Recenze Medová smrt - Hanni Münzer (Tereza Vintrová)

21. 4. 2017
Medova_smrt_3D

Věnováno ženám za II. světové války...

Místy až strhující příběh silných žen, které musely během druhé světové války bojovat o místo pro sebe a své nejbližší v zemi, která pro ně kdysi byla domovem a během pár měsíců se změnila v peklo, v Německu.

Příběh žen, které neváhaly nasadit vlastní život, aby zvrátily nepřízeň, kterou jim osud postavil do cesty. Příběh žen v odboji za druhé světové války, to a ještě mnohem víc je román Medová smrt.

Vztah mladé americké lékařky Felicity s matkou nikdy nebyl bez mráčku. Měly mezi sebou všelijaké neshody, ale nakonec se na sebe vždycky mohly spolehnout. Když matka zmizí právě ve chvíli, kdy má Felicity odvézt na letiště, je to rozhodně důvod k obavám.  Po krátkém, ale intenzivním pátrání Felicity zjistí, že matka odjela do Říma. Na nic nečeká a vydává se za ní. Asi ani v nejtemnějším snu by ji ale nenapadlo, co se v Itálii dozví o své rodině a jejích osudech během druhé světové války.

V Římě najde Felicity matku s nervy na pochodu a deníkem po babičce Marii, která nedávno zemřela. Doufá, že babiččino vyprávění vysvětlí nejen matčin náhlý útěk do Evropy, ale i složitý vztah, který mezi sebou ženy měly. Při jeho čtení nahlíží do osudů svých nejbližších v jiném století, v jiné zemi, ale především ve velmi složité době. Dozvídá se, že babiččina matka byla slavná operní pěvkyně Elisabeth Malpran, která ve své době oslnila i samotného Hitlera. Nebýt židovského manžela, lékaře Gustava, a nástupu nacistického režimu k moci, jistě by její do té doby bezstarostný život pokračoval až k hvězdným výšinám největších operních div dvacátého století.

Když však počátkem třicátých let Gustav beze stopy zmizí a Elisabeth je nucená sama se postarat o dvě děti, kariéra jde stranou a na řadu přichází povinnosti k rodině a k Říši. Existenční důvody ji velmi brzy přivedou do náruče vysokého nacistického činitele, což později zpečetí nejen její osud, ale především osud starší dcery Deborah, z níž se později stává Marie, Felicitina babička.

Medova smrt
Musím přiznat, že Medová smrt pro mě byla zpočátku docela oříšek. Chvíli mi trvalo, než jsem se začetla a zvykla si na autorčin styl, který je poměrně prost přímé řeči a dal by se charakterizovat spíše jako ryze vyprávěcí. Příběh sice začíná v současnosti, ale ta je spíše jen jakýmsi rámcem, který uvádí a nakonec i uzavírá osudy dob dávno minulých. Jádrem knihy je nejprve příběh slavné Elisabeth a později její dcery Deborah, která se během druhé světové války ocitne na obou stranách barikády. V načančané společnosti vysoce postavených nacistů, kam by ji jako poloviční Židovce měl být vstup zakázán, ale i na straně židovského odboje, kam se dostane náhodou a nakonec se v něm cítí jako ryba ve vodě.

S pomocí přítelkyně Marlene, jedné z vedoucích postav odboje v Polsku, pochopí zrůdnost režimu, jenž jí poskytuje blahobyt, který je všem ostatním zapovězen, a začne proti němu bojovat. Je mladá, krásná a nebojí se za pravdu položit život, ten je však nakonec to jediné, co zůstane ušetřeno, vše ostatní je nucena obětovat.

Román je založen na velmi silných ženských postavách, byť vám zprvu bude většina žen připadat jako naivní, hezké loutky, velmi brzy vystrčí růžky a ukáží nevídanou odvahu. Autorka velmi umně zpracovala vývoj postav od bezstarostných žen, přes vášnivé milenky, až po odvážné bojovnice za lepší zítřky. Výborně buduje i atmosféru strachu a napětí, které pozvolna prostupují celou knihou, a které byly pro tehdejší dobu tak typické.

Nač jsem si zprvu nemohla zvyknout, mi nakonec vůbec nevadilo a naopak jsem chápala funkčnost stylu, na němž je román vystavěn. Oceňuji také výběr postav, které jsou jednak velmi různorodé (všichni nejsou jen černí nebo bílí, což je nešvar mnoha knih, které se věnují problematice druhé světové války), a nachází se mezi nimi i mnoho historických postav, které dodávají knize na autentičnosti. Kde autorka použila fantazii je dost často poznat i reálný předobraz hrdiny. V románu najdeme i pár „českých stop“, které mě osobně potěší vždy a všude. Nesmím zapomenout ani na jakési vedlejší poselství knihy o rodičích a dětech, neboli o tom, jak moc nás samotné ovlivňují události, kterých jsme sami nebyli svědkem, ale významně poznamenaly naše rodiče, což se později odrazilo na jejich vztahu k nám. Občas bývá dost těžké chápat jednání jiných lidí, tím méně těch nejbližších, když neznáme všechny okolnosti.

Co dodat závěrem… Zaujalo mě, co o knížce řekla samotná autorka, Hanni Münzer, v rozhovoru pro nakladatelství Omega „kniha líčí utrpení války z pohledu žen, protože kvůli mocným mužům vždy nejvíce trpí ženy a děti. Muži umí zabíjet ženy a děti a sami přežijí. Ženy žádnou válku nechtějí a nikdy nechtěly. Chtějí chránit životy, chránit svou rodinu a být silné pro své děti. To je jejich boj. Ženy jsou ty, které odklízejí trosky. To je důvod, proč jsem knihu věnovala ženám odboje za 2. světové války.“

Onehdy, když jsem byla v Londýně, všimla jsem si nedaleko Trafalgar Square černého památníku věnovaného Ženám II. světové války. Tenkrát mě napadlo, kolik památníků tohoto typu už člověk viděl, a jak moc je důležité, aby se nezapomnělo (obzvlášť v dobách jako je ta, v níž teď žijeme), ale žádný nebyl věnován přímo ženám. Knihu Medová smrt považuji za takový malý, kapesní pomník ženám druhé světové války, který svému většímu, londýnskému sourozenci rozhodně nedělá ostudu! Už teď se těším na druhý díl, který by se měl více zaměřit na Marlene, jednu z vedlejších postav Medové smrti, a dokonce i na připravovaný seriál na motivy obou knih.

Autorka recenze: Tereza Vintrová
Hodnocení: 75%
Medova smrt_2