Recenze Oscar Wilde - Obraz Doriana Graye/Autorem recenze je Zlata Dědková/

19. 12. 2013
dorian-gray
Obálka: Černobílé ztvárnění se mi líbí, ale červenočerná "pekelná" obálka na pevných deskách mi přijde ještě o trochu lepší.

„Můžete to potom celému světu vypravovat, budete-li chtít. Ale nikdo vám to nebude věřit.“ (strana 129)

Autor: Anglický spisovatel a dramatik Oscar Wilde se narodil v roce 1854. Již v mládí zastával svérázné a radikální názory. Od roku 1891 se datovalo Wildovo intimní přátelství s lordem Alfredem „Bosie“ Douglasem. Čtyři roky poté byl obžalován z homosexuality a odsouzen na 2 roky těžkých nucených prací. Po návratu z vězení se potuloval po Evropě. Zemřel v bídě s podlomeným zdravím v hotelu d´Alsace v rue des Beaux-Arts.

„Doufám, že budete vždy velmi šťasten, Doriane“ (strana 68)

Děj: Dorian Gray je krásný, mladý a bohatý, okouzlí malíře Basila Hallwarda a ten mu začne malovat portrét. V ateliéru se Dorian seznámí s lordem Henrym Woottonem, který je pravým opakem malíře. Lord Henry je cynický a jeho názory ovlivní do té doby neposkvrněného Doriana. Basil věnuje obraz Dorianovi, ten si tajně přál, aby obraz stárl místo něho, ale netuší, že se mu přání skutečně splní.
Oscar_Wilde_portrait
Dorian se zamiluje do mladé herečky Sibyly Vaneové. Uchvátí ho Sibyly herecké schopnosti a do divadla chodí jenom kvůli ní. Jednoho dne přijde do ateliéru a přátelům oznámí, že se bude ženit. Pozve je na herecké představení Sibyly, aby ji poznali. Sibyla ten večer hraje příšerně, a Dorian je zhnusen, odmítne Sibylu s tím, že její hraní nestálo za nic a už do ní není zamilovaný. Když přijde domů, podívá se na obraz a je zděšen, kolem rtů má podivný úsměv. Co se stane s obrazem a jak nakonec skončí Dorian?

„Jste horším, než mohou tušit ti, kteří o vás tak špatně mluví.“ (strana 133)

Film: Knížka se dočkala mnoha filmových adaptací. Mně v paměti nejvíc utkvěl film z roku2009 od režiséra Olivera Parkera, kde hlavní roli hraje charismatický Ben Barnes, kterého ani kvůli roli Doriana neobarvili na blond.

Hodnocení: Knížku jsem četla už na střední škole. Tehdy mě zaujala anotace a lehké nastínění děje, které mi přišlo na rozdíl od ostatní maturitní četby velice zajímavé. Obraz Doriana Graye patří do povinné četby, ale rozhodně to není otravná knížka, ke které se musíte nutit. Všem milovníkům fantasy bude příběh velice blízký, samotná zápletka je totiž opravdu tajemná, chvílemi až hororová.

„Byla mu tím poskytnuta možnost zpytovat svoji duši až do nejtajnějších záhybů.“ (strana 91)

Obraz Doriana Graye nezklame ani po několikátém čtení. Vždy se objeví něco, čeho jsem si dříve nevšimla, nebo něco čeho jsem si všimla až moc dobře, ale jsem nadšená, že to mohu znovu přečíst a prožít. Pokaždé jsem uchvácena prostředím, tajemnem a hlavně samotným Dorianem. Příběh má i po tak dlouhé době od napsání co nabídnout.

Procenta - aneb jak se mi líbí:

CZ obálka: 85 %
Děj: 100 %