Recenze Neviditelná knihovna - Genevieve Cogman (Knihomolka Šárka)

23. 2. 2017
Neviditelna_knihovna_3D
Oficiální anotace: Sbírání knih může být někdy nebezpečné... Skutečností je, že pravda může být mnohem podivnější než fikce... Irene je profesionální špionka záhadné knihovny, stínové organizace, která sbírá důležitá beletristická díla ze všech časových období. Nyní byla ona a její tajemný asistent Kai vysláni do Londýna. Jejich mise: získání zvláště nebezpečné knihy. Problém: v době, kdy dorazí, je už kniha ukradena. Různé frakce londýnského podsvětí jsou připraveny bojovat na život a na smrt, aby tuto knihu získaly dříve než Irene a kai. Dalším problémem je, že zákony přírody v tomto světě jaksi neplatí. Londýn je plný nadpřirozených bytostí a kouzelníků. A aby toho nebylo málo: Kai něco skrývá – tajemství, které by mohlo zničit celou naši realitu. Irene je chycena v záhadné síti smrtelného nebezpečí, protichůdných vodítek a zlověstných tajných společenství. A neúspěch není řešením, protože v sázce není jen Irenina pověst, ale povaha reality sama.

"Bylo nebylo,
žili bratr a sestra, kteří patřili stejné Knihovně.
Byla to podivná knihovna, protože v ní byly knihy z tisíce světů, ale ona ležela mimo ně všechny…"

Pracovat pro Knihovnu a umět používat Jazyk, je pro každého obyčejného člověka pocta. Ovšem být Knihovnicí není pro Irene pouhá práce, je to její poslání, její život. Irene totiž nepochází z obyčejného světa. Už její rodiče začali pracovat jako Knihovníci a ona tak byla od mala vedena k této práci. Miluje knihy a všechny příběhy, které se v nich ukrývají, proto žít a pracovat pro Knihovnu, je pro ní splněný sen.

Nepracuje však pro obyčejnou knihovnu. Tato Knihovna je tajná organizace, jejíž úkolem je sbírat ty nejrůznější knihy ze všech alternativních světů. Irene je posílána na mise s úkolem přinést tu či onu knihu. Některé úkoly jsou jednoduché, jiné zas neuvěřitelně složité, obzvlášť když je svět naplněn chaosem.

Pomocí Jazyka a portálů v Knihovně se může dostat do nejrůznějších alternativů, kde může potkat prakticky kohokoli od upírů, přes vlkodlaky, sličný lid, až po draky.

Po návratu z jedné mise, dostává Irene okamžitě další úkol. Tentokrát to bude mise s novým tajemným rekrutem Kaiem, kterého bude mít na zaškolení. Jejich povinností pro tentokrát bude získat knihu z jednoho alternativu Londýna, který je ovšem celý zaplněn neuvěřitelným chaosem. Ale i přes všechen chaos by nebylo těžké knihu získat, kdyby ovšem nebyla ukradena. Navíc se i jedná o knihu, po které touží snad každá tajná londýnská frakce.

Neviditelna_knihovna
Úkol je tedy jasný, získat knihu a bezpečně ji přenést do Knihovny. Ale jak to udělat a přitom přežít?

"Na tváři měl nadějný úsměv, jako by upřímně chtěl, aby řekla ano.
Pravděpodobně chtěl.
Ona zemře.
Potřebovala zázrak.
Dostala draka."

Neuvěřitelná kniha, plná těch nejrůznějších magických bytostí, které si jen člověk dokáže představit. Už samotná anotace, slibuje neuvěřitelný příběh, ale že bude až tak magický, jsem si ve své hlavě opravdu nedokázal vybájit. Autorka vytvořila ten nejrozmanitější svět, jaký si čtenář dokáže představit a slovo knihovna pozvedla na úplně novou úroveň.

Celá kniha je vyprávěna třetí stranou a vůbec to knize nevadí, ba naopak to knize vyloženě prospělo. Do příběhu se začte opravdu každý milovník fantasy, a pokud k tomu má navíc rád filmy o knihovníkovi Flynnu Carsenovi a seriál Knihovníci, je čtenář vyloženě ve svém živlu. Z mé strany to mohu jen a jen potvrdit. Navíc londýnský alternativ, ve kterém se děj převážně odehrává, je z dob, kdy ještě ženy nosily dlouhé a nabírané šaty, velké honosné paruky a po nebi létaly zepelíny. Tato doba dodá knize jedinečnou atmosféru, ve které toužíte stále být, i když první kniha už skončila. Ano, první kniha. Neviditelná knihovna má totiž ještě pokračování, které už Omega připravuje, tak snad vyjde brzy.

Kniha je od prvních až do posledních stran skvěle akční a napínavá, že čtenáři nedá ani možnost spánku, jelikož na knihu musí neustále myslet. Postavy jsou skvěle zpracovány a dávají příběhu tu skvělou celistvost. Ať je to Irene a její touha být tou nejlepší Knihovnicí nebo Kai a jeho tajemství, která se snad v budoucnu bude čím dál více rozplétat.

"Chceme knihy.
Milujeme knihy.
Žijeme s knihami."

Co se dá vytknout obálce? Nic. Obálka knížky je, i přes spletité ornamenty, krásně jednoduchá a naprosto dokonalá. Líbí se mi zvolení fialového podkladu a zlatého zdobení, jelikož i tyto maličkosti skvěle vystihují knihu. Navíc se mi obálka líbí daleko více než originál, což je v mém případě co říct, protože normálně to tak nebývá.

Neviditelna_knihovna
Z knihy jsem jednoduše nadšena. Nedokázala jsem si představit, jak autorka celý příběh pojme a podařilo se jí to s neuvěřitelnou lehkostí. I když se na první pohled může zdát, že je kniha všemi bytostmi a alternativními světy až moc přeplněná, není to tak. Každá bytost, má v knize své místo a vůbec tam nepřekáží. Pokud jste tedy milovníkem fantasy, v tomto případě i třeba úplný začátečník ve čtení tohoto žánru a hledáte nějakou novou knihu, ve které se navíc i knihy vyskytují, určitě sáhněte po Neviditelné knihovně, která vám poskytne možnost, být na chvíli Knihovnicí, detektivem a zlodějem knih.