19. 8. 2017
Lord_john_a_duverna_zalezitost_3D
Najdete ji téměř v každé knize. Není důležitá a zpočátku snad ani ničím výjimečná, dokonce byste řekli, že nepovšimnutelná… vedlejší postava. Přesněji řečeno, vedlejší postava, která se k autorovu peru z neznámého důvodu přimkne a tak dlouho trvá na vlastní knize, až ji dostane. Jednou z nich je i lord John Grey, charakter, který jsme spatřili už ve Vážce v jantaru a který si v zářné budoucnosti (minulosti?) série Cizinka ještě několik významných rolí střihne. Už tady v prvním díle očekávané trilogie je ostatně patrné, že se z univerza, kde spolu Jamie s Claire a lord John koexistují, jen tak nepohneme.

Kvalitní červená knihovna, tak se mnohdy hovoří o Cizince a přesně tak se nahlíží i na další díla Diany Gabaldon. Ohoho, jenže my běžní smrtelníci na něco zapomínáme – Diana Gabaldon miluje, když své čtenáře může překvapit. A proto si dnes rozebereme historický detektivní román. Ne, fakt nekecám.

„Musím pak na vdoví pochůzku,“ odpověděl Stubbs. Vypadal odevzdaně. „Neměl bych čas se vrátit a převléct.“
„Ach? Kdo je mrtvý?“ Vdoví pochůzka byla oficiální návštěva rodiny nedávno zesnulého příslušníka regimentu. Měla nabídnout soustrast a zjistit, jak se vdově daří. V případě muže bez důstojnické hodnosti mohla taková návštěva zahrnovat předání malého množství peněz věnovaných mužovými blízkými přáteli a přímými nadřízenými – s trochou štěstí dost na to, aby za to měl slušný pohřeb.

Náš hlavní detektiv Lord John, jak už to tak bývá, bude vyšetřovat vraždu. Samozřejmě, kdyby se do toho nepřipletl ještě tisíc dalších věcí, nebylo by to ani zdaleka tak k popukání.

Co jsem se stihla přesvědčit už u prequelu k Cizince (Panicové, kdyby vás to zajímalo, včera vyšla recenze), co se týče mužských charakterů, Diana se nebojí přitvrdit a když zrovna Claire není nablízku, skýtají se i horší pohledy, než jakými jsou rány pokryté hnisem. Lord John v tomto případě znázorňuje můstek mezi žumpami, ve kterých se kvůli službě nutně musí pohybovat a vyšší třídou, se kterou se musí každý, kdo něco znamená, stýkat. Tedy, to je jedna možnost, tou druhou je řešení zapeklitého případu vraždy, kdy podezřelí jsou všichni, a pachatelem není nikdo.

lordjohnaduvernazalezitost6
„Nechcete vědít, jak se ze mě stala kurva – jen proč sem tady?“
„Řekl bych , že první otázka, i když nepochybně zajímavá, je tvá soukromá záležitost,“ řekl zdvořile. „Ale protože druhá otázka má vliv na mé zájmy – ano, to je to, na co se ptám.“

Umístění Lorda Johna a důvěrné záležitost v sérii Cizinka se může zdát nepodstatné, pokud jste ale na spoilery striktní (ne, že by byly nějak zvlášť velké) a nechcete si nechat něco náhodou prozradit, knihu byste měli číst až po Mořeplavci, který vyjde letos v říjnu. A stejně jako v předchozí recenzi na vás nemůžu nenaléhat, abyste dali nejprve přednost Cizince.

lordjohnaduvernazalezitost2
Lord John už sice není tak stručný jako Panicové, nemá ale ani plnohodnotnou délku, na jakou je Diana Gabaldon zvyklá. Celou knihu tedy provází mírný pocit nejistoty, který jste ochotni přejít, pokud jste měli co do činění s původní sérií, avšak budete jej nenávidět, jestli jste ji ještě nezačali číst. A to je opět ten bod, kde se Panicové a Lord John protínají, Diana když se nerozepíše, tak to prostě fláká. Ne, že bych litovala, že jsem knihu četla, to ani náhodou, napsala ji Diana Gabaldon a tečka, není možnost, že by se mi nelíbila, mírné výhrady ale mám.

Lord John a důvěrná záležitost mě dokázali překvapit, zaujmout, i nadchnout. Po emocionální stránce je kniha trochu ochuzená, jako historická detektivka se sociálnímu problémy, pěkně vystavěnou zápletkou a vytříbeným stylem u mě ale uspěla. Pro čtenáře, kterým se líbila Cizinka absolutní nutnost. Hned po Mořeplavci. Hned jakmile vyjde. V říjnu. Ehm, já vím, ten třetí díl už všichni potřebujeme.

Oficiální anotace:

Píše se rok 1757. Jednoho jasného rána uprostřed června lord John Grey vyjde z londýnského klubu Biftek a v mysli má zmatek. Šlechtic a vysoce postavený důstojník v armádě Jeho Veličenstva se právě stal svědkem něčeho šokujícího. Ale snaha vyhnout se skandálu, který by mohl zničit jeho rodinu, přebije něco ještě důležitějšího: Koruna mu určí, aby vyšetřil brutální vraždu kamaráda ve zbrani, který byl možná zrádce.

Přinucen sledovat dvě vyšetřování zároveň, octne se major Grey v pavučinách intrik a zrad, jež se dotýkají všech vrstev anglické společnosti – a ohrožují vše, co je mu drahé. Od vykřičených domů nočního Londýna do nablýskaných salonků šlechty a od krve zavražděného k bouřícím mořím, které ovládá majestátní flotila Východoindické společnosti. Lord John sleduje mlhavé stopy zmizelého lokaje a ženy v zeleném sametu, kteří by mohli být klíčem ke všemu – nebo také ne…

O autorce:

Diana Gabaldon je autorkou oceněné ságy Cizinka, popsané magazínem Salon jako „nejchytřejší historický sci-fi dobrodružný a romantický příběh, jaký kdy napsala držitelka titulu Ph.D.“.

Doktorka Gabaldon má tři akademické tituly, a to ze zoologie, mořské biologie a kvantitativní behaviorální ekologie, a než se začala věnovat psaní, byla dvanáct let profesorkou na univerzitě se zaměřením na vědeckou výpočetní techniku. Napsala řadu vědeckých článků a učebnic, podílela se jako editorka na vzniku MacMillanovy encyklopedie počítačů, založila vědecký čtvrtletník Science Software a překvapivě napsala také četné texty pro komiksy Walta Disneye. Se svým manželem Douglasem Watkinsem má tři děti, dnes již dospělé, a většinu času tráví ve Scottsdale v Arizoně.
Autorka recenze: Věra Škodová
Hodnocení: 8/10