester je pán panství. Jana ho již od prvního okamžiku něčím přitahuje. Tím, jak je k němu upřímná, jak je silná a paličatá. Pan Rochester je ten typ muže, u kterého jeden neví, zda to s ním myslí vážně, či si z něj dělá srandu. Dokáže být také velice hrubý, bezohledný a zlý. Za touto fůrou záporných vlastností je ale muž, který dokáže milovat, být nešťastný a dokonce milý na ostatní. Jeho chování se mi občas protivilo, ale po čase jsem si na něj již zvykla a chápala jsem, že i přes své nedostatky můžu na panu Rochesterovi najít kladné vlastnosti.

Jana Eyrová je velice silný, čtivý a propracovaný příběh, který bych doporučila především mladistvým a starším čtenářům. Pro děti by byl tento děj možná příliš složitý.
Příběh Jany Eyrové by měl znát každý čtenář, a každý by ho měl mít ve své knihovničce. A jednou by se měl k němu vrátit, protože si myslím, že i když ho čtete poprvé, podruhé, tak pokaždé Vám něco dá. Změní Vám Váš pohled na svět, a ihned budete o něco šťastnější. Láska, city, zloba, nenávist, usmíření. Vše v této nádherné knize najdete.

Knihu hodnotím čtyřmi hvězdičkami z pěti.
jana_eyrova_3D
Autorem recenze je Nikol Waloszkováblog autorky najdete zde.