Recenze Manolito vytahuje špinavý prádlo - Elvira Lindo (Táňa Moučková)

8. 7. 2016

Manolito vytahuje špinavý prádlo | Vtipné, svižné, oddechové

Manolito vytahuje špinavý prádlo je čtvrtou knihou úspěšné série o španělském chlapci Manolitu Brejlounovi. I tento díl je přímo nabitý zábavnými anekdotami a komickými situacemi. Manolito poprvé pozná lásku, kterou k němu zahoří nová záhadná spolužačka Melody Martínez. Dozvíte se také, jak se slaví španělské Vánoce a jak probíhá tradiční Jízda Tří králů, během níž Manolito na vlastní brýle uvidí svého otce převlečeného za Římana. Se svými nerozlučnými přáteli také se vydá na koledu, jejímž jediným výsledkem bude, že se mu ztratí mladší bratr Blbeček... Vše ale dobře dopadne a čtenáři se opět budou mít na co těšit v dalším díle.

manolito
Všechny encyklopedie, jak by Manolito řekl, jsem o klučinovi ze Španělska četla s úsměvem na tváři. Elvira Lindo dokáže pobavit všechny generace a nesejde vůbec na tom, že je tento příběh věnován zejména menším dětem. Čtvrtý díl nese název Manolito vytahuje špinavý prádlo a já jsem si před čtením nemohla pomoci a přemýšlela nad tím, co si pod tím mám představit. Líbí se mi, jak dává autorka v každém díle prostor i vedlejším postavám a nechává své čtenáře poznat každé tajemství .

Tentokrát s Manolitem prožíváme Vánoce a jeho denodenní trable s rodinou. Blbeček, jeho malý bráška, začíná lpět na Manolitovi čím dál tím víc a ať se k němu starší brácha chová jakkoliv, stejně je vždy na jeho straně. Autorka do příběhu zakomponovala i sebe, jakožto osobu, které se Manolito svěřuje a vypráví jí o svém životě – ano za to píše tyhle super knihy, které čtenáři po celém světě zbožňují.

Ten konec jsem vyslovil velmi tiše, protože máma ke mně vyslala jeden z těch pohledů, ze kterýho úplně zkameníš. To tě pak můžou zkoupat paleontologové z celýho světa. str. 17

Na další knihu Manolita jsem se těšila jako male děcko, které pořád otravuje své rodiče s otázkou: už? Elvira Lindo mě ani po čtvrté nedokázala zklamat, naopak si udržela laťku a dokázala mi, jak se u Manolita můžu skvěle odreagovat a pobavit. Knihy jsou napsány srozumitelně a chytrý humor, u kterého se všichni pobaví, jsem si zamilovala. Líbí se mi, jak autorka nedělá s ničím iluze a píše příhody z obyčejných životů, které většina z nás vede.

Překlad má na svědomí PhDr. Eva Šašková, které tímto velmi děkuji za skvěle odvedenou práci. Jazyk je přizpůsobem mluvě dnešních dětí, proto není překvapující, že se v knize objevují nespisovná slova, které příběhu dodávají na autentičnosti – čtenář se pak rychleji vžije do role malého dítěte. Celkový desing knihy je velmi poveděný a já musím, jako v každé recenzi na Manolita, zmínit, jak povedené jsou naše verze obálek. Za mě určitě palec nahoru.

Snažil jsem se dávt během vyučování pozor, ale bylo to nemožný. Takže jsem nastavil Manolita-automata a nechal jsem ho poslouchat pančelčino recitování poezie o měsíčku v noční košili. str. 61

Elvira Lindo vystudovala v Madridu žurnalistiku. Později pracovala v rozhlase i televizi jako hlasatelka, herečka a také jako autorka scénářů. Dnes z New Yorku pravidelně spolupracuje s nejvýznamnějším španělským deníkem El País. Svět ji zná hlavně jako autorku dětských příběhů o Manolito Brejlounovi, které byly vydány již ve více než dvaceti zemích a dočkaly se i seriálového a filmového zpracování. Kromě Manolita, dětské série o velmi zlobivé holčičce Olivii a několika dalších příběhů pro malé čtenáře, napsala i pět románů pro dospělé.

Pokud Vás má recenze zaujala a rádi byste si knihu přečetli, neváhejte! Pokud nezačnete přímo prvním dílem, rozhodně budete mít trošku zmatek v postavách, ale jelikož na sebe knihy dějově tolik nenavazují, nebudete mít problém se vžít do děje. Manolito je dítě jako každé jiné, má rád pozornost a vůbec se mu nelíbí představa, že by toho dostal bráška k narozeninám více než on. Věří své herecké kariéře, chtěl by pejska a nejraději má svého dědu.

Pančelka si předsevzala, že tohle ráno začne s takovejma těma počtama, který ti poškodí mozek na celej den. str. 30

Sečteno a podtrženo: čtvrtý díl ze série o Španělském chlapci se mi vryl do srdce a já nemou jinak, nežli celou sérii včetně tohoto dílu hodnotit pouze kladně. Čtení jsem si užila jako malá, smála se na celé kolo a dobře si oddechla. Manolito vytahuje špinavé prádlo je super čtení pro malé i velké, takže všem vřele doporučuji. Ode mne si knihu odnáší, jak jinak, 5 hvězdiček (a velmi se těším na další díl!).