Recenze Nejtemnější část lesa - Holly Black (Pavla Krejčí)

6. 3. 2016
Holly black
Temný les skrývá nejedno tajemství...

Víly a lesní stvoření vždycky patřily do pohádkových knih, kde dobro vládlo světu a pokaždé vyhrávalo. Báje, mýty či pověsti o nich vypráví různé spletité příběhy, ať smutné, šťastné nebo nebetyčně nadpřirozené.  Stále však patří do onoho tajemného světa kouzel, skryty mezi písmenky a řádky... Nebo ne?

Fairford, městečko, jež splňuje veškeré předpoklady pro místo plné záhadných skutečností, svou přitažlivou aurou popírá jakékoliv mylné názory i domněnky. V hlubinách Carlingského lesa leží ve skleněné rakvi rohatý chlapec, který zde po desetiletí spí, nehybný, téměř neživý, děsivě krásný a smrtelně přitažlivý. Hordy turistů se do Fairfordu sjíždí, aby chlapce viděly, vydaly se ve stopách bájných tvorů. Nikdo z nich však nepředpokládá, že ony bytosti zde ve skutečnosti opravdu přebývají, lákají zvědavé návštěvníky do svých pastí, okouzlují je a využívají jejich lidské vůle, pročež není divu, když se sem tam jeden zbloudilý zvědavec ztratí a již nikdy není spatřen.

"Když se vydáte do hlubin Carlingského lesa, přejdete zurčící potok, a dojdete až do míst, kde slunce svítí zřídkakdy, narazíte na velmi podivnou věc. Uprostřed palouku leží skleněná rakev a v ní spí chlapec. Z jeho hlavy  vyrůstají rohy a jeho uši jsou špičaté jako nože."

Obyvatelé Fairfordu žijí vedle nadpřirozených bytostí, Lidí větru, bok po boku, přestože s nimi málokdy přichází do kontaktu. Oprávněně se jich obávají a střeží se před jejich mocným vlivem a nebezpečím.

I Hazel Evansová společně se svým bratrem Benem žije ve městě od narození. Jako malí se proháněli po Carlingském lese, hráli si na udatné rytíře i jiné postavy, jimiž by se Hazel nejraději stala. Věděla, že Lidé větru nejsou mírumilovná stvoření, ale páchají zlo a velké obtíže. A tak se malá odvážná dívka s už ne natolik bojácným bratrem, nicméně věrným následovníkem,  vydávala po stopách lesních příšer a pomáhala jim k rychlému konci. Vše se však změnilo ve chvíli, kdy s Lidmi uzavřela dohodu, čímž zpečetila nejen bratrův, ale především svůj život. Lidé nic nežádají na oplátku jen tak...

"Sedm roků v našem hvozdě, na výčitky je už pozdě."

Jednoho dne se stane něco neočekávaného, co by Hazel, natož nikdo z Fairfordu nepředpokládal: rohatý chlapec spící v rakvi vytvořené ze slz se probudí. Hazel musí přehodnotit svá rozhodnutí a předpoklady, aby mohla znovu čelit  Lidem větru, musí se stát oním rytířem ze svých fantazií. Fairford ohrožuje nestvůra z lesa, rohatý chlapec Severin pobíhá po lesích a skrývá se, a samotná Hazel netuší, co ji čeká. Na povrch vyplouvají její dávná rozhodnutí, jež podstatně ovlivňují dění v lese i městečku. Jaká tajemství před ní stojí?

Mimo všední realitu, nesplněné sny i duševní boj se skutečností vznikl tajemně okouzlující příběh o tom, že ne všechno je takové, jak se zdá být, že vlastní já je mnohem složitější, a existují síly, kterým se lze jen těžko bránit... a přesto je možné bojovat a jít za svým přesvědčením, činit špatná i dobrá rozhodnutí, která rapidně ovlivňují směr životní cestičky.

Nejtemnější část lesa - Holly Black
Pohádky dokáží vzbudit sny o dobrodružství, odvaze i lásce, ale kniha Nejtemnější část lesa ukazuje i jejich druhou, mnohem odlišnější a děsivější tvář. Víly nejsou krásné sličně dívčiny s dobrotou v srdci, král všech kouzelných bytostí není mírumilovným pánem, jemuž leží na srdci klid a mír, ani neexistuje zaručeně kladná postava, která svou vírou ve vlastní schopnosti rozmetá všechny potvory na padrť a ze světa vymete všechno zlo až do posledního stínu.

Ačkoliv bylo zpočátku těžké se začíst do Hazelina příběhu, pravděpodobně zrovna nastalo období nesoustředěnosti a kdoví čeho ještě, postupně jsem se řádek za řádkem prokousávala hlouběji do vyprávění, do jeho středu. Vzhledem k menší početnosti stran bylo celkem na místě se do něj pořádně zakousnout, dřív než skončí, načež jsem trpěla nutkavou potřebou dorazit knihu co nejdříve, abych se konečně dozvěděla, jaké záhady se za vším skrývaly a podnětně zamotávaly mysl.

Nepopírám, že jsem občas očekávala jiné směřování příběhu. Na druhou stranu přišlo spoustu překvapujících odhalení, která mi žuchla na hlavu jako právě padlý anděl vyhozený z nebe. Každou otočenou stránkou mi do nervových zakončení běhalo čím dál více vzruchů, běda těm, kdož mi zasahovali do čtení, a tak kazili nadpozemský požitek směle konkurující božské ambrózii!