Logo

Recenze mozek teenagera - Frances E. Jensen (Slavka Čubanová)

3. 2. 2016
mozek_teenagera_3D
Mozek teenagera slibuje podrobný popis toho, co se děje v mozku našich dětí v období, které nazýváme puberta. Autorka je uznávaná neuroložka a navíc je také matka dvou synů - teenagerů. V knize vychází ze svých zkušeností s výchovou a dává je do souvislosti s nejnovějšími výsledky výzkumu v oblasti fungování, struktury a kapacity mozku náctiletých. 
 
 
Frances R. Jensen je uznávaná neuroložka. Z knihy je jasné, že svou práci miluje a drobné pokusy a experimenty dělá i ve svém okolí a doma. Její práce souvisí s mozkem a jeho vývojem, proto si dokáže spojit chování svých synů s reakcemi v jejich mozcích. Na téma teenageři a jejich mozek pořádá přednášky a k nám se teď dostala její kniha.
 
Publikace mě velmi zaujala. Pracuji s náctiletými studenty a vím, jak různě mohou za určitých situací reagovat na jisté podněty. Proto jsem po knize velmi ráda sáhla. Navíc jsem matka. Moje dcera se už dnes občas projevuje mírně iracionálně. Doufala jsem, že dostanu návod, jak tyto stavy zvládat, a jak se s nimi naučit pracovat.
 
Kniha je rozdělená do kapitol jako  - když se dítě stane teenagerem, spánek, alkohol, kouření, duševní nemoci. V každé kapitole se pak autorka věnuje popisu probíhajících změn v mozku a s tím souvisejícím chováním. Jde o naučnou literaturu, ale nemusíte se bát, že byste nerozuměli obsahu. Vše je napsáno srozumitelně i pro nás laiky. Navíc je kniha prošpikovaná historkami z autorčina života, ale i klinické praxe. Je škoda, že v knize chybí přehledný obsah. Občas bych se ráda k některé kapitole vrátila a pročetla ji znova. 
 
teenage
"Přitom je mozek adolescenta plný paradoxů. Má šedé hmoty na rozdávání (její neurony tvoří základní stavební hmotu mozku) a naopak nedostatek bílé hmoty (spojovací materiál, který se stará o to, aby informace efektivně plynuly z jedné části do druhé). právě z toho důvodu se mozek teenagera podobá novému modelu Ferrari: je přímo "nabušený" výkonem, ale není ještě řádně "zajetý". Motor jede na plné obrátky, ale řidič nemá jasnou představu, kam chce jet. Tento paradox má za následky rozporuplné vnímání teenagerů ve společnosti. Míváme tendenci předpokládat, že když někdo vypadá jako dospělý, bude takový i po mentální stránce. Náctiletí chlapci se holí a dívky mohou v tomto věku otěhotnět, ale z neurologického pohledu ještě nemají mozky připravené na hlavní dějství - svět dospělých. " (str. 29)
 
Čtení knihy mě bavilo. Nejvíc mě zaujaly popisy jednotlivých výzkumů, které studovala. Jednalo se o pokusy reakce mozku na různé podněty z vnějšku. Škoda jen, že autorka nenechala odkazy, kde se dají pokusy dohledat. Poučné byly i jednotlivé kapitoly, které popisují reakci mozku teenagera na stres, spánek,  a jeho rozhodovací schopnosti atd. 
 
Doporučuji ji k přečtení všem pedagogům i rodičům. Poznáte proč vaše děti dělají ty nepochopitelné věci a jak se k nim postavit. Najdete tam plno příkladů, jak se zachovat například když se dítě nechce učit, začne kouřit, potýká se s alkoholem atd. Nejvíc se mi líbila poučka, kterou používám. Než něco řekněte - napočítejte pomalu do deseti. Za tu krátkou dobu se uklidníte a nebudete mít potřebu křičet. 
 
Autorem recenze je: Slavka Čubanová
 
Vytisknout stránku Poslat odkaz na e-mail
highslide