Recenze Josef Lada, Ludvík Středa - Česká říkadla(Monika Štěpková)

8. 12. 2013
ceska_rikadla_3D

Kdo by neznal pana Josefa Ladu a jeho nádherné, dnes již tradiční a nezapomenutelné malby z prostředí českých vesnic, ve kterých zachycuje české tradice? Určitě i dnešní mladší generace je s tímto báječným malířem a ilustrátorem seznámena, protože pro naše malířství toho udělal ve své době více než dost. Já jsem se dostala ke knize říkadel s názvem Česká říkadla - Kalamajka. Tato říkadla vyšla s doplněním básniček pana Ludvíka Středy.

Josef Lada (18.12.1887 - 14.12.1957) byl malíř a ilustrátor, jevištní výtvarník, karikaturista, scénograf a autor moderních pohádek pro děti. Po vzoru Josefa Mánesa a Mikoláše Alše vytvořil stylizovaný obraz české vesnice a jejích obyvatel s podtextem laskavého humoru. V roce 1904 týdeník Máj uveřejnil dvě kresbičky Josefa Lady. Téhož roku začal navštěvovat kreslířské kurzy profesora Jakesche. Po dalším roce dostal výuční list a usadil se natrvalo v Praze, kde se pokoušel živit jako kreslíř a karikaturista. Konečně na třetí pokus byl přijat k řádnému studiu na Uměleckoprůmyslové škole. Žáci této školy však nesměli publikovat, předměty ho nebavily a tak po půl roce ze školy odešel. Josef Lada začal ilustrovat knížky pro děti, dostával zakázky a těch přibývalo. Své kresby uveřejňoval v časopisech Besídka malých, Humoristické listy, Šibeničky a jiné. Byl stálým spolupracovníkem časopisů nakladatelství Melantrich, redigoval přílohu deníku České slovo - Kvítko z čertovy zahrátky.

Ludvík Středa (24.7.1927 - 15.10.2006) byl prozaik a básník, redaktor a dramatik. Vystudoval Střední průmyslovou školu textilní v Ústí nad Orlicí a studium ukončil v roce 1947 maturitou. V letech 1966 až 1969pracoval jako kulturně politický pracovník a externě vedl kulturní rubriku okresních novin Vpřed. Od roku 1969 do roku 1971 se stal jejich vedoucím redaktorem a současně od roku 1967 dálkově studoval novinářství na Střední knihovnické škole v Praze, kde maturoval v roce 1971. V padesátých a šedesátých létech zveřejňoval své texty v novinách a časopisech, např.: Kultura, Vpřed /Liberec/, Plamen, Tvorba, Host do domu, Dialog, Mateřídouška, Sluníčko a po roce 2000 v časopisu Notes. V roce 1998 byl za svou tvorbu a přínos regionu vyznamenán Medailí statutárního města Liberce.

Kalamajka, jak zní podtitulek těchto říkadel, vyšla již roku 1913. Tehdy byl spoluautorem Jaroslav Hašek, který do knihy přispěl svými krátkými anekdotickými příběhy. V současné podobě knihy jsou z Kalamajky užity pouze některé ilustrace. Básničky a říkadla vyšli z pera samotného pana Lady a také Ludvíka Středy. Básniček a říkadel je dohromady třiadvacet a setkáme se v nich s různými povoláními a jejich popisem. Název povolání je i názvem samotného říkadla. Říkadla jsou kratší, protože tato kniha je určena dětičkám již od druhého roku věku.

Kompozice básniček: v říkadlech je užito sdruženého rýmu (rýmují se dva po sobě jdoucí verše) a také střídavého rýmu (rýmují se sudý verš se sudým a lichý s lichým). Dle mého názoru jsou tyto verše pro malé čtenáře správně vybrány a užity, protože dětem půjde jejich opakování jako po másle. Myslím si, že tato kniha je vhodná právě pro učení prvních říkadel.

Já jsem tato říkadla četla se svou tříletou dcerou, kterou oslovily nejen ilustrace, které jsou barevné a krásné, ale i samotná říkadla, která po mně opakovala. Několik říkadel si dokonce i zapamatovala. No a musím se přiznat, že já také. Díky této knize mohla také poznat několik povolání, které nejsou v dnešním světě již moc obvyklé, například kočí či ovčák.

Tato kniha na nás obě udělala dojem nejen díky ilustracím, ale i říkadlům. Pan Lada prostě nezklame.

V této recenzi byl užit životopis Josefa Lady ze stránky: www.spisovatele.cz, životopis Ludvíka středy ze stránky: http://www.fdb.cz.

ceska_rikadla_3D