Recenze Oscar Wilde - Obraz Doriana Graye(Adam Váchal)

5. 12. 2013

Tajemství Doriana Graye: Změnil barvu vlasů, ale stále pro nás nezestárnul

oscarwildee-300x286
Víte co znamená zkratka TPODG? Na zahraničních fórech se těmito písmeny označuje asi nejslavnější dílo Oscara Wilda The Picture of Dorian Gray, nebo-li Obraz Doriana Graye. A když se na tato fóra podíváte, zjistíte, že zmíněná kniha je i po 123 letech, co poprvé vyšla, nejoblíbenějším literárním dílem řady lidí. Důkazem oblíbenosti jsou i stále nově vznikající filmy, ve kterých však postava Doriana Graye prošla v posledních letech významnou proměnou.
Bez pochyb můžeme říct, že Dorian Gray v našich očích prošel poslední dobou významnou proměnou. Stačí se podívat na nedávno natočené filmy, ve kterých se Gray objevil. Těžko by v nich mohl někdo nazvat našeho „antihrdinu“ princem zlatovláskem, jak jej oslovují ženy v knize. Zlaté kudrliny s tváří andílka se již dnes nenosí, atak se stále častěji setkáváme s Dorianem Grayem jako se smyslným mužem tmavých rysů. Už to není ta nevinná krása, ale krása plná vášně, která pokouší k hříchu. Je to Dorian Gray dnešní doby, který ženy (možná i některé muže) láká svým tajemstvím a právě svou prohnilostí. Společnost se posunula a podle měřítek Oscara Wilda by to pomalu vypadalo, že v dnešní době má každý svůj obraz namalovaný Basilem Hallwardem, díky kterému držíme své hříchy a provinění snadno pod pokličkou.
dorian-gray

Ale v čem je vlastně Obraz Doriana Graye i v dnešní době jedinečným dílem, na které pěje X lidí své chvalozpěvy? Jeden z hlavních obecně známých důvodů, se kterým se setkáte snad všude, je připodobnění stylu psaní Oscara Wilda precizní malbě štětcem. Určitě není náhodou, že v internetových diskusích se u tohoto díla vyskytují v husté koncentraci slova jako: malebné, vykreslené, zobrazené… Při četbě této knihy, jakoby jste viděli obrazy, parafrázuji ohranou větu, kterou o tomto díle použilo nespočetně lidí a určitě nejsou zdaleka posledními.

Další věc, která na díle rozhodně zaujme, je nahuštěnost moudrosti. Když knihu otevřeme, valí se na nás takové množstvích „velkých pravd“ z úst lorda Henryho, že může čtenář některým jeho životním filosofiím snadno sám podlehnout. Kdo by se pak divil, že jim podlehl i mladík Dorian Gray? Svou roli může v díle Oscara Wilde ovšem hrát i téma věčného mladí a nesmrtelnosti. Vždyť epos o Gilgamešovi je dodnes také velmi populární (na středních školách).

Baví nás Dorian Gray také kvůli morálce? Dává nám postkřesťanům pocit zadostiučinění, že každý špatný skutek bude na konci potrestán? Možná, že nás ve skrytu duše opravdu uklidňuje, když víme, že i Doriana Graye, který zprvu bere své hříchy na lehkou váhu a příliš se jimi nenechá zdeptat, nejvíce ztrestá vlastní svědomí. Alespoň malá naděje pro lidičky, kteří se cítí být ukřivděnými…

Autorem recenze je Adam Váchal, článek najdete zde.
Knihu si můžete koupit v eshopu Knihy Dobrovský