Recenze Maminčin mazánek - Sarah Flint (Denisa Mišinová, DiS)

8. 9. 2017
Mamincin_mazanek_3D
ANOTACE: Sleduje... Vyčkává... Kdo je na řadě? Tento thriller o precizním sériovém vrahovi není pro slabé povahy. Musíte být připraveni na šok! Ideální pro fanoušky Angely Marsons.V hrobě v lese jsou pohřbeny matka s dítětem. Ale jeden z nich je naživu, druhý je mrtvý. Detektiv Charlie Stafford je přiřazena ke svému šéfovi Geoffreymu Hunterovi, aby mu pomáhala s tímto případem, kde matky a jejich děti beze stopy mizí.Ztrácí se čím dál více párů a tlak na oba sílí. Podezřelý je dopaden, ale je to skutečně on?Dokáže Charlie zastavit sadistického vraha, jehož jediným přáním je potrestat ty, kteří udělali chybu? Nebo se ona sama nevědomky stala obětí?Nová série s členkou Londýnské metropolitní policie Charlotte Charlie Stafford v hlavní roli je tu!

Jedna maminka, dvě děti. Jedno oblíbené - její mazlík a miláček, druhé opomíjené. Proč tomu tak je? Jak může mít jedno radši než to druhé? Nemají oba sourozenci právo na polovinu maminčiny lásky? Je fér, aby bylo jedno dítko šťastné a druhé věčně smutné? Určitě se shodneme, že by matka neměla jednoho potomka upřednostňovat. Co je ale vhodným trestem pro nespravedlivého rodiče? Hlavní záporák této knížky se rozhodne stát Zorrem mstitelem a potrestat všechny matky i jejich mazánky. Protože jedině tak se z čísla dvě stane jednička. Stejně jako mnozí jiní vrazi, i on má komplikované dětství, které ho poznamenalo. Teď přišel jeho čas odplaty…

Jen opakoval ta dvě stejná slova, znovu a znovu a znovu: maminčin mazánek, maminčin mazánek, maminčin mazánek. Ale copak je to hřích, mít svého oblíbence?...
...Teď už jí to bylo jedno. Byla úplně a absolutně sama, bez kontaktu s čímkoliv jiným, než byl hmyz. Její ústa byla vyschlá. Tělo slabé. Člověk, kterého milovala nejvíc, ležel mrtvý a hnijící vedle ní. (s.31)

Detektiv konstábl Charlie Staffordová to v dětských letech také neměla jednoduché. Bratříček jí umřel přímo před očima a ona si to dává za vinu. O to víc je teď posedlá snahou chránit slabší. Ať už jde o oběti trestných činů, domácího násilí nebo válečného veterána, kterého zavrhla vlastní rodina. Když je někde nějaký problém, Charlie je tam vždy první. Stejně tak i nyní. Společně se svým nadřízeným Hunterem jde prošetřit zmizení týrané ženy Julie a jejího mladšího synka. Z manžela Keitha se okamžitě vyklube podezřelý. Agresivní sprosťák opovrhuje silnými ženami a nebojí se jim pořádně fyzicky ublížit. Případ se komplikuje a naše hlavní hrdinka do něj zaplétá mnohem víc, než by si přála. Nikdo už se nemůže cítit bezpečně - maminky se bojí o své caparty a dětská hřiště zejí prázdnotou…

Kdykoli jindy by to nebe bylo úchvatné, malý, vzdálený kousek Londýna, kde absence neonových světel dovolí pohled na nebeskou klenbu v celé své kráse. Dnes večer však, když temné stromoví odhalilo svá tajemství, byla veškerá nebeská krása zastíněná čirým zlem, které tu leželo skryté pod zemí. (s.251)

mazanek
Co se mi líbilo: Předně musím autorku pochválit za napínavost příběhu. Snad v každé kapitole se něco podstatného děje, sledujeme větší množství přirozeně zajímavých charakterů a postavy nejsou zbytečně ukecané. Příběh je doslova nabitý akcí a je těžké se od něj odlepit. Pochvalu si Sarah Flint zaslouží i za hlavní postavu - v krimi thrillerech je již téměř pravidlem, že jsou hrdinky příšerně naivní, důvěřivé a přiblblé. Na jednu stranu o nich autorka píšou jako o neuvěřitelně inteligentních superhrdinkách, na stranu druhou vběhnou vrahovi přímo do náruče a ještě mu dobrovolně dají i klíče od bytu. Charlie ale taková není a za to jsem neskutečně vděčná! Konečně jedna opravdu racionálně přemýšlející ženská, která je správně odvážná i nesobecká. Super!

Co se mi nelíbilo: Když už jsme u té hlavní hrdinky, tak musím zmínit i jedno negativum. Přestože oceňuji její logické jednání, samotná Charlie je popisována až příliš fádně. Její jedinou mimořádnou vlastností je to, že má talent na rozpoznávání obličejů. Autorka se nejspíš snažila poukázat na to, že i obyčejně vypadající ženská může být jednička, pokud se dost snaží, jenže na mě to působilo jinak... Já mám ráda výjimečné hrdinky, které si okamžitě dokážu vizualizovat. Sarah Flint nám ale nechává až příliš velký prostor pro vlastní představivost - Charlie je popisována jako průměrně vysoká žena sportovnější postavy s malým špíčkem, čistou neopálenou pletí a střapatými vlasy. Tak může vypadat úplně kdokoliv. Dle mého si mohla autorka dát trochu víc práce s popisem - například ebenové vlasy, husté lokny, kočičí oči nebo klidně i hrbatý nos... Každý člověk na světě má nějaké své specifikum a to mi u Charlie chybělo. Byla až příliš průměrná.

Druhým (a pro mě podstatnějším) mínusem byla jedna záležitost, kterou nemůžu dostatečně vysvětlit, abych příliš nespoilerovala. Pokusím se to tedy alespoň nastínit - myslím, že kdo Maminčina mazánka četl, tak mou narážku pochopí. Vrah má trauma z dětství, které na jednu stranu souvisí s nedostatkem maminčiny lásky, ale také s jistým nevhodným sexuálním poměrem. A to mi vadilo. Psychologicky chápu, že to mohlo mít vliv na vývoj vrahovy osobnosti, jenže na mě to působilo spíš rušivým dojmem. Myslím si, že by se příběh obešel bez této "komplikace" a nebylo by to pak tolik překombinované. Nestačilo jen to, že ho maminka neměla ráda? I to byl dostatečný důvod.

Grafická stránka knížky se mi moc líbí. Obálka působí tajemně a ponuře - stejně jako i krimi thriller, který se pod ní skrývá. Motiv je viditelně inspirován originálem, dokonce i využití barev je podobné. Součástí je také modrá všitá záložka. Nemám co namítnout - vzhledově je knížka povedená. Korektura je také v pořádku.

Hodnocení pro mě tentokrát nebylo nijak těžké, "Maminčin mazánek" totiž dostane stejné hodnocení jako "Tajemství hřbitova Crossbones". Obě knížky se mi líbily, čtení mě bavilo, zápletka byla zajímavá a i hlavní hrdinky si byly dost podobné. Charlie není protivná, nesympatická ani přihlouplá - naopak jedná racionálně a její charakter působí opravdu realisticky. Stejně přirozeně jsou popsány i vedlejší postavy, kterým autorka věnovala až překvapivě hodně prostoru. Nebývá moc zvykem, aby se v kriminálce řešilo tolik různých pohledů. Někoho by to možná mohlo mást nebo odvádět od ústředního děje, jenže Sarah Flint si s tím poradila perfektně. Nenásilně nam předkládá množství možných pachatelů, které můžeme podezřívat, přitom linku každého z nich nezapomene v závěru ukončit. Nevznikají tedy žádné dodatečné otázky (co se stalo s tím vzteklounem? jak dopadlo manželství nevěrného právníka?). Všechno do sebe jako celek dokonale zapadá. Plný počet hvězdiček však nemůžu dát. Vadila mi překombinovanost motivů vraha a nedostatečný popis hlavní hrdinky. Přesto hodnotím výsledné dílko velmi kladně. Rozhodně jde o kvalitní úvod nové série a navnadil mě na další díly.

A ještě jedna poznámka na závěr: tohle rozhodně není čtivo pro citlivky - knížka obsahuje dost nechutných detailů o krvi, hmyzu či hnijících mrtvolách. Proto doporučuji všem milovníkům krimi se silným žaludkem. Nic pro romantické dušičky.

"Maminčin mazánek" je velmi dobře napsaný úvodní díl série o detektivce Charlie Staffordové. Všichni víme, že úplně nejděsivější příběhy jsou ty, které se inspirují skutečnými událostmi. Co je strašidelnějšího než představa, že takový blázen opravdu běhal na svobodě? Taky na vás tak působí knížky podle skutečných událostí? Četli jste nějakou? Odhalili byste vraha dřív než hlavní hrdinka? ;) Já měla tušení, ale jistá jsem si nebyla...

maminčin mazánek
Autorka recenze: Denisa Mišinová, DiS
Hodnocení: 80%