Recenze Oscar Wilde - Obraz Doriana Graye (Dominika Valášková)

4. 2. 2014
Román se odehrává v 19. století a jeho hlavním hrdinou je okouzlující mladík jménem Dorian Gray. Dorian je mladý, dá se říct že i v jistém směru nezkažený, aristokrat, který je se svou půvabnou tváří a zlatými vlasy předlohou pro malíře Basila Hallwarda. Doriana těší malířovy lichotky a poklony, vždyť jeho kráse se přece nic nevyrovná. Každá žena, dokonce i muži, jeho kráse podlehnou. Jeho pravým opakem je lord Henry Wotton - bohatý aristokrat s poněkud podivnými pesimistickými a dekadentními názory, který je však ve společnosti oblíben.

"Totéž, co znamenal vynález olejové malby Benátčanům a obličej Antionův starořeckým sochařům, bude jednoho dne pro mne znamenat obličej Doriana Graye."
(str. 14)
dorian_gray
Jednoho dne, když Basil opět maluje Doriana, představí Dorianovi svého přítele Henryho. Basil se bojí, aby Henry Doriana svými myšlenkami nezkazil. Už je však pozdě. Po dokončení obrazu je mladý Dorian názory Henryho tak uchvácen, že vyslovuje přání, aby zůstal navěky mladý a obraz stárnul místo něj. Přání je lehkovážnému Dorianovi splněno a obraz se stává odrazem jeho duše.

Po několika dnech šokuje oba muže Dorian zprávou, že se zasnoubil s dívkou z divadla - Sybillou Vaneovou. Avšak uchvátil ho spíš herecký výkon ženy, a její schopnost proměnit se v jakoukoliv postavu, než tím kým doopravdy byla. Dorian pozve své přátele na jednu z Sybillin divadelních her. Ta však předvede tak strašný výkon, že se s ní Dorian okamžitě rozchází. Zdrcená Sybilla spáchá ještě v ten večer sebevraždu.
Dorian smrt dívky omlouvá tím, že on je přece nevinný. V tu chvíli si všímá změn na svém obrazu. Rozhodne se ho tedy ukrýt. Ale i když je obraz ukryt, mění se v důsledku Dorianových lží a ohavných činů. V koutu za paravánem je schovaný, jako připomínka toho, co vše Dorian provedl... Bude jeho tajemství odhaleno?
dorian
Všechny postavy v knize jsou velmi detailně zpracovány. Jelikož se jedná o psychologický román je zřejmé, že se zde budou rozebírat hlavně pocity hrdinů. Můžeme tak pozorovat změny v Dorianově chování i myšlenkových pochodech. Zpočátku nevinný mladík se stává zkaženým pod vlivem Henryho. Přijímá jeho názory, opakuje je a chová se podle jeho rad. Dorian byl z počátku sympatický, ale postupně se měnil ve velkého sobce. Myslel stále na sebe, na svou krásu a na to, jak je úžasný. Ke konci příběhu je Dorian natolik zkažený, že se sníží i k tomu nejhoršímu možnému činu.
Lord Henry byla postava, která se mi vůbec nelíbila. S jeho názory na ženy jsem naprosto nesouhlasila, protože se mi nelíbilo, jak ženy odsuzuje.

"... Dělám velké rozdíly mezi lidmi. Volím si přátele kvůli jejich příjemnému zevnějšku, své známé pro jejich povahu a své nepřítele pro jejich inteligenci."
(str. 13)

Čtenář má možnost nahlédnout do vyšších kruhů společnosti z 19. století, jejichž popisy jsou detailně zpracovány. Můžeme tak vidět jejich postoje a smýšlení. Většina názorů pocházela od lorda Henryho, protože jako uznávaná osoba měl ve společnosti velký vliv.
Některé části knihy byly ovšem zdlouhavé, obzvlášť popisy či Dorianovy úvahy o naprosto zbytečných věcech.

Knihu hodnotím kladně. Nejen že se mi líbila obálka, ale i celkové zpracování knihy. Pokud bych měla vybrat nejlepší vydání tohoto díla, určitě bych sáhla právě po vydání nakladatelství Omega, zaměřující se převážně na klasiku. Čtenář skvěle porozumí celému ději, protože je příběh upraven tak, aby odpovídal modernímu stylu vyjadřování. Knihu rozhodně doporučuji!
dorian-gray
Autorem recenze je Dominika Valášková, blog autorky najdete zde.