Recenze Maminčin mazánek - Sarah Flint (Kristýna Bednářová)

3. 9. 2017
Liboval si v tom, jako všichni. Maminka tohle, maminka tamto. Miloval, když viděl, že dostanu nařezáno. Nikdy se tomu nesnažil zabránit. Nikdo z nich. Přiživují se na tom a jsou stále silnější, zatímco jejich ubozí sourozenci zůstávají utlačovaní. Všichni jsou stejní."
(úryvek z knihy str. 242)

maminčin mazánek
Navykla jsem si číst detektivní thrillery, ve kterých jako hlavní vyšetřovat a tahoun celého příběhu vystupuje muž. Tyto knihy mě lákají mnohem víc, než kterékoli jiné, protože se ráda vyhnu milostným pletkám a postelovým scénám, které mě od odkrývání vrahovi tváře pouze zdržují (možná si to jen namlouvám, ale ženské hlavní role příběh strašidelně natahují a není to ono). Mám ráda pravidelný rytmus a čtení, jenž dokáže napínat do poslední stránky. Oblíbila jsem si krátkost kapitol, protože si přečtu "ještě jednu" než půjdu spát a nakonec odcházím do ložnice s vyřešeným případem. Čím méně omáčky kolem, tím užší kniha. Maminčin mazánek všechny tyto požadavky nesplňuje...

...on je totiž některé dokonale zničil! Hlavní hrdinka Charlie dokázala to, co se málokteré detektivce povedlo. Oblíbila jsem si ji. Největší podíl na tom nenese fakt, že je magnetem na záhady, lepidlem na zvláštní náhody nebo superspecialistkou na rozpoznávání obličejů. Je to jednoduché, kolem Charlie se neustále něco děje, není zahořklá, nudná a stereotypní. Nemá žádné předurčené plány, žene se za svým posláním a touží po spravedlnosti. Chce, aby už nikdy nikdo nebyl odloučený od své rodiny, aby už nikdy nikoho rodina nepostrádala, aby všichni byli spolu, protože nikdo nemá právo zasahovat mezi členy milujících rodin. Jeden cíl a jeden obrovský případ pro začínajícího detektiva.

Zvrhlé, brutální, temné, děsivé, místy až nechutné. Příběh, který může být založen na kruté mrazivé realitě. Na první pohled nevinný název knihy, jenž po přečtení vysloví spoustu otázek. Maminčin mazánek předvede něco, co se stalo kvůli neopětované lásce. Proč má maminka ráda jedno dítě více než to druhé?

""Ahoj, můj krásný chlapečku," zašeptala Tommymu a on věděl, že jemu to nikdy nepošeptá. Nikdy. A tak se znovu schoulil do klubíčka a začal plakat. A pak byla pryč a on byl úplně sám."
(úryvek z knihy str. 70)

Vyprávění v er-formě a využití krátkých kapitol je výhra. Napětí a husí kůži udržují zvrácené myšlenky a činy vraha, který se drží svého plánu, tyto, místy až nechutné scény, představují kapitoly střídající se s průběhem vyšetřování a lovení predátora. Nechybí zde ani detailní popis pocitů obětí, jejich strachu, vyděšenosti, reakcí a myšlenek. Neustále se něco děje, nezasekáváme se na místě, nevracíme se na začátek případu a nezačínáme znovu. Kolotoč se otáčí rychle a každým otočením kolem své osy zhasnou životy nevinných maminek, nevinných dětí. Detektivové jsou v koncích, nemají žádnou konkrétní stopu, drží se hrstky podezřelých osob. Je bestie mezi nimi? A kde jsou všichni pohřešovaní?

Strašně ráda, bych vám řekla, kdo je vrah a únosce, ale to neudělám. I přes jeho nehorázně krutou oddanost, splnit své šílené poslání plné vražd a experimentů, je v něm něco světlého. Že si dělám srandu? Nedělám. Maminčin mazánek je příběh dvou tváří. Zaslouží si nálepku "napínavý thriller". Zaslouží si první řadu v knihkupectví. Pokud jste silné a odhodlané povahy, přečíst si i tu nejšílenější zvrhlost, prosím, zde ji máte.

Nemůžu poslat tuto recenzi do světa, abych se nevyjádřila naprosto ve všem. Ano, mám výtku. Maminčina mazánka jsem si oblíbila, sice si nejsem jistá, zda-li bych ho zvládna shlédnout ve filmové podobě (ano, jsem srab, knížek se nebojím, ale filmů ano), ale rozhodně se těším na další případy, které na Charlie čekají. A v co doufám (a co je ta nedokonalost, které mě jako oblíbence detektivek trošku zklamala), je šance, která by umožnila čtenáři ulovit vraha dřív, než to udělá Charlie. Ráda s detektivy soutěžím a chytám se všech podezřelých situací či dialogů. Zde na to bohužel nebyl takový prostor, čtenář do posledních stránek vůbec netuší, kdo je vrah. Vše mu dojde vlastně až ve chvíli, kdy to dojde Charlie. Možná jsem jen četla nepozorně a nevšimla jsem si jasných vodítek, ale i přesto se mi zdá, že jich zde příliš nebylo (byly zde vůbec nějaké?). Uznávám, že i tak je to nesčetněkrát lepší než by tomu bylo naopak. Znát vraha na první stránce? Proč?

Maminčin mazánek je úchvatným startem nové série, které se budu ráda držet. Přečteno během několika hodin.

"A jak rozeznala měkké křivky svého nejmladšího syna, Richardovu půvabnou mrtvou tvář, uviděla jasně rudý, rozšklebený šrám na jemné kůži jeho krku, ucítila vlhkost jeho krve ve svých vlasech i na ramenou. Hlas byl teď hlasitější, vysmíval se jí. "Maminčin mazánek. Maminčin mazánek.""
(úryvek z knihy str. 6)

maminčin mazánek
Autorka recenze: Kristýna Bednářová