Recenze Jonathan Strange a pan Norrell - Susanna Clarková ( Marie Freibergová)

20. 11. 2015
jonathan_strange_3D
Na tuhle knihu jsem si zuby brousila už nějaký čas. Jenže první vydání, které u nás vyšlo v roce 2007, se už na pultech knihkupectví příliš nepovalovalo (ale s trochou hledání se najít jistě dá). Omega v tomto roce přišla s novým vydáním - které se mimo jiné dočkalo i seriálové obálky - neboť BBC v letošním roce vysílala seriálovou adaptaci. Ale jaká je vlastně samotná kniha?

Na začátku se ocitnete v Anglii, na počátku devatenáctého století. Evropou zmítají Napoleonské války, na vítězství to příliš nevypadá - ale to jednoho člověka v království absolutně nezajímá. Ten člověk se jmenuje Gilbert Norrell. Vlastní ohromnou knihovnu plnou vzácných výtisků, ale nikoho do ní nepustí. Je to nespolečenský tvor, který zbožňuje svou samotu a většinu lidí považuje kvůli jejich inteligenci za lehce podřadné. Jenže to není vůbec důležité - jeho hlavním cílem totiž je navrátit do Anglie magii. A ne ledajakou, ale nanejvýše moderní, která se odprostí ode všeho minulého. Jenže co se stane, když se objeví stará věštba a s ní i druhý anglický mág?

Anglie, devatenácté století, magie - to vše zní dobře. A díky Susanně Clarke to vše do sebe úžasně zapadá. Autorka totiž stvořila úžasný příběh - příběh plný magie, tajemna, ale i intrik a politiky. Devatenácté století totiž vůbec není jednoduché - a Napoleonské války už vůbec ne. Politici řeší své problémy a malé i velké války - a do toho se jim po několika staletích do Anglie objeví mág. Učiněný sen každého ministra.

O to více je to ale příjemné, pokud je váš mág, kterého veřejnost zbožňuje už jenom kvůli jeho profesi, lehce arogantní, absolutně nespolečenský, nedůtklivý, s ohromnými znalostmi anglické magie. Není sympatický, ale alespoň zpočátku ho všichni obdivuji - je to přeci mág. A vláda pochopí, že i takový mág se dá velmi dobře využít - zvláště ve válce. Jenže Gilbert Norrell není někdo, kdo by se vám dokázal blahočit po frontě, spát ve stanech a obejít se ze svých knih. O to více se vládě jeví fakt, že se záhy objeví druhý anglický mág - Jonathan Strange. Třebaže Strange je o něco mladší a na pohled příjemnější, nepatří mezi nejpozornější společníky. Lehce arogantní, s velkým sebevědomím a velkou touhou. A ke všemu zlému - se zcela jiným přístupem k anglické magii, než který má pan Norrell.

"Může mág zabít člověka magií?" zeptal se lord Wellington Strange.
Strange se zamračil. Ta otázka se mu očividně nelíbila. "Mág by nejspíš mohl," připustil, "ale gentleman nikdy."

Třebaže je příběh skvělý, na celé knize mi lehce vadily postavy. Jako kdyby se autorka pohybovala jen mezi několika typy postav a ačkoli je příběh plný různě důležitých vedlejších postav, připadalo mi, že ve výsledku vyrostly jen na malém počtu základu. Všechny ženské postavy mi připadaly velmi podobné - jen jejich osudy se o něco lišily.
A abych pravdu řekla, především v postavách spočíval rozdíl oproti seriálu - tam se rozdíl mezi nimi velmi stírá a herci je dokázali posunout "více od sebe", abych tak řekla. Přesto je nutné podotknout, že to samotnému příběhu na kráse vůbec neubírá. A co se týče mé nejoblíbenější postavy - tak tou byl rozhodně Childermass, služebník pana Norrella. Ironický, všudypřítomný a neuvěřitelně inteligentní - a svým způsobem také jistý střed mezi učením Strange a Norrella.

Jonathan
Nutno také zmínit, že třebaže se postavy občas mohou zdát nevýrazné v celém tom magickém příběhu, není to vždy přímo jejich chyba. Příběh je komplikovaný a autorka se často uchyluje k poznámkám pod čarou, aby čtenáři objasnila různé vedlejší příběhy, uvedla jako zdroje různých citací potřebné knihy magie či citovala dopisy postav, na které již v hlavní dějové linii nezbylo místo. Celý příběh je komplikovaný - přesně tak, jak mnohé fantasy knihy bývají. Svět svým principem může připomínat svět Harryho Pottera - znáte ho, znáte i některé zmíněné osobnosti jako lorda Wellingtona či básníka Byrona, ale zároveň je to něco nadpřirozeného, co by bez podrobnějšího vysvětlení mohlo působit zvláště a nepřirozeně. A tak vás autorka zahrne výčtem historických knih, postav, pověstí a skutečných událostí. Díky tomu náhle začnete mít pocit, že vám dějepisář celou dobu lhal, že Anglie v Napoleonských válkách zvítězila i díky pomoci magie a celou anglickou historii formovali nejrůznější mágové.

O to více tomu všemu pomáhá i samotná práce nakladatelství. Překlad má na svědomí Viktor Janiš (v poslední době velmi chválen za překlad knihy Kvítek karmínový a bílý), který i přímo za tento překlad obdržel cenu Nejlepšího překladatele fantasy a scifi za rok 2007. A překlad je to skutečně velmi kvalitní, přesně takový, který je jen a jen radost číst - nikde neskřípe, vše sedí a přímo působí popisovanou dobou.
Nutno také zmínit, že samotná grafická úprava knihy mě velmi potěšila - není totiž krásná jen zevnitř, ale i zvenčí. Téměř tisíc stran v pevné vazbě s přebalem, jednoduchou, ale velmi pěknou vnitřní grafikou - jen škoda, že poznámky pod čarou byly tak malým písmem, v jedenáct večer na to člověk už skoro potřeboval lupu.

Závěrem - přečtěte si to. Nevím, co více bych řekla, protože už dlouho jsem nebyla s knihou tak spokojená. Jedná se totiž o přesně můj šálek čaje - o skvělé fantasy, které má hlavu a patu, je plné podrobností a zajímavostí a stále dokáže člověka překvapit. Ale hlavně - potěšit.