Recenze Nejhorší noční můra - Brenda Novak (Zdeňka Suchá)

24. 10. 2017
Nejhorsi_nocni_mura_3D
První díl elektrizující nové série Brendy Novak, autorky bestsellerů New York Times. PÁTRÁNÍ PO SÉRIOVÉM VRAHOVI Evelyn Talbot ví, že psychopat může vypadat naprosto normálně. Bylo jí teprve šestnáct, když jí její přítel Jasper věznil a mučil, a opustil ji v domnění, že je mrtvá. Nyní je respektovanou psychiatričkou, která se specializuje na myšlení zločinců, Evelyn pracuje v Hanover House, léčebném zařízení s maximální ostrahou, které se nachází v malém městečku na Aljašce. Má rozpory se seržantem Amarokem, který je přesvědčen, že Hanover je pro místní obyvatele hrozbou, i když osobně je ke krásné Evelyn velmi přitahován a hrozí, že se jeho svět převrátí vzhůru nohama. ZAČÍNÁ PRCHAT PŘED SVOU MINULOSTÍ Život ve městě se změní v noční můru poté, kdy je nalezeno zmrzačené tělo místní ženy. Pro Amaroka je to důkaz, který potřeboval: Hanover se musí zrušit. Evelyn má důvod k obavám, že se jí tento zločin osobně dotýká, že vrah, který jí straší ve snech, si jí opět našel, a že život, který si tak pečlivě vybudovala, už nikdy nebude takový, jaký byl.

Vítejte na Aljašce, kde se postavilo i proti nevoli jejím obyvatelům místo, kde jsou zavření ti nejhorší zločinci. Hanover House se zaměřuje na psychopaty, které pod svým dohledem studuje Evelyn Talbotová. Sama byla v mládí jedním takovým napadena. Člověk, který byl zdánlivě obyčejný, napadl ji a málem ji zabil. I po letech se s tím vyrovnává a to i díky vězňům, které zkoumá. Jenže co když se vrah vrátil, aby dokončil své dílo? Je za nalezenou mrtvou ženou opravdu Jasper? A co to celé vyvolá mezi obyvateli městečka, kde už tak má problémy?

Další pecka z nakladatelství Omega

Nejhorší noční můra vás k sobě přitáhne už jen samotným názvem. Obálka to celé jen podtrhuje. Všude bílo jak ten aljašský sníh a jen silueta ženy v níž je vyvedena spoře osvětlená ulice v sněhové bouři.
Příběh sám o sobě láká svým prostředím. Ať už to, že se odehrává na Aljašce nebo přímo v Hanover House - klinice pro duševně choré seriové vrahy. K tomu připočtěte statečnou přeživší hlavní hrdinku, která byla obětí jednoho takového maniaka. Když se pak na scéně objevuje mrtvola, která vyvolává otázky, zda se vrah nevrátil, či to neudělal někdo z chovanců zařízení, máme perfektní úvod pro čtení.

Vražda není jen o chtíči a násilí. Je především o posedlosti.
      Ted Bundy - seriový vrah, násilník, únosce a nekrofil

Hned na začátku knihy se dovídáme, co se stalo Evelyn. Jak přežila řádění Jaspera, jejího tehdejšího přítele. Pak o dvacet let později poznáváme jinou Evelyn. Je stále vyděšená, ale dokáže své démony celkem uhlídat. Vede kliniku pro duševně nemocné seriové vrahy Hanover House, kde je zkoumá. Chce přijít na to, co je vede k jejich odporným činům. Za tímto účelem dá přivézt i Garzu. On dosáhl nejvyššího možného bodování v tabulce a splňuje veškeré požadavky na prvotřídního psychopata.
Do toho všeho se objeví mrtvola ženy. Tedy najdete se jen její hlava, která je díky Evelyn identifikovaná jako pracovnice Hanover House. Mohl se Jasper vrátit a pohrozit jí, že tak dopadne? Byla to jeho specializace, že nejprve mučil a pak teprve vraždil. Nebo se mohl nějakým záhadným způsobem dostat jiný vrah ven z věznice, jak jí to naznačil Hugo? Jenže má mu věřit, když jí sám napadl při jednom z prvních sezení? To přeci není možné. Na bezpečnost se dbá v Hanover Hause především, jinak by zde ani nemohla stát.

Pěkné počteníčko a dobře napsané. Četlo se to samo. Já s jejím čtením měla problém jen tehdy, když u nás ve vesnici vypadla komplet elektřina a já si musela číst při světle svíček a baterce. To jsem knihu nakonec raději odložila a přešla na něco méně děsivého. Bydlíme v odlehlé části vsi, kde nejezdí moc auta a je to celkově klidné místo a při představě, že bych náhodou něco zaslechla, jsem byla vyděšená k smrti.
Evelyn jako taková byla příjemná. Se seržantem Amarokem se pouští do pátrání po vrahovi. Tím nám odkrývá i svou slabou stránku. To jak se vyrovnává sama se svými démony, které jí tento případ tak připomíná. Bojí se, že se Jasper vrátil a oprávněně. Ono, kdo by se nebál, když za okny zuří vánice, je období, kdy světla je přes den pomálu a za rohem vám stojí věznice s těmi největšími magory v zemi.
S Amarokem se proti tomu ale bojuje přeci jen lépe. Sám jí dává sílu se vyrovnávat sama se sebou, a i když má pramalé zkušenosti s vraždami, tak pomáhá zdatně i zde. Stojí za tím opravdu Jasper nebo jen někdo napodobuje jeho chování a snaží se tím Evelyn vystrašit?

Psychologie zde hraje opravdu hodně a já se těším na pokračování, které se pro nás chystá na příští rok.