11. 12. 2017
Moreplavec_3D new

K vášnivému setkání Claire s Randallem došlo již dávno. Před dvaceti lety cestovala Claire zpět v čase do 18. století a do náruče galantního Skota jménem Jamie Fraser. Pak se vrátila do svého století, aby porodila jeho dítě. Věřila, že v tragické bitvě u Cullodenu zahynul. Přesto na něj nikdy nezapomněla, A její tělo po něm ve snech stále touží.Pak Claire zjistí, že Jamie přežil. Vrací se k němu a je odhodlaná zůstat s ním v jeho době. Claire si musí zvolit svůj osud a najít odvahu čelit vášni a bolesti, které ji čekají. A také životu nebezpečným intrikám rozpoutaným v rozděleném Skotsku. Čeká ji nebezpečná cesta do neznáma, která navždy zpečetí, nebo definitivně zničí jejich lásku.

Můj názor:

Stejně jako mnoho jiných jsem se i já nemohla dočkat, až si přečtu něco o dalších dobrodružstvích Jamieho a Claire.  Předchozí díly jsem slupla na posezení navzdory jejich postupně se zvětšující buclatosti, takže už dopředu jsem si byla jistá, že mě čeká spousta úžasných stránek a namožená zápěstí.

Od chvíle, kdy se na kopci Craigh na Dun Jamie a Claire museli rozloučit před blížící se bitvou u Cullodenu, uplynulo již dvacet let. Claire prošla kameny zpět do své doby, kde vychovává Jamieho dceru Brianu a Jamie odešel zemřít do bitvy, o které věděl, že je předem prohraná…

V Mořeplavci jsem si díky tomu, že se hlavní hrdinové rozdělili, užila nejen daleké cesty, ale hlavně dvě časové roviny. Část příběhu jsem sledovala Claire v „budoucnosti“ a Jamieho v „minulosti“. Pochopitelně bylo jasné, že se jejich cesty opět protnou a já se nemohla dočkat, až ta chvíle nastane. Nebylo to ale proto, že by každý zvlášť prožívali nudné okamžiky. Obzvlášť Jamieho kapitoly byly pro mě neodolatelné. Život Claire v budoucnosti mě až tak neuchvátil, nejspíš proto, že na rozdíl od Jamieho prožívala celkem běžný život – výchova dítěte, studium, práce v nemocnici, manželské problémy - prostě život současné ženy :). To Jamie si užíval bitev, vězení, útěků a jiných nebezpečí - ne že bych mu to záviděla nebo přála, ale četlo se to o poznání lépe a bylo to napínavější.

tumblr_o5g6bzsdTv1u4nsl2o1_500
Pak konečně nastala ta kýžená chvíle, kdy Claire zase prošla kruhem z kamenů. Zanechala svoji už dospělou dceru Brianu v budoucnosti a vrátila se časem za svojí láskou. Byla jsem zvědavá, jaký jejich vztah bude, přeci jen uplynulo dvacet let, kdy se neviděli. Každý žil nějaký život a počítali s tím, že už se nesetkají. V průběhu těch let se mohlo stát hodně věcí a taky se stalo – věcí, které je mohly jako pár rozdělit nebo pevněji spojit. Oba se změnili, čekalo je tedy nové poznávání sebe navzájem.

Krom těch dvou jsem se ve Skotsku znova setkala se spoustou už známých postav a davem neznámých. A opět mě paní autorka okouzlila jejich zpracováním a živostí. Lidé v jejích knihách jsou prostě úžasní. Vždy realističtí, dobře podaní s propracovanou osobností a zajímavým životním příběhem. Nejvíc jsem si oblíbila anglického šlechtice a důstojníka Johna Greye, který měl na Jamieho osud vliv více než velký. Setkání s některými již známými osobami bylo i velkým překvapením. Obzvlášť, když jsem se dozvěděla, jakou roli v příběhu jim paní autorka přisoudila.

Část těsně po návratu Claire se odehrávala ve Skotsku, ale hrdinové tam opět dlouho nevydrželi. Sotva jsem s nimi stihla navštívit sídlo na Lallybrochu a už se hnali zase dál. Paní autorka jim prostě nedopřávala klidu. Jak název knihy napovídá, vedla jejich cesty přes moře. Na lodi Artemis se dostali až na Haiti. Pochopitelně byly závažné důvody pro jejich odjezd a plavba byla vše, jen ne klidná a pohodlná…

MaryRose_457x370
Kniha Mořeplavec vám rozhodně nudu nepřivodí. Stránky ubíhají jako zběsilé a ani si nevšimnete, že jich je více než tisíc. Jediná nedobrota, která mě postihla v souvislosti s knihou, je lehce namožený palec od držení knihy při čtení v posteli a taky unavené ruce ze šaliny. Kniha je cvalík, ale za trochu námahy příběh v ní stojí. Paní autorka se, ještě více než v předchozím dílu, nedrží pouze hlavní dějové linie, ale přidává spoustu drobných odboček, které s dějem zdánlivě vůbec nesouvisí. V podstatě by se dalo říct, že používá různou „vatu“, kterou kniha nabobtnala, jak dobře nacpaný polštář, do takových úctyhodných rozměrů. A ona ji skutečně používá. Při prvním čtení to však vůbec nevypadá jako vata.

Paní Gabaldon dokáže totiž knihu vycpat tak, že se mi to zdálo ještě málo a ještě bych klidně přicpala trochu navíc. Tyhle různé odbočky od příběhu, zážitky jednotlivých postav a jejich vypravování z minulosti (nebo budoucnosti, v případě Claire) mě opravdu bavilo číst. Dozvěděla jsem se díky tomu, jaké byly osudy hlavních hrdinů, když byli každý zvlášť. Otázka je, co to udělá při vícenásobném čtení. Ale vzhledem k tomu, jak kvalitně paní Gabaldon píše, si myslím, že to neudělá nic a kniha bude stejně dobrá, jako ty ostatní.

Na knize jsem nemohla neobdivovat dlouhé a přirozené dialogy. Postavy si mezi sebou povídají takovým způsobem, že se mi i ten nejbezvýznamnější rozhovor zdál zábavný a důležitý. V některých knihách občas působí rozhovory uměle a nepřirozené, ale toto se paní autorce vytknout nedá. Dialogy mezi jejími postavami jsou jedním z nejdůležitějších a nejkvalitnějších prvků příběhu.

Líbí se mi také nijak nepřeháněná romantická linka příběhu, která je v té správné míře střídána dobrodružstvím a napínavými okamžiky. Příběh pěkně zapadá i do historických událostí v té době, takže se člověk i něco málo dozví o skotských dějinách. Užila jsem si skotských dešťů, divokých bouří na oceánu i horkého podnebí v jižních mořích. Příběhu prostě nic nechybí a není mu co vytknout. Jediné negativum, které se mi podařilo objevit, je to, že je svazek opravdu obrovský a těžký do ruky, pokud knihu nosíte s sebou. Zase mi ale vydržel o to déle :).

Myslím, že knihu je celkem zbytečné jakkoliv doporučovat :) Pokud jste totiž s touto sérií už začali, pochybuji, že si necháte tento třetí díl utéct. Pokud jste ještě nezačali, doporučuji si přát všechny tři díly pod stromeček a zaručuji vám velmi příjemné čtení mezi vánočními svátky.

1920x1080px_slide_kino_Moreplavec
Autorka recenze: kateřina Miklíková