Recenze Kostnice u sv. Jakuba - Aleš Svoboda (Metropolis)

24. 8. 2014
Kostnice u sv. Jakuba
Autorovi publikace s názvem Kostnice u sv. Jakuba se daří čtenářům formou fundovaného, a přesto poutavého výkladu přiblížit nejen okolnosti nedávného otevření dotyčné kostnice, ale také historii dané lokality a brněnského pohřbívání vůbec. Aleš Svoboda zde zúročil jak své technické znalosti, tak bohaté zkušenosti s psaním o brněnském podzemí (viz jeho stejnojmenná trojdílná kniha) a vlastní účast na celém popisovaném projektu.
Kostel sv. Jakuba byl založen na počátku 13. století a hřbitov vyrostl v jeho sousedství nedlouho poté, roku 1784 byl však vinou josefinských reforem zrušen. Již předtím jej ovšem podobně jako další pohřebiště trápil přebytek ostatků, které bylo nutno ze zrušených hrobů přemisťovat do kostnice (tzv. druhý pohřeb). Nad zrušeným hřbitovem i podzemní kostnicí posléze vyrostla nová městská zástavba a kostnice čekala na své odhalení až do roku 2001. Autor popisuje obtížné rozhodování o dalším osudu unikátního objevu, v němž hrálo stěžejní roli též hledisko etické, a následný proces realizace přijatého plánu na vybudování veřejně přístupné expozice v prostorách kostnice. Svoboda s nemalým zanícením líčí téměř desetiletý proces vedoucí k otevření kostnice roku 2012 a podrobně popisuje množství zajímavostí, jež celá expozice svým současným návštěvníkům skýtá. Za pozornost stojí rovněž velmi bohatý obrazový doprovod, zahrnující historické reprodukce kostela a hřbitova sv. Jakuba, fotografie dokumentující objev a následné úpravy kostnice i snímky jednotlivých částí nové expozice.
Kostnice_3D_V2
Autorem recenze je Petr Nagy, Metropolis Live.