Recenze Mladý mesiáš - Anne Rice ( Táňa Moučková)

31. 5. 2016
1116-mlady-mesias
Svatou zemí zmítají nepokoje a sedmiletý Ježíš s rodinou opouští Egypt a vydává se na nebezpečnou cestu domů do Jeruzaléma. Během cesty chlapec přemýšlí o záhadách, které obklopily jeho narození. Román Anny Riceové, vycházející z evangelií a Nového zákona, je brilantně napsaný. Spojuje hlasy přítomnosti a Ježíšova slova, pomocí nichž se Ježíš snaží pochopit svůj neobyčejný život a vypráví svůj příběh.

Nejsem věřící a nikdy by mě nenapadlo, že se pustím do knihy, jako je Mladý Mesiáš. Avšak zvědavost mě přemohla. Chtěla jsem vědět, jak si autorka poradila s tak těžkým tématem - hlavně když je autorkou knih jako je například Interview s upírem. Příběh o Ježíšovi je žánrově z jiného soudku a přijde mi, že má generace si na knihy s biblickým podkladem nepotrpí. A proto jsem se pustila do knihy, o níž jsem toho moc nevěděla a doufala, že mě překvapí a něco málo si z ní odnesu.

Ze začátku jsem měla velký problém vžít se do příběhu. Nechci říci, že by to bylo nudné, ale prostě jsem si čtení neužívala. Jelikož toho o Ježíšovi moc nevím, bylo tam na mě až přespříliš jmen a nových informací -  nebo spíše pojmů - kterým jsem nerozuměla. Musím však ocenit autorčinu práci a výzkum, do kterého se při psaní této knihy ponořila. Při vydávání musela očekávat různorodou kritiku od lidí, kteří jsou silně věřící. Dle mého se zhostila pozice autorky o dospívajícím Ježíšovi s úctou a pokorou. Povedlo se jí vykreslit tehdejší dobu, ke které sladila i jazyk a charaktery hlavních postav.

Příběh začíná v Alexandrii, Ježíšovi je sedm let a je obdarován zvláštní silou. Při taškaření s kamarády dokázal jedním prokletím zabít místního hromotluka a následně ho zase oživit. Rodiče Marie a Josef mu neříkají úplnou pravdu a on to ví. Po této události se Josef rozhodne, že už je načase vrátit se domů. Jenže to nemá na svědomí Ježíš, děje se ještě něco jiného. A tak Ježíš opouští Alexandrii, nechává za sebou svého učitele a Filóna. Celá rodina je připravena odejít. Cesta lodí bude dlouhá, ale Jeruzalém a majestátný Chrám za to stojí. Konečně budou doma a oslaví Pesach i s ostatními příbuznými.

mladý mesiáš
Tam, pod hvězdami, jsem se zaposlouchal do pěvu města i do Kleofášova zpěvu a usnul jsem. Vždyť říše snů byla tím nejvzdálenějším místem, kam jsem mohl jít. str. 49

Pro mě kniha symbolizuje příběh o návratu domů a silném vlastenectví. Ježíš a jeho rodina byli velmi hrdí na svůj původ a líbilo se mi, jak autorka vykreslila jejich oddanost Pánu. Je důležité zmínit, že se jedná o poutavé vypravování toho, co bylo ještě před tím, než se stal Ježíš - dalo by se říci - slavným. Rozhodně toho měl na bedrech mnoho, a jakožto malý chlapec se činil. Po přečtení knihy jsem si rozšířila obzory a konečně mohu říci, že toho o Ježíši něco málo vím.

Pokud bych měla vybrat skupinu lidí, kterým bych knihu doporučila, bylo by to těžké, protože to rozhodně není úplná oddechovka, u které se pobavíte. Jestli si z knihy chcete něco odnést a přečíst si něco nového a neotřelého, jen do toho! Každému se líbí něco jiného, proto musíte sami zvážit vaše nadšení pro podobné žánry. Velkým plusem knihy je, že nespadá do žádné věkové kategorie. Mladí i dospělí si v ní najdou to, co hledají.

Překlad má na svědomí Petr Štitka. U nakladatelství Omega jsem zvyklá na skvělý překlad a celkově skvělý design knih. Obálky bývají jednoduché a přesto poutavé, to platí u Mladého Mesiáše dvojnásobně. Líbí se mi i volba stránek - z čistě bílých mě mnohdy bolí oči. Na obale knihy mě upoutala věta „Knižní předloha filmu“, protože jsem o něm ještě neslyšela a hlavně filmy tohoto žánru nevyhledávám. Po přečtení jsem změnila názor a myslím si, že i stejnojmennému filmu dám šanci.

Zaplavil mě příjemný pocit, nepopsatelný klid v srdci. Pomyslel jsem si: Celý svět je božím Chrámem. Vše, co bylo stvořeno, je jeho Chrámem. str. 224

I když jsem již autorčin výzkum zmiňovala, nemohu jinak, nežli se k tomu vrátit. Obdivuji její píli a snahu v něčem, co jí baví a naplňuje. Na konci knihy je místo na její poznámky, které jsem, přiznám se, četla ještě před samotnou knihou. A o to více jsem si všechno vychutnala. Vím, že mnoho věcí podložit skutečností nelze, ale už jen vědomí, jak se toho autorka snažila, dává knize ohromnou výhodu a větší šmrnc.

Jak na mě Ježíš, hlavní protagonista této knihy, působil? Asi jako každý sedmiletý hrdina, který se pere se svým osudem a navíc se snaží přijít na to, jaký je jeho dar a proč se od svých vrstevníků tolik liší. Nejvíce jsem si v příběhu oblíbila jeho sestřenici Malou Salome a strýce Kleofáše. Mám špatnou paměť na jména, ale nečekala bych, že mi bude dělat takový problém vyznat se v Ježíšově rodině.

Anne Rice je americká spisovatelka hororových a fantasy knih. Má širokou základnu fanoušků a její knihy patří v USA mezi nejprodávanější. Ovlivnila jimi i gotické hnutí. Publikovala také několik knih s tematikou sadismu a masochismu. Narodila se jako druhá dcera katolické irsko-americké rodině. Její rodné jméno bylo Howard Allen O'Brien Rice, ale od prvního dne ve škole si jej změnila na Anne Rice. Její sestra Alice Borchardt je také horor/fantasy spisovatelka.

Otevřel jsem oči. Něco mě opustilo – tak jako z člověka na pláži stéká voda. Jako by to někdo táhl pryč takovou silou, která se nedá zastavit. Ať už to bylo cokoliv, bylo to pryč. str. 86

Mladý Mesiáš je skvělá kniha, kterou rozhodně doporučuji, ať už jste věřící či nejste. Pokud si myslíte, že to není Váš šálek kávy, dejte knize šanci. Když jsem se do ní pouštěla, něco málo jsem očekávala a po dočtení knihy uznávám, že jsem ve všech směrech spokojená. Anne Rice má velmi dobrý styl psaní a líbí se mi, jak barvitě  popisuje život v tehdejší době. Ode mě si kniha odnáší pěkné 4 hvězdičky.