Recenze Lord John a důvěrná záležitost - Diana Gabaldon (Šárka Kunštová)

1. 7. 2017
Lord_John_a_duverna_zalezitost_3D

Společnost plná šlechticů a lordů...

Oficiální anotace: Píše se rok 1757. Je jasné červnové ráno a Lord John Grey právě v bouřlivém stavu vychází z londýnského klubu Biftek. Náš John Grey, šlechtic a vysoce postavený důstojník v armádě Jeho Veličenstva, byl právě svědkem něčeho šokujícího. Jeho snaha vyhnout se skandálu spojeným s touto událostí, která by mohla zničit jeho rodinu, je však přebita něčím ještě důležitějším. Je pověřen, aby vyšetřil brutální vraždu svého druha z armády, jenž byl možná zrádce.
Nucen sledovat dvě vyšetřování zároveň, octne se major Grey v pavučině intrik a zrad, které se dotýkají všech vrstev anglické společnosti – a ohrožují vše, co je mu drahé. Lord John sleduje mlhavé stopy zmizelého pěšáka a ženy v zeleném sametu, jež mohou mít klíč ke všemu – a nebo také ne...

"Líhej s vepři, a budeš vstávat špinavý."

Červen roku 1757, Londýn

Lord John Grey převzal na svá bedra důležitý úkol. Nyní, když jeho bratr není doma, musí on, jakožto jediný muž v rodině, vzít odpovědnost za ženy v domě. Především za jeho sestřenici, která má být brzy provdána za vznešeného šlechtice Josephena Treveyana. Nemělo by to být nic těžkého vzhledem k tomu, že jsou už zasnoubeni a přípravy na svatbu jsou v plném proudu. Jenže to by lord John nesměl zahlédnout jednu choulostivou a velice závažnou věc, která může poškodit jak jméno jeho rodiny, tak především čest jeho sestřenice.

Lord John však nemůže přijít s obviněním, na které nemá žádný důkaz. Je proto nucen celou věc pořádně prošetřit a to hlavně tajně, aby si ho Treveyan nevšiml. Na pořádnou stopu ho přivedou až dámské šaty ze zeleného sametu, které ho dovedou na místo, jež velmi dobře zná. Na místo, které sdílel s tou nejbližší osobou, se svou pravou láskou, která však už nežije. John musí znovu bojovat, se svými vlastními pocity a zachránit čest své rodiny. Není to však nic jednoduchého a navíc se v jeho okolí objevil mord, který je obzvlášť těžké vyřešit….

"Následné události se zdály jako velmi hlučná noční můra.
Skrz perleťovou mlhu na něj shlížely monstrózní tváře.
Slova jako „zvratky“ a „vaječné bílky“ mu svištěla kolem uší jako polekané ryby."

Historický román odehrávající se v polovině 17. století, kdy rodina byla na prvním místě a odchod do bitvy běžná, i když nelehká činnost. Autorka dokázala svou popularitu prosadit knižní sérií Cizinka, kterou si získala na celém světě neskutečné množství fanoušků, a jen málo lidí dokázalo kouzlu jejích slov odolat. Napsala však i další sérii, která sice není až tak známá, ale která se i tak dočkala v Čechách druhého vydání…

Kniha Lord John a důvěrná záležitost je opravdu historický román, který nemá na trhu obdoby. Jedná se o příběh, který právě svou jedinečností vyniká. V Cizince si autorka mimo historie pohrává lehce i s fantasy prvky, kdežto v Lordu Johnovi nikoli. Zde se krom historie chytila jiného, avšak reálného tématu, které je v literatuře jednadvacátého století velmi populární, ale v dřívějších dobách bylo tabu. V příběhu zkrátka autorka ukazuje, že se žádného témata nebojí a píše své knihy tak, jak je cítí.

Lord_john_a_duverna_zalezitost_3D
Kniha má poklidný začátek, ve které autorka vše hezky plynule rozjíždí a seznamuje nás s postavami, kterých je v příběhu opravdu požehnaně. Velké množství postav, proto může být lehce na škodu, jelikož se zde nachází pár jmen, různých lordů a mylordů, které si jsou celkem podobné. Může to tedy čtenáře zmást a lehce mu tím zkomplikovat to pravé vychutnání celého příběhu. I přes pomalejší start, však příběh plyne rychle a stánky krásně plují pod rukama.

Diana Gabaldon se musí ocenit díky jejímu neskutečnému talentu dokázat celý příběh v okamžiku zvrátit vzhůru nohama. Dokázala to na pár stránkách knihy Panicové a dokázala to i zde. Konec této knihy překvapí, dojme a vyvolá ve vás otázky. Po dočtení je sice hlavní děj opravdu dobře uzavřen, ale i tak máte pocit, že potřebujete další knihu o Johnovi, jelikož nevíte, jak bude pokračovat jeho osobní život a především jeho romantická dějová linka.

Tento příběh je skvělou jednohubkou, která se hodí do horkého počasí, ale dá se číst i v zimě u krbu, pod teplou dekou a aby to bylo tematické tak i se sklenkou whisky. Obálka knížky se skvěle hodí k celé edici Diany Gabaldon od Omegy. Knižní obálka také svou jednoduchostí hezky vystihuje příběh, který doplňuje dokonale výstižný název. Navíc je začátek každé kapitoly doplněn jednoduchou ozdobou, která knize dává ještě větší dobový nádech.

A co říkám na knihu já? Tato kniha byla jasnou volbou, jelikož jsem si tuto autorku oblíbila kvůli knize Panicové. Trochu jsem čekala příběh, ve kterém by mohly být nějaké ty magické prvky, jako tomu bylo u Ciziny, ale nakonec jsem ráda, že tomu tak nebylo. Knihu autorka dokázala pojmout zase trochu jinak a stále neuvěřitelně poutavě. Příběh mě bavil, i když jsem ze začátku byla lehce zaskočena směrem, kterým se Diana rozhodla jít. Román Lord John a důvěrná záležitost je neskutečně poutavý příběh, kterým mě autorka dokázala pobavit, znechutit a doopravdy dojmout. Můžu stoprocentně potvrdit, že druhý díl budu neochvějně vyhlížet. :)

Lord_john_a_duverna_zalezitost_3D