Recenze Jonathan Strange a pan Norell - Susanna Clarková ( knihomolka Nell)

30. 12. 2015
Strange
Na počátku devatenáctého století už v Anglii nikdo na kouzlení nevěří. Dokud se v Hurtfewském opatství neobjeví samotářský pan Norrell, který nechá obživnout sochy v yorské katedrále. Zpráva o návratu magie se brzy rozlétne po celé Anglii. A je to jako na zavolanou: Napoleon dobyl Evropu, začíná pokukovat i po Britských ostrovech a pomoc kouzel může být k odražení zatím neporazitelného agresora klíčová… Světoznámý fantastický román Jonathan Strange a pan Norrell výrazně vybočuje ze standardu žánru. Kromě výtečné zápletky a bohatého děje čtenáři nabízí ojedinělý literární styl, který odborníci srovnávají s mistrovstvím klasiků Jane Austenové nebo Williama Thackeraye.

Na tomto historickém románu románu pracovala Susanna Clarková, bývalá učitelka angličtiny, celých deset let. Možná se to na první pohled zdá jako ohromná doba... Já se ale po jejím přečtení vůbec nedivím a autorku bych obdivovala  i kdyby jí to zabralo dvacet let.

Už podle anotace je znát, že se budeme potýkat i s prvky fantasy. Upřímně řečeno jsem se tohoto "cejchu" bála, protože po fantasy úplně nepálím, ale historické pozadí Anglie v 19. století mě přesvědčilo. Ráda bych apelovala na stejně (nebo podobně) laděné čtenáře jako já - vůbec se nebojte, pokud nejste fantasy fanda! Tato kniha je tak realistická, že chvílemi uvažujete, zda to není skutečnýpříběh a vzbudí to ve vás chvílemi podezření, že možná někde nějací podobní mágové opravdu jsou.

Velice jsem ocenila, že autorka z kouzel nedělá žádnou vědu. Zkrátka je brala naprosto automaticky bez nějakých ohromných lektvarů, rituálů nebo zvířecích obětí. Více se soustředila na charakter postav a historické souvislosti (poznámky pod čarou mnohdy zabíraly klidně polovinu stránky). Pokud jste někdy četli Dickense nebo např. Byrona, poznáte zde podobnou anglickou ironii a humor. Právě tyto jazykové prostředky jsem já považovala za největší kouzlo knihy.

Strange
Zároveň bylo zajímavé sledovat, jak se spojuje osud dvou naprosto odlišných lidí, opravdu... odlišnější dvojici byste nenašli. Gilbert Norrell je postarší puntičkářský mág, který nechce svoje umění dávat příliš najevo, zatímco Jonathan Strange se klidně vrhá do války, aby pomohl anglickému vojsku proti Napoleonovi.

S magií rozhodně není radno si zahrávat, zvládnou to vůbec tihle pánové?

Celou atmosféru dokonale doplňují ilustrace Portie Rosenbergové. Celkově je vzhled knihy tajemný (například vazba je zdobená Havrany, což jsem brala jako předzvěst mé spokojenosti, protože miluji Poeova díla :) ). Obálka je ozdobou jakékoliv knihovny, já se vždy musím usmát, protože už samotná obálka navozuje atmosféru, kdy chcete vědět, co stojí za Strangovým potutelným úsměvem a Norellovou zatrpklostí.

Abych to shrnula, kniha nadchne každého milovníka historie, fantasy, tradičního anglického humoru nebo příběhu k zamyšlení.

HODNOCENÍ: 90%

Autorem recenze je: Knihomolka Nell