Recenze Nejchladnější dívka ve Městě Chladu - Holly Black (Anita Gingerová)

24. 4. 2017
"Na této straně hrobu jsme pouhými vyhnanci, na té druhé občany." Henry Ward Beecher

"Tana se probudila ve vaně se skrčenýma nohama a tváří přimáčknutou na chladném kovovém kohoutku..." Hodně nepříjemné rozjímání, ale pro Tanu byla tato neobvyklá spací poloha záchranou. Nedozvíme se proč zrovna ona měla to štěstí a jak se dostala do té zatracené vany, můžu vám ale prozradit, že ta zatracená vana se sprchovým závěsem Taně zachránila život. To je pak člověku úplně jedno, jaký měl ten závěs vzor.

Večírky táhnoucí se přes celou noc v zamčeném domě se zatlučenými okenicemi jsou ve světě od Holly Black běžnou součástí podivného života. Že by se studenti v bytech zamykali, aby v alkoholovém rauši nevyvedli nějakou koninu na zahrádce protivného souseda? Nene, důvod je pouze z bezpečnostních důvodů. Co by se mohlo po setmění v černočerné noci stát?

nejchladnejsi_divka_ve_meste_chladu_3D
"Žena, která přemýšlí, spí s příšerami." Adrienne Rich

Tanu po probuzení čeká obrovský šok. V domě jsou místo jejích akčních přátel bez ladu a skladu poházená mrtvá vysátá těla. Sériový vrah? Upíři! Už víte, co se stane v noci v odemčeném domě? Jak mohl být někdo tak hloupý, že nezkontroloval všechna okna? Tana postupně prohledává místnosti, dává si pozor, aby nenatrefila na někoho Chladného, nechce přeci, aby jí nakazil nebo zabil. V jedné z ložnic nachází Aidana přivázaného k posteli. Představuje závěrečný chod v bohatém upířím menu? A proč je v rohu místnosti v řetězech ten mladý upír?

Začátek chladného příběhu je už od první stránky stoprocentní teen akční trhák s upíří společností. Mladá dívka jako jediná nenakažená přežije brutální krvavé hody, zachrání svého ex-přítele a nepochopitelně se zachová, když s sebou z místa činu odváží i Chladného Gavriela v kufru auta. Gavriel své schopnosti předvede hned na první zastávce u benzínky, kdy bez sebemenších problému opustí své okovy. Trošku mě zarazilo, že přes sto let starý upír vysedává s mladou holkou na benzínce. Pak už mě nezarazilo nic.

Důležité je zapomenout na všechny knihy, filmy a seriály, které jste na téma upíři četli či viděli. Nesmíte tento příběh spojovat s žádným jiným. Nekruťte očima a netvrďte, že není možné to, co se v knize děje. Ano, v reálném světe to možné opravdu není, ale tady máme svět jiný. Temný, krutý, chladný a s nádechem sladké krve. V okolí měst jsou vybudovány tzv. Města chladu. Do Měst chladu se dobrovolně seskupují lidé, kteří chtějí žít v blízkosti upírů, chtějí se stát upíry nebo jsou jen nakažení a čekají na další krok svého osudu. Původním záměrem Měst chladu bylo vytvoření uzavřeného prostoru, kam lidé zavřou všechny upíry. Určitě hádáte správně, že právě tam má naše podivná trojice namířeno.

nejchladnejsi_divka_ve_meste_chladu_3D
Hrdinové zažívají podivné věci už během cesty do nejbližšího města Chladu. Příběh je vyprávěn z pohledu třetí osoby, známe tedy detaily života nejen Tany, ale i Aidana a Gavriela. Dokonce i několika dalších osob. (Nemůžu vyslepičit vše.)
Upírského dobrodružství, chladu a smrti si v této knize vychutnáte dostatek. I když jsem tvrdila, že kniha se rozjíždí jako snová představa teen upírských nadšenců, nemusíte mít strach, že tomu bude i nadále. Mě osobně celý příběh dost překvapil, předem jsem knize nedávala moc nadějí a neřekla bych, že má šanci zařadit se mezi knihy v mé knihovně. A ejhle, už je tam.

Jsem ráda za nápad Holly Black oprášit tohle hodně psané téma a dát mu nový vzhled. Rozhodně se u knihy nudit nebudete a její mírně otevřený závěr je další obrovské plus pro představivost každého z nás. Můžu vám Nejchladnější dívku ve Městě chladu vřele doporučit. Jestli si chcete dát pauzu od detektivek, složitých příběhů a nechat se unést do nového neprobádaného světa, Město chladu vám své brány rádo otevře. Protože dostat se dovnitř není oproti cestě ven vůbec nic složitého....

"O nikom neříkejte, že je šťastný, dokud nezemřel." Aischylos