Recenze Paní Bovaryová - Gustave Flaubert (Petra Kalašová)

Originální název: Madame Bovary
Počet stran: 320
Rok vydání: 2015
Vydání originálu: 1857
Nakladatelství: Omega
Vazba knihy: Vázaná s přebalem

Nezkušená Ema, která vyrůstala v klášteře, se upíná k vysněným romantickým představám o lásce a sladce růžovým vidinám o své budoucnosti. Tím krutěji ji pak zasáhne realita. Vdá se za ovdovělého venkovského lékaře, původně manžela nehezké stárnoucí měštky, kterou mu vybrala panovačná matka. První omámení z posvatebních šťastných chvil však záhy vyprchá, Ema se začne nudit. Po přestěhování Bovaryových do městečka Yonville se narodí malá Berta, ale ani dítě neznamená změnu k lepšímu. Ema hledá rozptýlení v krátkodobých vztazích a nevěře, s manželem odjede do Paříže, aby byla blíž svému milenci, avšak tím jen uspíší svůj pád. Zoufalá Ema tvrdě doplácí na svou naivitu, ocitá se v dluzích a marně hledá schůdné řešení...

Charles Bovary příliš velkým intelektem neoplývá, ale úspěšně absolvuje studium medicíny a díky rodičům se ožení se starší vdovou, která ho dokáže finančně zaopatřit. Jednoho dne je zavolám na statek k pacientovi se zlomenou nohou , kde se zamiluje do statkářovi dcery Emy. Ema je mladičká naivní dívka, která dospívala v klášteře s hlavou zabořenou v romantických knihách. Sní o hrdinech, o velké vášnivé lásce a dokonalém štěstí.

Jeho návštěvy na statku jsou stále častější, až mu je jeho žárlivá žena zatrhne. Když  manželka náhle zemře, znovu obnoví svoje návštěvy. Po čase se odhodlá požádat o ruku Emy. Ema má od manželství a svého nastávajícího velká očekávání. Avšak brzy zjistí, že její manžel není hrdina z knihy a její manželství naprosto postrádá veškerou vášeň. Vztah nespraví ani narození dcery. Naopak, z Emy se začíná stávat zapšklá, nesnesitelná ženská, která pro alespoň malé uspokojení své touhy rozhazuje veškeré peníze.

bovayrová
Charles Emu miluje, avšak jeho láska Emu ještě více otravuje. V depresi propadlá Ema nalézá útěchu v náručí cizích mužů, avšak ani zde není jistota nalezení vysněného štěstí.

Moje hodnocení a dojmy

V době, kdy kniha spatřila světlo světa, rozpoutala velký skandál. Ještě aby ne. Nejen, že čerpá inspiraci ze skutečného příběhu, který si autor přečetl v novinách, kniha je plná intrik, falše a samozřejmě v neposlední řadě nevěry.

Kniha je rozdělena na tři větší částí, z toho první je zaměřená na dětství a dospívání Charlese Bovaryho. Mě tahle část bavila a určitě mi nepřijde zbytečná, naopak, více se dozvíme o další hlavní postavě celé knihy. Co se týče celkového příběhu, já očekávala něco malinko jiného. Podle anotace a všech možných komentářů to vypadalo, že Ema bude v jednom kuse flirtovat a hledat milence pro rozptýlení. Přitom všichni ti chlapi sváděli ji, ona sice poté podlehla, ale první impuls nikdy nepřišel z její strany.

Díky knize Paní Bovaryová vznikl tak zvaný bovarysmus, který označuje útěk od reality k iluzím. Ema žila příběhy, které znala z knih. Příběhy o velké lásce, hrdinech a obrovské spalující vášni mezi dvěma lidmi. A přesně o tomhle snila, měla svoje představy o životě, které se rozplynuly ihned po sňatku.

Spousta čtenářů postavu Emy nesnáší. Přijde jim nesnesitelná, zlá a ničeho si nevážící. Ona je přitom jen naivní a zasněná. Charles ji miluje a udělal by pro ni naprosto vše, jenže Ema k němu nepociťuje žádnou vášeň a čím více se Charles snaží a čím více jí podlézá, tím více jí leze na nervy. On je sice hodný a určitě by takového muže chtěla kdejaká žena, ale Emě jeho dobrá povaha nestačí a já ji chápu.

V dnešní době druhého člověka nejprve poznáte, než s ním začnete žít. Ema si v podstatě brala někoho, koho vůbec neznala a mohla jen doufat. Měla svoji představu ideálního protějšku a tu Charles zkrátka nesplňoval, ať se snažil, jak chtěl. Tím samozřejmě neomlouvám její nevěry. Ale každá její aféra nebyla jen pouhým činem z nudy, ona byla přesvědčená, že daného milence miluje a že konečně našla ono hledané štěstí. Bohužel tím více ale pak zapadala do depresí a zklamání ji táhlo stále hlouběji.

Autorovi se podařilo napsat skvělý psychologický román. Moc se mi líbilo, jak dokázal popsat změny nálad hlavní hrdinky, dokonale vystihl, co se jí děje v hlavě. Já ji prostě nemůžu nenávidět, spíše mi ji bylo líto. Zároveň však poukázal na zkaženost společnosti, která je plná falešnosti a podlosti.

bovary
Gustave Flaubert používal v knize spoustu metafor a poměrně dlouhé popisy okolí, situací, no zkrátka všeho. Někdy to bylo čtivé a zajímavé, jindy to působilo spíše nudně. Klasická díla bývají poupravena tak, aby se dobře četla dnešním čtenářům, přesto klasiku čtu většinou pomalu. U Paní Bovaryové jsem tenhle problém neměla. Četla se mi až neskutečně dobře, děj krásně plynul, stránky ubývaly a mě příběh nutil číst pořád dál.

Pokud máte Paní Bovaryovou v povinné četbě, určitě doporučuji. Děj není vůbec složitý, právě naopak, ale hlavně je kniha opravdu čtivá. Kniha se dočkala mnoha filmových zpracování.