Recenze Mořeplavec - Diana Gabaldon (Dominika Tlapáková)

16. 11. 2017
Moreplavec_3D new

"Učinila jsem jeden krok a pak další. A náhle svět zmizel."

Na konci Vážky v jantaru opouštíme Claire a Jamieho na vrcholu Craigh Na Dun, kde si musí dát sbohem, kvůli jejich nenarozenému dítěti. Ve 20. století bez Jamieho prožila celých dvacet let, vychovala jejich dceru Briannu a stala se schopným chirurgem. Jenže celý její život byl poznamenán hlubokým smutkem, jelikož žila v domnění, že Jamie zahynul v bitvě u Cullodenu. Pak však Claire zjistí, že přežil, a tak se musí vrátit zpět. Je odhodlaná se vrátit ke své životní lásce za každou cenu. Tentokrát však plánuje v 18. století zůstat nastálo...

"Bože, daroval jsi mi vzácnou ženu. Jak já ji miloval!"

Konečně jsme se dočkali  třetího dílu bestsellerové knižní série Cizinka. Jelikož jsem velkým fanouškem, tak se předem omlouvám, kdybych se moc rozplývala nadšením. Ale autorka Diana Gabaldon i v Mořeplavci potvrzuje své mistrovství a nemalou dávku fantazie. Myslela jsem si, že když se naše ústřední dvojice rozdělí, že mě to už bavit nebude, ale opak byl pravdou. Velmi mě bavilo číst o životě Claire ve 20. století - jak žila s Frankem, co vše ji potkalo a jak Brianna vyrůstala. Nicméně tyto pasáže byly pouze retrospektivní. Děj se odehrává v roce 1968, kdy Claire zjistí, že Jamie přežil a následně se ho snaží vypátrat. Kapitoly jsou prolínány s Jamieho stranou příběhu. Dozvídáme se o tom, co ho potkalo po bitvě u Cullodenu a že toho nebylo málo. První část knihy, než se Claire vrátila zpět do minulosti, jsem hltala jedním dechem. Byla jsem napjatá jako struna a hlavně jsem se už nemohla dočkat, kdy se konečně po letech setkají.

"Před dvaceti lety jsem hodila minulost za hlavu. Bylo to to nejtěžší, co jsem kdy udělala."

Ale i druhá část knihy je neméně zajímavá. Jak už název napovídá, Claire s Jamiem se vydají na plavbu přes oceán. I když mi tato pasáž občas přišla místy zdlouhavá. Ale nic netrvá věčně, tak jsem se zanedlouho prokousala k pro mě zajímavějším částem. V současné době se v USA vysílá třetí série Cizinky právě na motivy této knihy.

20171112_142634
Musím říct, že jak seriál, tak i kniha, mě víc baví Mořeplavec než Vážka v Jantaru. Je to jen můj subjektivní pocit, éra ve Francii mě moc nenadchla. Obecně jsem nejradši, když se děj odehrává ve Skotsku. Nenechte se prosím odradit tloušťkou knihy, protože prožít všechna dobrodružství s Claire a Jamiem se rozhodně vyplatí.

Na knize, respektive celé sérii, se mi líbí to, že to není klasický historický román. Nechápejte mě špatně, té historie tam je habaděj, ale kniha obsahuje i sci-fi prvky, konkrétně cestování v čase. Tímto pro mě autorka stvořila kouzelný příběh, ke kterému se budu ráda vracet. Na novém vydání od nakladatelství Omega se mi také líbí jeho grafické zpracování, hlavně vsadka hned na začátku knihy, zobrazující jakési historické okénko seznamující čtenáře s historickými fakty doby, do které je děj zasazen

Autorka recenze: Dominika Tlapáková
20171112_142933