Recenze Nesmrtelní z Meluhy - Amish Tripathi (Šárka Kunštová)

14. 5. 2018
Nesmrtelni_z_Meluhy_3D
Oficiální anotace: 1900 před naším letopočtem. To, čemu dnešní Indové mylně říkají Harappská kultura.
Obyvatelé tehdejší doby tuto zemi nazvali Meluha – dokonalou říši, která existovala mnoho staletí před sjednotitelem Lordem Ramem, jedním z největších panovníků všech dob. Tato kdysi hrdá říše a čelí vážným nebezpečím a je pomalu ale jistě odsouzena k zániku. Obyvatelé navíc musí čelit nájezdům z východu, ze země Chandravanshis. A aby toho nebylo málo, zdá se, že Chandravanshis se spojil s lidem Nagas, podivně deformovanými lidmi s úžasnými bojovými schopnostmi.
Jedinou nadějí pro Suryavanshis je prastará legenda: Dosáhne-li zlo obřích rozměrů a zdá se být vše ztraceno, když se zdá, že vaši nepřátelé vyhráli, vynoří se hrdina. Ale může být přistěhovalec z Tibetu, Shiva, hrdinou? A chce vůbec být hrdinou? Je to jeho osud – Shiva musí vést lid Suryavanshi za pomstou a zničit zlo.

"„Existuje mnoho skutečností. Mnoho variant toho, co se ti může jevit jako samozřejmé,“ pokračoval pandit. „I když se ti něco může zdát jako neotřesitelná pravda, v jiných souvislostech to může být právě naopak. Právě souvislosti, v jakých na problém hledíš, vytvářejí tvůj pohled na svět.“"

Neustálé bitvy a napadání ze stran Pokratů bylo nekonečné. Stále někdo umíral, ale můj lid věděl, jak má bojovat, aby ztráty v našem kmeni byly minimální. Ovšem dostala se nám do rukou nabídka lepšího života. Už bychom nežili v tom příšerném mrazu, který nás v rodných tibetských  horách provází…

Byli jsme pozváni na území Melužanů, kteří nám nabízejí vše, o čem se nám ani nesnilo. Jenže copak je to tak jednoduché? Můj lid chce po mě, po svém vůdci, abych učinil to důležité rozhodnutí a jelikož se to zdá jako nejlepší možná varianta, souhlasím. Odcházíme do Meluhy!

To by však bylo příliš jednoduché, kdyby tím všechny bitvy skončily, nemyslíte? Náš přesun do Meluhy je teprve pouhým začátkem. První noc v Meluze se totiž něco stalo. Něco, co mi od základů změnilo život. Kolem krku začal zářit pruh modrého světla, které nechce zmizet a kvůli kterému se Melužané začali chovat hodně divně. Prý jsem jejich spasitel. Jejich Nílakatha. Ale co to má znamenat? Co po mě chtějí? Vůbec netuším, co to má všechno být a už vůbec nevím, jak můj život bude pokračovat. Jedno vím ale jistě. Ty bitvy proti Pokratům byly nic v porovnání s tím, co nás teprve čeká…

"Síla, kterou nad námi zlo má, se velmi přeceňuje, příteli. Není vůbec složité zlo přemoci. Je na to třeba jen několik dobrých lidí, kteří se rozhodnou se zlem bojovat."

30784551_1874860935877693_844606419_n
Fantasy inspirované indickou mytologií. Už to zajisté zaujme mnohé čtenáře, kteří chtějí v knihách objevit něco úplně jiného, než na co jsou zvyklí od amerických fantasy autorů. Není to však pouze ta jediná věc, která může probudit v lidech zvědavost. O autorovi této knihy, Amishi Tripathiovi se totiž tvrdí, že je to indický Tolkien. A je to pravda? No, něco na tom bude, ale v jedné věci se tedy rozhodně liší. Nesmrtelní z Meluhy jsou totiž daleko čtivější než jakýkoli Pán prstenů či Hobit, takže zajisté zaujmou i ty, pro které knihy Tolkiena nejsou to pravé.
Kniha je vyprávěna er-formou a na počátku je ozvláštněna myšlenkami hlavního hrdiny Šivy, které jsou v textu dobře odlišené kurzívou. I přesto, že se kniha čte lehce, tak je však důležité dávat od samého začátku pozor na všechna jména a indické výrazy, které je obtížné si pořádně zapamatovat. Na konci knihy se však ukrývá slovníček různých výrazů, které jsou seřazeny podle abecedy a pomalu vše se v něm nechá dobře najít. Rozhodně doporučuji do slovníčku nahlížet už od začátku. Já jsem o něm prvních 50 stran nevěděla a dělalo mi problém se do příběhu vžít. Ovšem v okamžiku, kdy jsem ho našla, tak se příběh četl najednou daleko lépe a já nemusela mít po ruce neustále mobil a vyhledávat si vše na internetu.

Nesmrtelní z Meluhy jsou nesmírně čtivým příběhem, který se dá i přes svých 420 stran přečíst za jeden víkend. Jediné mínus této knihy jsou ty indické výrazy, které trochu ruší čtenářovu pozornost, ale jde v podstatě jen o zvyk. Pak se dá příběh přečíst jedním dechem. V knize autor dokázal skvěle pojmout indickou mytologii a umožnit tak čtenářům z jiných koutů světa zas odhalit něco nového. Příběh už takto v prvním díle má rozhodně co ukázat a po dočtení zůstává čtenáři jen nešťastný výraz ve tváři, jelikož u nás ještě nevyšlo pokračování. Ten závěr se autorovi zkrátka povedl a snad i další dva díly budou tak skvělé, jako právě tento…

Obálka knížky je převzatá z originálu a na tento příběh to zkrátka skvěle sedí. Sice to trochu zavádí do Poseidona, ale ta zbraň nemá s jeho trojzubcem nic společného. Obálce tedy nemám co vytknout a jsem velmi ráda, že se Omega držela originálu.

Mé pocity z knihy byly z počátku spíše negativní. Hodně mi vadily ty indické výrazy a celkem jsem se do příběhu i nutila. Ovšem mám takový pocit, že jsem si po té hromadě recenzních výtisků, tak trochu procházela čtecí krizí. Po přečtení cca 70 stran mě však příběh začal nesmírně bavit a čtecí krize byla jakoby mávnutím kouzelného proutku pryč. Knížku jsem zhltla jako malinu a moc mě zaujala právě tím, že se příběh odvíjel od indické mytologie. Zatím jsem měla možnost se seznámit ve fantasy knize jen s irskou mytologií, a tak pro mě byla ta indická příjemnou změnou. Vyznat se sice ve všech postavách a jejich složitých jménech bylo pro mě někdy obtížné i ke konci, ale dala jsem to.

Komu knihu doporučuji? Tentokrát snad úplně každému, kdo má rád fantasy. Nesmrtelní z Meluhy jsou totiž strhující příběh, který zaujme nejen křehké pohlaví, ale také to mužské. V knize se vyskytuje hodně bojových scén, které zajisté potěší každého fanouška knižních a napínavých bitev. Navíc je zde i láska, ale není to tou hlavní linkou příběhu. Všeho je v knize tak akorát a ani s popisy to autor zas tolik nepřehání a nic zbytečně nenatahuje. Pokud tedy sháníte fantasy, které zatím v knižním světe nemá obdoby, tak rozhodně jděte do knihy Nesmrtelní z Meluhy!

30831705_1874861075877679_706492122_n