Recenze Karel Čapek - Povídky z jedné a druhé kapsy a další povídky (Barbora Obstová)

21. 2. 2014
Karel Čapek právem patří mezi naše nejoblíbenější a nejznámější osobnosti. Psal sloupky a fejetony v novinách, povídky, romány i divadelní hry. Některá díla psal spolu se svým bratrem Josefem. Na jeho tvorbu měla vliv filosofická a estetická výchova a vědeckotechnický rozvoj. Díky psaní fejetonů a sloupků neustále rozvíjel svou slovní zásobu a tvůrčí myšlení. Právě všechny tyto aspekty se snoubí v novém vydání jeho povídek od nakladatelství Omega s názvem Povídky z jedné a druhé kapsy a jiné povídky. V napohled krásném obalu se skrývá také krásný a rozličný obsah. Kromě Povídek z jedné kapsy a Povídek z druhé kapsy, obsahuje také soubor povídek Boží muka, Trapné povídky a Knihu Apokryfů.
povidkyzdruhekapsy
Povídky z jedné a druhé kapsy jsou humorné a zároveň poučné příběhy s detektivním nádechem. Jedná se spíše o drobné kriminální počiny a příběh není stavěn na klasické zápletce a vyšetřování zločinu, ale spíše na přemýšlení, na různých více či méně obvyklých metodách vyšetřování a na různých náhodách. Hlavními hrdiny bývají kriminalisté, právníci, doktoři, soudci i sami kriminálníci. Všechno jsou to především zkrátka obyčejní lidé, se svými ctnostmi i slabostmi. Právě v tom vynikají Čapkovy povídky. Na pár kraťoučkých stranách dokáže vystihnout různé typy charakterů tak, že jiným by to trvalo několik stran. A stejně tak jako postavy umí vystihnout i prostředí a situaci. Jeho hrátky se slovy a používání bohaté slovní zásoby činí ze čtení doslova ráj. Příkladem je třeba povídka Básník, kde se stane nehoda a hledají se svědci. Jedním ze svědků je i básník, když se ho ptají, zda si pamatuje typ vozu, barvu či poznávací číslo, tvrdí že ne, ale že si sepsal z toho zážitku báseň. Nakonec se tak díky básní dopátrají správného auta i správného člověka, vše vlastně úplně náhodou a ne žádnou obvyklou metodou.

Na rohu Neklanovy ulice div nevrazil do běžícího člověka, ale dříve než mohl říci: "Stůj!", třeskla rána a strážník Bartoš se hroutil střelen do života.
Ulice se probudila ječením policejních píšťalek; poklusem sbíraly patroly z celého rajónu, z komisařství přiběhli tři muži cestou si zapínaje kabáty, za pár minut přihrčela motorka z ředitelství a z ní vyskočil policejní důstojník. (úryvek z povídky Oplátkův konec)

Povídky ze souboru Boží muka se naproti tomu filozoficky dotýkají věcí záhadných, neznámých či náhodných. Věcí často nepochopitelných pro lidský rozum. Povídky často nemají žádné řešení, zůstávají pro nás záhadou a nutí nás stále přemýšlet o věcech "nad" naším životem. Básně jsou prý inspirovány zážitky z první světové války. Příkladem je povídka Ztracená cesta, kdy dva muži sejdou z cesty ani neví jak, přemýšlí a jednomu přichází na mysl spousta myšlenek, než je však vysloví, najdou opět správnou cestu a on myšlenky nemůže znovu vylovit z paměti. Tady jako by nám autor chtěl naznačit, že je někdy správné sejít z cesty, že nám to může poskytnout jiný nadhled a pohled do našeho života.

Trapné povídky Vás také nutí k zamyšlení, tentokrát především nad lidmi jako takovými, nad jejich vztahy, špatnými vlastnostmi a jejich "dvojí tváří". I tyto povídky často nemají jasně dané řešení a závěr a jsou spíše pesimisticky laděné. Povídka Otcové vypráví příběh o vztahu otce a dcery, kterou miluje nade vše i přesto, že není jeho a všichni se mu vysmívají.
Poslední povídky se jmenují Kniha apokryfů a představují obecně známé biblické či antické příběhy vyprávě moderním a často parodickým či ironickým způsobem. Tyto známé příběhy jsou interpretovány zcela netradičně, avšak zakládají se na daných základech a ukrývají v sobě hluboké myšlenky, které nás opět mají především poučit. Můžeme se tak dozvědět, co se dle Čapka stalo s Julií a Romeem a jakých všech trestných činů se dopustil Prométheus, když vynalezl oheň.
podpisKarelCapek
Jak jsem již zdůraznila výše, hlavní kouzlo všech povídek spočívá v dokonalém vystižení postav, děje i všech potřebných detailů na tak krátkém rozsahu (někdy třeba jen tři stránky). Povídky se tak čtou rychle a příjemně a přitom člověk nemá pocit, že by byl o něco ochuzen. Některé jsou humorné, některé více k zamyšlení, ale všechny v sobě mají kouzlo osobnosti vyplývající z používané bohaté, krásné a neobvyklé slovní zásoby. Díky ní tak ožívají nejen postavy, ale celý svět.

Některé povídky jsou zajímavější, některé méně. Některé mají podobný motiv (např. Věstkyně, Jasnovidec a Šlépěje a Šlépěj) a v některých vystupují stejné osoby (např. dr. Mejzlík). Všechny jsou však psány takovým stylem, že mi nezbývá než Vám doporučit přečíst všechny. Ty které Vás nezaujmou, můžete klidně zapomenout, ty, které se Vám líbily, můžete číst stále znova.

Co musím také pochválit je opravdu povedené vydání těchto povídek od Nakladatelství Omega. Z přední strany si můžete přečíst Povídky z jedné kapsy a všechny ostatní, následně pak musíte obrátit knihu a přečíst si také Povídky z druhé kapsy. Obálka se opravdu povedla a naprosto dokonale vystihuje obsah a navíc mě mile překvapilo, že stejný motiv se schovává i pod obálkou a po otevření také naleznete Čapkův podpis.
povidky_kapsy_3D
Hodnocení: 95%
Autorem recenze je Barbora Obstová, blog autorky najdete zde.