Recenze Noc na Karlštejně - Jaroslav Vrchlický (Barbora Obstová)

i když dávno nejsem s ním,
mě navštívil král sám

Řekl: Lásko má já stůňu,
svoji pýchu já jen hrál,
kvůli Vám se vzdávám trůnu,
klenotů i katedrál...

Jistě většina z Vás zná hvězdně obsazený film Noc na Karlštejně, ale schválně kdo z Vás četl předlohu od Jaroslava Vrchlického? Já na ní dostala chuť a zhltla jí jedním dechem. Romantická veselohra, kterou přečtete na jeden zátah, je to nejlepší na nudné odpoledne. Schválně jsem si včera večer ještě pustila film, neboť jsem měla pocit, že končí trošku jinak než kniha a měla jsem pravdu. Ale jsou to spíš drobnosti. Celkově je film o něco obsáhlejší než kniha, většina scén je přidaných a upravených do muzikálové a filmové podoby. V knížce je zkrátka jen to podstatné.
karlštejn
Karel IV. vydal zákaz, že na hrad Karlštejn nesmí vstoupit žena. A jelikož jde vždy ostatním příkladem, platí zákaz i pro královnu Alžbětu.  se však po králi velmi stýská a hlodá v ní osten smutku, nedůvěry a žárlivosti. Rozhodne se tedy vypravit na hrad. Ctihodný arcibiskup Arnošt se nejprve vyleká, zákaz platí i pro královnu, ale pro co jiného by se mohly konat bláznivé a klamavé kousky, než pro nejkrásnější slabost ženy - lásku. Převlečou královnu za panoše a vymyslí vše tak, aby královna mohla hlídat krále celou noc. Jenže shodou náhod na hrad přijíždí také další hosté - vévoda bavorský a král kyperský, každý ze svých vlastních důvodů. Tito dva jsou tedy pěkní kulišáci a neunikne jim, že se na hradě ocitla žena v šatech panošových. Jenže ona zde není jen jedna žena. Dovedete si tedy představit kolik omylů a humorných chvilek to všechno způsobí.
Divadelní hra byla poprvé uvedena již v roce 1884 a od té doby se hrála nespočetněkrát a většinou kde jinde než na samotném Karlštejně. Jedná se sice o veselohru, ale i tak zde najdeme některá moudra, především z úst arcibiskupa Arnošta či samotného Karla IV. Hra upozorňuje na hrabivost a touhu ovládat všechno a na druhé straně na vlastenectví. Sám Karel IV. říká, že přijel do zbídačené země a začal těžkou práci, která teprve teď vzkvétá, že dílo, které vytvořil, přeci musí chránit a opečovávat. Takovou osobnost bychom nyní v této době potřebovali.

Jedná se o divadelní hru, čili se skládá především z dialogů a malých popisů děje. Styl psaní je sice poplatný době, avšak neměla jsem s ním v zásadě žádný problém. Příběh se dá přečíst za chvíli a když už nepřinutí k zamyšlení, minimálně pobaví a navíc se může někomu hodit třeba i k maturitě. Je to taková jednohubka, která rozhodně stojí za přečtení a následně jako dezert doporučuji znovu shlédnout film. Obojí je něco, co se jen tak neomrzí.
noc_na_karlstejne_3D
Hodnocení: 90%
Autorem recenze je Barbora Obstová, blog autorky najdete zde.